Roggenplaat ophogen met zeezand mag
8 NIEUWS
Een lager tarief nu of de Westerscheldetunnel
eerder tolvrij? Waar kiezen de automobilisten voor?
Wij vroegen het aan een incidentele, een regelmatige
en een veelgebruiker.
Vijf euro is wel acceptabel
Ik vind eigenlijk dat de tunnel gratis moet zijn
TARIEVEN WESTERSCHELDETUNNEL
der dan op 14 maart 2033 tolvrij te
maken.
Het voorstel is tot die datum tol te
heffen en dan de gebruikers met
een t-tag vanaf 2020 meer korting
te geven. Een andere mogelijkheid
is de huidige tarieven te bevriezen,
zoals al jaren gebeurt. Dan kan de
tunnel medio 2031 gratis worden.
De tol nog eerder afschaffen kan
ook - op 1 januari 2029 - maar dan
gaan de prijzen van de kaartjes
weer stijgen, met 5 procent per jaar.
Wat wil de automobilist?
Incidentele
passant
Voor de Middel
burgse kunstschil
der Peter van Berkel
is de keuze logisch.
Hij gaat ongeveer
tien keer per jaar
door de Wester-
scheldetunnel. Een
t-tag heeft hij niet,
dus hij betaalt 5
euro per passage. Er
zijn geen scenario's
waarin het voor
hem goedkoper
wordt, dus kiest hij
voor de optie dat de
tol eerder wordt af
geschaft, medio
2031. Tot die tijd is
hij dan 5 euro per
ritje door de tunnel
kwijt.
,,Ik vind het wel ac
ceptabel dat ik moet
betalen, maar voor
de Bevelanders en
de Zeeuws-Vlamin
gen die er heel vaak
door moeten, zou
het gratis moeten
zijn. Ik zou het zelfs
niet erg vinden als
ik daardoor iets
meer moet gaan be
talen. In Frankrijk
betaal ik ook tol. Je
moet alleen de veel-
gebruikers daar niet
mee belasten. Ik heb
sinds kort een
neefje in Hoek wo
nen, dus ik ga iets
vaker door de tun
nel. Toch denk ik
niet dat ik een t-tag
neem. Dat zou me
50 euro per jaar
schelen. Als je er
een paar keer per
jaar doorheen rijdt,
denk je daar toch
niet aan? Ik heb ook
een camper en daar
moest ik ooit 18,50
voor betalen. Dat
vond ik wel bela
chelijk."
ia 3,05. ,,Dat ka
2,50 worden.
Daar kies
voor, dat is een mooi
bedrag. Maar ik wil er
wel even bij zeggen dat
ik vind dat
de tunnel
gratis
moet
zijn. Er
Veelgebruiker
Patrick Wentzler rijdt
drie tot vier keer per
week door de Wester
scheldetunnel, van zijn
huis in Heikant naar
zijn werk bij het Water
schap Scheldestromen
in Mid
delburg. Dat zijn zes tot
acht passages per week.
Dan kom je toch al snel
op iets van 300 ritten
per jaar. Hij is dus een
veelgebruiker. Voor de
eerste 150 passages be
taalt hij 3,80 euro,
genoeg tunnels waar ik
ook aan mee betaal en
waar ik gratis door mag.
Waarom dan deze niet?
Ik weet het wel, om de
bouw af te betalen,
maar toch is het on
rechtvaardig."
Omdat het scenario
direct tolvrij geen optie
is, kiest Wentzler voor
een hogere korting met
ingang van volgend
jaar. Ook al blijft de tol
dan langer in stand en
vergoedt zijn werkgever
de ritten. ,,Dat doet er
niet toe. Liever geen tol
en anders zo laag moge
lijk."
De raad veegt alle bezwaren van
onder meer de mosselkwekers van
tafel. Volgens de motivatie heeft de
minister van Infrastructuur en Wa
terstaat (waar Rijkswaterstaat on
der valt) met gedegen onderzoek
aangetoond dat er nauwelijks kans
is op aantasting van de omliggende
mosselkweekpercelen. Mocht er
toch schade optreden dan hebben
de mosselkwekers voldoende mo
gelijkheden om financiële compen
satie bij het ministerie te vragen.
Verder vindt de Raad van State dat
het plan van aanpak genoeg garan
ties biedt om te voorkomen dat het
misgaat met het opbrengen van
zand op de 1460 hectare grote Rog-
genplaat.
De mosselkwekers en andere te
genstanders menen dat het plan
van aanpak aan alle kanten ram
melt en dat de controle ervan te
kortschiet. Daardoor zou men er te
laat achterkomen dat de mossel-
kweekpercelen te lijden hebben
onder de zandsuppletie. De raad
vindt dat er niets mis is met de ge
plande controle en dat het vol
doende garanties biedt dat er tijdig
wordt ingegrepen als er ernstige
nadelige effecten optreden voor de
mosselpercelen.
Als we niks doen, gaat
de Roggenplaat
kopje onder
Overigens verwacht de raad wei
nig nadelen. De risicoanalyse van
Rijkswaterstaat leert dat de kans
dat mosselkweekpercelen begraven
worden onder zand van de Roggen-
plaat buitengewoon gering is. Ook
vogels en zeehonden zouden geen
onaanvaardbare gevolgen onder
vinden. Mocht het toch ergens mis
gaan dan kan de rijksdienst vol
doende maatregelen nemen om er
ger te voorkomen, aldus de rechter.
Daarmee zet de raad het licht op
groen voor het ophogen van de
Roggenplaat.
Afkalving
Rijkswaterstaat en de provincie
Zeeland willen de plaat ophogen
omdat anders aan het eind van deze
eeuw alle droogvallende zandpla
ten in de Oosterschelde door ge
stage afkalving onder water ver
dwijnen. ,,Als we niks doen, gaat de
Roggenplaat kopje onder", aldus
een woordvoerder van Rijkswater-
staat eerder tijdens de rechtszaak in
Den Haag. Rijkswaterstaat wil 250
hectare van de Roggenplaat met
zo'n 1,7 miljoen kuub zand aanvul
len. Dat zand wordt uit de Room
pot gewonnen.
De mens doet hier eigenlijk wat
de natuur deed voor de aanleg van
de Oosterscheldekering. Sinds de
aanleg van de kering zijn de getij-
denstromen flink in kracht afgeno
men en kalven de zandplaten
stukje bij beetje af. Door de zand
platen aan te vullen, hopen de over
heden de platen ook voor de toe
komst te bewaren. Dat is gunstig
voor zowel de natuur (vogels en
zeehonden), recreatie als de schelp
dierenproducenten, denken Rijks
waterstaat en Zeeland.
donderdag 7 februari 2019
GO
Liever nu voordeel dan
Ernst Jan Rozendaal
Middelburg
De directie heeft uitgerekend hoe
de winst van de Westerscheldetun
nel kan worden gebruikt om de ta
rieven te verlagen of de tunnel eer-
Tarief per passage vanaf
2020 als de tunnel tolvrij
wordt in hetjaar:
Peter van Berkel.
Tarief per passage vanaf
2020 als de tunnel tolvrij
wordt in het jaar:
TO033 2031 2029*
fc2,50 €3,05 €4,75
Patrick Wentzler
Tarief bij deze optie stijgt ieder jaar met vijf procent
Rijkswaterstaat mag van de
Raad van State de Roggenplaat
ophogen met zand uit zee, zo
bleek gisteren uit een definitieve
uitspraak van de Raad van
State.
Jan van Ommen
Den Haag
-Woordvoerder
Rijkswaterstaat