II Scheppen beschermd werk lastig 9 Ik betaal om mijn eigen landje binnen te komen Chris en Kitty Loonstijn. fotos lex de meester BRIEVEN U kunt uw brief (maximaal 150 woorden) richten aan: lezersredacteur@pzc.nl of per post aan Lezersredacteur PZC Postbus 5046 4380 KA Vlissingen 08801-30210 XS4ALL Politici worden in de regel niet gehinderd door kennis van za ken. Oud-politicus Jan Kees de Jager mag dan wellicht kennis van zaken hebben op financieel gebied, maar van markten en mensen heeft hij de ballen ver stand zoals blijkt uit de over name van XS4ALL door KPN (31 januari). Omdat KPN marktaandeel verliest aan Ziggo moet XS4ALL worden opgeofferd. Het interes seert de directie van KPN geen snars dat boze XS4ALL klanten protesteren. Ik ben sinds 1996 klant bij XS4ALL en ben meer dan tevreden over de wijze waarop je geholpen wordt in dien er iets aan de hand is. Je hebt medewerkers snel aan de lijn en je wordt geholpen in mensentaal. Ook monteurs van BGCS komen je in opdracht van XS4ALL perfect helpen. Daar kan KPN nog iets van leren. Hoe dom kun je als KPN-directie zijn Peter H. de Dreu Ruigendijk 10, Driewegen Rubens Dat de armlastige prinses Cris- tina niet bij het koninklijk huis hoort, laat ze treffend zien door de verkoop van de studieteke ning van Rubens die graag naar een Nederlands museum was gegaan en nu bij een rijke bana- nenboer hangt. Ze kan kenne lijk haar kosten niet meer beta len. De tien miljoen euro had ze blijkbaar hard nodig. Het onder handse bod van drie miljoen was blijkbaar te weinig voor haar huishouden van Jan Steen. Arme meid! Ton Besselink Kasteelstraat 18, Vlissingen Containers Begin januari was Nederland onder de indruk van de 270 con tainers die bij de Waddenzee overboord sloegen. Een forse vervuiling van een van onze kwetsbaarste natuurgebieden. In breder perspectief was het echter een kleinigheid: de MSC ZOE, één van 's werelds groot ste containerreuzen, verloor on geveer 2,4 procent van haar la ding. Ongeveer 5.000 ton. Al leen de Zeeuwse industrie loost elk jaar al een veelvoud hiervan: ongeveer 12 miljoen ton CO2. Dat zijn ruwweg 60 volle scheepsvrachten van de MSC ZOE. Elke week blazen we in onze provincie meer dan een hele scheepslading CO2 de lucht in. Landelijk is dat nog 10 keer zoveel. Niet zo gek dus dat ons klimaat er oververhit van raakt. Onvergelijkbaar? Een voortdurende milieuvervuiling van een bizarre en onhoudbare omvang. De afhoudende opstel ling van de landelijke industrie bij het klimaatakkoord is min stens zo onhoudbaar en doet geen recht aan de vele goede initiatieven van bedrijven en burgers. Thom van Riet Gerrit van der Veenstraat 11, Middelburg Kinderpardon Het is laf van het kabinet Rutte om de discretionaire bevoegd heid van de staatssecretaris bij tragische gevallen van asielzoe kers naar de IND over te heve len. Het kabinet is verantwoor delijk voor de richtlijnen naar de IND en lijkt vanwege de emoties uit de samenleving niet aangesproken te willen worden over uitzettingen hierdoor. De IND is 'objectiever', nee het is vluchten van het kabinet. Bijna 10 jaar geleden ging ik als huisarts van een asielgezin mee naar de rechtbank waarbij de IND alleen de moeder wilde uitzetten. Heb betoogd dat dit onmenselijk was. Uiteindelijk besloot de rechtbank de moeder uit te zetten. Vader en dochter tje mochten hier blijven. Snap deze wreedheid tegen mede mensen nog steeds niet. Het is fijn als er in het vol gende kabinet een staatssecreta ris komt die wel durft, mense lijk is en zo nodig de IND corri geert. Willem Osterman, huisarts De Kempenaerst 2, Vlissingen De tol? Daar hebben ze wel een mening over. Chris en Kitty Loon- stijn uit IJzendijke - hij is procesoperator bij Trinseo, zij werkt in een modezaak - gaan zo'n veertig keer per jaar door de tunnel. Ze hebben een t-tag. ,,Wij zijn natuurlijk tegen die tol", zegt Chris Loonstijn voor de deur van de Media Markt in Middelburg. ,,Als Zeeuws-Vlaming moet ik betalen om mijn ei gen landje binnen te De meeste mensen die nu tol betalen zijn in 2031 al dood komen, want in België heb je ook een toltun- nel en straks het we genvignet. Dit is mijn eigen keuze, maar stel dat ik mijn baan verlies en ik moet naar een af spraak bij het UWV. Dan moet ik betalen om weer thuis te ko men. Als ik dan toch tussen deze scenario's moet kiezen, wil ik het liefst het voordeel nu. Ja, dat betekent dan dat de tol niet eerder wordt afgeschaft. Maar straks hebben wij ouderen al die jaren betaald en heeft de jongere gene ratie het voordeel. 2031, dat is zo ver weg joh. De meeste mensen die nu tol betalen zijn er T-tag-gebruiker R033 2031 2029* €3,- €3,80 €5,90 dan niet meer. Dan ga ik precies nog één keer door die tunnel, naar het crematorium in Goes. Want dat in Zeeuws-Vlaanderen is te klein voor al mijn vrienden en kennissen, haha." Goes Tussen 2015 en eind september 2018 zijn 79 mensen daadwerkelijk op een beschutte werkplek aan de slag gegaan. Het streefcijfer voor 2018 van de dertien Zeeuwse gemeenten was 100 van zulke werkplekken te scheppen, maar zelfs over een peri ode van drie jaar wordt dat doel niet gehaald. Voor 2019 ligt de lat weer een stuk hoger, blijkt uit de aantal len die het ministerie van Sociale Zaken onlangs bekendmaakte. Eind dit jaar moeten de dertien gemeen- ten 135 beschutte werkplekken heb ben. De mensen voor wie deze be schutte werkplekken worden inge richt, konden voor 2015 dikwijls te recht in de sociale werkvoorzie- Zeeuwse gemeenten moeten eind dit jaar 135 beschermde banen hebben ning. Maar de Wet sociale werk voorziening (WSW) werd samen met de Wet werk en bijstand en een groot deel van de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehan- dicapten vervangen door één verza melwet: de Participatiewet. Men sen die vroeger voor de WSW in aanmerking zouden komen, vallen sindsdien tussen wal en schip. Deze mensen hebben dikwijls een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking. Ze hebben zoveel begeleiding en soms een zwaar aangepaste werkplek nodig, dat zo'n inspanning van werkge vers niet kan worden verlangd. Vaak worden werkplekken gescha pen bij sociale werkplaatsen, waar ze met een andere regeling binnen komen. Overigens ligt de achter stand niet altijd aan gemeenten. Kandidaten blijven af en toe weg, zijn verhuisd of hebben inmiddels te grote problemen. Ook zitten er nog plekken in de pijplijn. donderdag 7 februari 2019 GO -Chris Loonstijn Tarief per passage vanaf 2020 als de tunnel tolvrij wordt in het jaar: tolvrij in2031 De Zeeuwse gemeenten bieden nog steeds te weinig beschutte werkplekken aan mensen die een 'gewone' baan niet aankun nen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 37