II 7 Thijs van Wijk (31) is docent vormingsonderwijs en merkt dat ouders niet altijd weten wat er nu in zijn lessen gedaan wordt. Deze gaan namelijk over meer dan godsdienst alleen. Ik werk op Schouwen- L\ Duiveland leerlingen graag na laten denken over het hoe en waarom in het le ven. Het is daarbij belangrijk dat ze zich op hun gemak voelen in de les. „Tijdens mijn les wil ik dat de kinderen zich veilig genoeg voelen om hun eigen vorming in te vullen. Ik hoop altijd dat ze zich openstellen voor mij en elkaar. Maar voor vorming is wel begelei ding nodig. Die begeleiding geef ik in gesprek. Door te worden wie je bent, kun je beter ontdekken wie er anders zijn en door met an- Tijdens mijn les wil ik dat de kinderen zich veilig genoeg voelen om hun eigen vorming in te vullen dersdenkenden in aanraking te komen, leer je met verschillen omgaan." Voor ouders is het wel eens een vraagteken wat er nu ei genlijk in deze les gebeurt. ,,Vor- mingsonderwijs is een recht, geen plicht. Dus niet alle kinde ren hoeven er te zijn. Soms geef ik bij een ouderavond of in de nieuwsbrieven op school uitleg over mijn lessen." Specialisatie Voordat Thijs in het onderwijs te recht kwam, deed hij iets com pleet anders. Hij studeerde com- merciële economie en werkte een tijdje voor een bank. ,,Maar dat paste niet bij mij en wie ik wilde zijn. Ik wilde iets doen dat dichter bij mezelf ligt. Het werd de pabo aan HZ. Als specialisatie heb ik la ter een minor GVO (godsdienstig vormingsonderwijs - red.) ge daan." In eerste instantie wilde Thijs fulltime voor de klas. Hij had al werk voor twee dagen per week, maar daarnaast was er een gat. ,,Een kennis van mij deed dit werk al, zo kwam ik op het idee. Je kunt ontzettend veel met dit vak. In je lessen kun je ook kunst, drama en geschiedenis toepassen. Ongeveer negentig procent van mijn lessen ontwikkel ik zelf. Ui teraard gebeurt dit in samen spraak met collega's. Er wordt een jaarplan opgesteld met kerndoe len waar we op aansluiten." Thijs werkt op scholen in Renesse, Westkapelle, Wemeldinge, Burgh-Haamstede, Nieuwerkerk en Bruinisse. Daarnaast is hij re gionaal begeleider. Dat betekent onder andere dat hij ook overleg gen heeft elders in het land en sollicitaties doet. Best druk. Toch heeft zijn functie nóg een groot voordeel: ,,Ik kan veel aandacht geven aan het kind zelf. Die tijd heb je in het reguliere onderwijs niet altijd." 'gewoon' taal of rekenen, maar vormingsonderwijs. ,,Gods- dienstles wil ik het niet noemen, dat klinkt ook meer als een mono loog. Ik ga juist graag met kinde ren het gesprek aan, het vor mingsproces dat doen ze zelf. We bespreken ook meer dan geloof. Het is heel leuk om met elkaar over allerlei thema's te praten en te filosoferen. Om diepgaande ge sprekken te voeren en na te den ken over levensvragen. Kinderen zijn meestal heel open en nog niet bevooroordeeld." Thijs wil zijn p de basis school is het gebruikelijk dat je als do cent een vaste klas hebt, tenzij je invalleerkracht bent natuurlijk. Maar Thijs van Wijk heeft zo on geveer ieder uur een andere klas en werkt op zes verschillende scholen. Hij geeft dan ook niet dinsdag 5 februari 2019 In de wekelijkse rubriek, Ik werk op Schouwen-Duiveland, vertelt iemand over zijn werk op het ei land. In deze aflevering: Thijs van Wijk, docent vormingsonderwijs. - Thijs van Wijk Thijs van Wijk in groep 7/8 van De Kirreweie in Burgh- Haamstede. FOTO'S MARIEKE MANDEMAKER Thijs van Wijk wil zijn leerlingen een veilige omgeving bieden om helemaal zichzelf te kunnen zijn. Mariska den Hartog Burgh-Haamstede

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 50