II
7
Thijs van Wijk
(31) is docent
vormingsonderwijs
en merkt dat
ouders niet altijd
weten wat er nu in
zijn lessen gedaan
wordt. Deze gaan
namelijk over meer
dan godsdienst
alleen.
Ik werk op
Schouwen-
L\ Duiveland
leerlingen graag na laten denken
over het hoe en waarom in het le
ven. Het is daarbij belangrijk dat
ze zich op hun gemak voelen in
de les. „Tijdens mijn les wil ik dat
de kinderen zich veilig genoeg
voelen om hun eigen vorming in
te vullen. Ik hoop altijd dat ze zich
openstellen voor mij en elkaar.
Maar voor vorming is wel begelei
ding nodig. Die begeleiding geef
ik in gesprek. Door te worden wie
je bent, kun je beter ontdekken
wie er anders zijn en door met an-
Tijdens mijn les wil ik
dat de kinderen zich
veilig genoeg voelen
om hun eigen
vorming in te vullen
dersdenkenden in aanraking te
komen, leer je met verschillen
omgaan." Voor ouders is het wel
eens een vraagteken wat er nu ei
genlijk in deze les gebeurt. ,,Vor-
mingsonderwijs is een recht,
geen plicht. Dus niet alle kinde
ren hoeven er te zijn. Soms geef ik
bij een ouderavond of in de
nieuwsbrieven op school uitleg
over mijn lessen."
Specialisatie
Voordat Thijs in het onderwijs te
recht kwam, deed hij iets com
pleet anders. Hij studeerde com-
merciële economie en werkte een
tijdje voor een bank. ,,Maar dat
paste niet bij mij en wie ik wilde
zijn. Ik wilde iets doen dat dichter
bij mezelf ligt. Het werd de pabo
aan HZ. Als specialisatie heb ik la
ter een minor GVO (godsdienstig
vormingsonderwijs - red.) ge
daan." In eerste instantie wilde
Thijs fulltime voor de klas. Hij
had al werk voor twee dagen per
week, maar daarnaast was er een
gat. ,,Een kennis van mij deed dit
werk al, zo kwam ik op het idee. Je
kunt ontzettend veel met dit vak.
In je lessen kun je ook kunst,
drama en geschiedenis toepassen.
Ongeveer negentig procent van
mijn lessen ontwikkel ik zelf. Ui
teraard gebeurt dit in samen
spraak met collega's. Er wordt een
jaarplan opgesteld met kerndoe
len waar we op aansluiten." Thijs
werkt op scholen in Renesse,
Westkapelle, Wemeldinge,
Burgh-Haamstede, Nieuwerkerk
en Bruinisse. Daarnaast is hij re
gionaal begeleider. Dat betekent
onder andere dat hij ook overleg
gen heeft elders in het land en
sollicitaties doet. Best druk. Toch
heeft zijn functie nóg een groot
voordeel: ,,Ik kan veel aandacht
geven aan het kind zelf. Die tijd
heb je in het reguliere onderwijs
niet altijd."
'gewoon' taal of rekenen, maar
vormingsonderwijs. ,,Gods-
dienstles wil ik het niet noemen,
dat klinkt ook meer als een mono
loog. Ik ga juist graag met kinde
ren het gesprek aan, het vor
mingsproces dat doen ze zelf. We
bespreken ook meer dan geloof.
Het is heel leuk om met elkaar
over allerlei thema's te praten en
te filosoferen. Om diepgaande ge
sprekken te voeren en na te den
ken over levensvragen. Kinderen
zijn meestal heel open en nog niet
bevooroordeeld." Thijs wil zijn
p de basis
school is het
gebruikelijk
dat je als do
cent een
vaste klas
hebt, tenzij
je invalleerkracht bent natuurlijk.
Maar Thijs van Wijk heeft zo on
geveer ieder uur een andere klas
en werkt op zes verschillende
scholen. Hij geeft dan ook niet
dinsdag 5 februari 2019
In de wekelijkse rubriek, Ik werk
op Schouwen-Duiveland, vertelt
iemand over zijn werk op het ei
land. In deze aflevering: Thijs van
Wijk, docent vormingsonderwijs.
- Thijs van Wijk
Thijs van Wijk in groep 7/8
van De Kirreweie in Burgh-
Haamstede.
FOTO'S MARIEKE MANDEMAKER
Thijs van Wijk wil zijn leerlingen een veilige omgeving bieden
om helemaal zichzelf te kunnen zijn.
Mariska den Hartog
Burgh-Haamstede