Roggenplaat ophogen met zeezand mag 8 NIEUWS Een lager tarief nu of de Westerscheldetunnel eerder tolvrij? Waar kiezen de automobilisten voor? Wij vroegen het aan een incidentele, een regelmatige en een veelgebruiker. Vijf euro is wel acceptabel Ik vind eigenlijk dat de tunnel gratis moet zijn TARIEVEN WESTERSCHELDETUNNEL der dan op 14 maart 2033 tolvrij te maken. Het voorstel is tot die datum tol te heffen en dan de gebruikers met een t-tag vanaf 2020 meer korting te geven. Een andere mogelijkheid is de huidige tarieven te bevriezen, zoals al jaren gebeurt. Dan kan de tunnel medio 2031 gratis worden. De tol nog eerder afschaffen kan ook - op 1 januari 2029 - maar dan gaan de prijzen van de kaartjes weer stijgen, met 5 procent per jaar. Wat wil de automobilist? Incidentele passant Voor de Middel burgse kunstschil der Peter van Berkel is de keuze logisch. Hij gaat ongeveer tien keer per jaar door de Wester- scheldetunnel. Een t-tag heeft hij niet, dus hij betaalt 5 euro per passage. Er zijn geen scenario's waarin het voor hem goedkoper wordt, dus kiest hij voor de optie dat de tol eerder wordt af geschaft, medio 2031. Tot die tijd is hij dan 5 euro per ritje door de tunnel kwijt. ,,Ik vind het wel ac ceptabel dat ik moet betalen, maar voor de Bevelanders en de Zeeuws-Vlamin gen die er heel vaak door moeten, zou het gratis moeten zijn. Ik zou het zelfs niet erg vinden als ik daardoor iets meer moet gaan be talen. In Frankrijk betaal ik ook tol. Je moet alleen de veel- gebruikers daar niet mee belasten. Ik heb sinds kort een neefje in Hoek wo nen, dus ik ga iets vaker door de tun nel. Toch denk ik niet dat ik een t-tag neem. Dat zou me 50 euro per jaar schelen. Als je er een paar keer per jaar doorheen rijdt, denk je daar toch niet aan? Ik heb ook een camper en daar moest ik ooit 18,50 voor betalen. Dat vond ik wel bela chelijk." ia 3,05. ,,Dat ka 2,50 worden. Daar kies voor, dat is een mooi bedrag. Maar ik wil er wel even bij zeggen dat ik vind dat de tunnel gratis moet zijn. Er Veelgebruiker Patrick Wentzler rijdt drie tot vier keer per week door de Wester scheldetunnel, van zijn huis in Heikant naar zijn werk bij het Water schap Scheldestromen in Mid delburg. Dat zijn zes tot acht passages per week. Dan kom je toch al snel op iets van 300 ritten per jaar. Hij is dus een veelgebruiker. Voor de eerste 150 passages be taalt hij 3,80 euro, genoeg tunnels waar ik ook aan mee betaal en waar ik gratis door mag. Waarom dan deze niet? Ik weet het wel, om de bouw af te betalen, maar toch is het on rechtvaardig." Omdat het scenario direct tolvrij geen optie is, kiest Wentzler voor een hogere korting met ingang van volgend jaar. Ook al blijft de tol dan langer in stand en vergoedt zijn werkgever de ritten. ,,Dat doet er niet toe. Liever geen tol en anders zo laag moge lijk." De raad veegt alle bezwaren van onder meer de mosselkwekers van tafel. Volgens de motivatie heeft de minister van Infrastructuur en Wa terstaat (waar Rijkswaterstaat on der valt) met gedegen onderzoek aangetoond dat er nauwelijks kans is op aantasting van de omliggende mosselkweekpercelen. Mocht er toch schade optreden dan hebben de mosselkwekers voldoende mo gelijkheden om financiële compen satie bij het ministerie te vragen. Verder vindt de Raad van State dat het plan van aanpak genoeg garan ties biedt om te voorkomen dat het misgaat met het opbrengen van zand op de 1460 hectare grote Rog- genplaat. De mosselkwekers en andere te genstanders menen dat het plan van aanpak aan alle kanten ram melt en dat de controle ervan te kortschiet. Daardoor zou men er te laat achterkomen dat de mossel- kweekpercelen te lijden hebben onder de zandsuppletie. De raad vindt dat er niets mis is met de ge plande controle en dat het vol doende garanties biedt dat er tijdig wordt ingegrepen als er ernstige nadelige effecten optreden voor de mosselpercelen. Als we niks doen, gaat de Roggenplaat kopje onder Overigens verwacht de raad wei nig nadelen. De risicoanalyse van Rijkswaterstaat leert dat de kans dat mosselkweekpercelen begraven worden onder zand van de Roggen- plaat buitengewoon gering is. Ook vogels en zeehonden zouden geen onaanvaardbare gevolgen onder vinden. Mocht het toch ergens mis gaan dan kan de rijksdienst vol doende maatregelen nemen om er ger te voorkomen, aldus de rechter. Daarmee zet de raad het licht op groen voor het ophogen van de Roggenplaat. Afkalving Rijkswaterstaat en de provincie Zeeland willen de plaat ophogen omdat anders aan het eind van deze eeuw alle droogvallende zandpla ten in de Oosterschelde door ge stage afkalving onder water ver dwijnen. ,,Als we niks doen, gaat de Roggenplaat kopje onder", aldus een woordvoerder van Rijkswater- staat eerder tijdens de rechtszaak in Den Haag. Rijkswaterstaat wil 250 hectare van de Roggenplaat met zo'n 1,7 miljoen kuub zand aanvul len. Dat zand wordt uit de Room pot gewonnen. De mens doet hier eigenlijk wat de natuur deed voor de aanleg van de Oosterscheldekering. Sinds de aanleg van de kering zijn de getij- denstromen flink in kracht afgeno men en kalven de zandplaten stukje bij beetje af. Door de zand platen aan te vullen, hopen de over heden de platen ook voor de toe komst te bewaren. Dat is gunstig voor zowel de natuur (vogels en zeehonden), recreatie als de schelp dierenproducenten, denken Rijks waterstaat en Zeeland. donderdag 7 februari 2019 GO Liever nu voordeel dan Ernst Jan Rozendaal Middelburg De directie heeft uitgerekend hoe de winst van de Westerscheldetun nel kan worden gebruikt om de ta rieven te verlagen of de tunnel eer- Tarief per passage vanaf 2020 als de tunnel tolvrij wordt in hetjaar: Peter van Berkel. Tarief per passage vanaf 2020 als de tunnel tolvrij wordt in het jaar: TO033 2031 2029* fc2,50 €3,05 €4,75 Patrick Wentzler Tarief bij deze optie stijgt ieder jaar met vijf procent Rijkswaterstaat mag van de Raad van State de Roggenplaat ophogen met zand uit zee, zo bleek gisteren uit een definitieve uitspraak van de Raad van State. Jan van Ommen Den Haag -Woordvoerder Rijkswaterstaat

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 36