II
Scheppen beschermd werk lastig
9
Ik betaal om mijn eigen landje binnen te komen
Chris en Kitty Loonstijn. fotos lex de meester
BRIEVEN
U kunt uw brief (maximaal
150 woorden) richten aan:
lezersredacteur@pzc.nl
of per post aan
Lezersredacteur PZC
Postbus 5046
4380 KA Vlissingen
08801-30210
XS4ALL
Politici worden in de regel niet
gehinderd door kennis van za
ken. Oud-politicus Jan Kees de
Jager mag dan wellicht kennis
van zaken hebben op financieel
gebied, maar van markten en
mensen heeft hij de ballen ver
stand zoals blijkt uit de over
name van XS4ALL door KPN (31
januari).
Omdat KPN marktaandeel
verliest aan Ziggo moet XS4ALL
worden opgeofferd. Het interes
seert de directie van KPN geen
snars dat boze XS4ALL klanten
protesteren. Ik ben sinds 1996
klant bij XS4ALL en ben meer
dan tevreden over de wijze
waarop je geholpen wordt in
dien er iets aan de hand is. Je
hebt medewerkers snel aan de
lijn en je wordt geholpen in
mensentaal. Ook monteurs van
BGCS komen je in opdracht van
XS4ALL perfect helpen. Daar
kan KPN nog iets van leren. Hoe
dom kun je als KPN-directie
zijn
Peter H. de Dreu
Ruigendijk 10, Driewegen
Rubens
Dat de armlastige prinses Cris-
tina niet bij het koninklijk huis
hoort, laat ze treffend zien door
de verkoop van de studieteke
ning van Rubens die graag naar
een Nederlands museum was
gegaan en nu bij een rijke bana-
nenboer hangt. Ze kan kenne
lijk haar kosten niet meer beta
len. De tien miljoen euro had ze
blijkbaar hard nodig. Het onder
handse bod van drie miljoen
was blijkbaar te weinig voor
haar huishouden van Jan Steen.
Arme meid!
Ton Besselink
Kasteelstraat 18, Vlissingen
Containers
Begin januari was Nederland
onder de indruk van de 270 con
tainers die bij de Waddenzee
overboord sloegen. Een forse
vervuiling van een van onze
kwetsbaarste natuurgebieden.
In breder perspectief was het
echter een kleinigheid: de MSC
ZOE, één van 's werelds groot
ste containerreuzen, verloor on
geveer 2,4 procent van haar la
ding. Ongeveer 5.000 ton. Al
leen de Zeeuwse industrie loost
elk jaar al een veelvoud hiervan:
ongeveer 12 miljoen ton CO2.
Dat zijn ruwweg 60 volle
scheepsvrachten van de MSC
ZOE. Elke week blazen we in
onze provincie meer dan een
hele scheepslading CO2 de
lucht in. Landelijk is dat nog 10
keer zoveel. Niet zo gek dus dat
ons klimaat er oververhit van
raakt. Onvergelijkbaar? Een
voortdurende milieuvervuiling
van een bizarre en onhoudbare
omvang. De afhoudende opstel
ling van de landelijke industrie
bij het klimaatakkoord is min
stens zo onhoudbaar en doet
geen recht aan de vele goede
initiatieven van bedrijven en
burgers.
Thom van Riet
Gerrit van der Veenstraat 11,
Middelburg
Kinderpardon
Het is laf van het kabinet Rutte
om de discretionaire bevoegd
heid van de staatssecretaris bij
tragische gevallen van asielzoe
kers naar de IND over te heve
len. Het kabinet is verantwoor
delijk voor de richtlijnen naar
de IND en lijkt vanwege de
emoties uit de samenleving niet
aangesproken te willen worden
over uitzettingen hierdoor.
De IND is 'objectiever', nee
het is vluchten van het kabinet.
Bijna 10 jaar geleden ging ik als
huisarts van een asielgezin mee
naar de rechtbank waarbij de
IND alleen de moeder wilde
uitzetten. Heb betoogd dat dit
onmenselijk was. Uiteindelijk
besloot de rechtbank de moeder
uit te zetten. Vader en dochter
tje mochten hier blijven. Snap
deze wreedheid tegen mede
mensen nog steeds niet.
Het is fijn als er in het vol
gende kabinet een staatssecreta
ris komt die wel durft, mense
lijk is en zo nodig de IND corri
geert.
Willem Osterman, huisarts
De Kempenaerst 2, Vlissingen
De tol? Daar hebben ze
wel een mening over.
Chris en Kitty Loon-
stijn uit IJzendijke - hij
is procesoperator bij
Trinseo, zij werkt in
een modezaak - gaan
zo'n veertig keer per
jaar door de tunnel. Ze
hebben een t-tag. ,,Wij
zijn natuurlijk tegen
die tol", zegt Chris
Loonstijn voor de deur
van de Media Markt in
Middelburg. ,,Als
Zeeuws-Vlaming moet
ik betalen om mijn ei
gen landje binnen te
De meeste
mensen die nu
tol betalen zijn
in 2031 al
dood
komen, want in België
heb je ook een toltun-
nel en straks het we
genvignet. Dit is mijn
eigen keuze, maar stel
dat ik mijn baan verlies
en ik moet naar een af
spraak bij het UWV.
Dan moet ik betalen
om weer thuis te ko
men. Als ik dan toch
tussen deze scenario's
moet kiezen, wil ik het
liefst het voordeel nu.
Ja, dat betekent dan dat
de tol niet eerder wordt
afgeschaft. Maar straks
hebben wij ouderen al
die jaren betaald en
heeft de jongere gene
ratie het voordeel. 2031,
dat is zo ver weg joh.
De meeste mensen die
nu tol betalen zijn er
T-tag-gebruiker
R033 2031 2029*
€3,- €3,80 €5,90
dan niet meer. Dan ga
ik precies nog één keer
door die tunnel, naar
het crematorium in
Goes. Want dat in
Zeeuws-Vlaanderen is
te klein voor al mijn
vrienden en kennissen,
haha."
Goes
Tussen 2015 en eind september 2018
zijn 79 mensen daadwerkelijk op
een beschutte werkplek aan de slag
gegaan. Het streefcijfer voor 2018
van de dertien Zeeuwse gemeenten
was 100 van zulke werkplekken te
scheppen, maar zelfs over een peri
ode van drie jaar wordt dat doel niet
gehaald. Voor 2019 ligt de lat weer
een stuk hoger, blijkt uit de aantal
len die het ministerie van Sociale
Zaken onlangs bekendmaakte. Eind
dit jaar moeten de dertien gemeen-
ten 135 beschutte werkplekken heb
ben.
De mensen voor wie deze be
schutte werkplekken worden inge
richt, konden voor 2015 dikwijls te
recht in de sociale werkvoorzie-
Zeeuwse gemeenten
moeten eind dit jaar
135 beschermde
banen hebben
ning. Maar de Wet sociale werk
voorziening (WSW) werd samen
met de Wet werk en bijstand en
een groot deel van de Wet werk en
arbeidsondersteuning jonggehan-
dicapten vervangen door één verza
melwet: de Participatiewet. Men
sen die vroeger voor de WSW in
aanmerking zouden komen, vallen
sindsdien tussen wal en schip.
Deze mensen hebben dikwijls
een lichamelijke, verstandelijke of
psychische beperking. Ze hebben
zoveel begeleiding en soms een
zwaar aangepaste werkplek nodig,
dat zo'n inspanning van werkge
vers niet kan worden verlangd.
Vaak worden werkplekken gescha
pen bij sociale werkplaatsen, waar
ze met een andere regeling binnen
komen. Overigens ligt de achter
stand niet altijd aan gemeenten.
Kandidaten blijven af en toe weg,
zijn verhuisd of hebben inmiddels
te grote problemen. Ook zitten er
nog plekken in de pijplijn.
donderdag 7 februari 2019
GO
-Chris Loonstijn
Tarief per passage vanaf
2020 als de tunnel tolvrij
wordt in het jaar:
tolvrij in2031
De Zeeuwse gemeenten bieden
nog steeds te weinig beschutte
werkplekken aan mensen die
een 'gewone' baan niet aankun
nen.