©NDERNEMER Noodscenario al een feit 'Onderwegmoment is een business op zich geworden' TENSON GAAT VIRAL MET TESTVACATURE SKIKLEDING De Ondernemer start wekelijkse online radioshow Honderd jaar na de eerste uitzending in Nederland is radio opnieuw het gesprek van de dag. Ook De Ondernemer start een wekelijkse online radioshow. Bij YPCA, waar de over tuiging door speakers schalt: ,,Het gaat niet om luistercijfers. Het gaat om relevantie." Volgens Jaco Bal, één van de drijvende krachten achter productiebedrijf YPCA, zou er zelfs een publiek voor een podcast over vlinders zijn. "Geen niche is te klein en dat biedt enorme kansen, zeker voor ondernemers." Bal (voorheen KPN), biedt met compagnon Lars Schotanus 'De Radiofabriek': op maat gemaakte online radioproramma's en podcasts vanaf het Mediapark in Hilversum. "Het gaat er niet om dat je een miljoenenpubliek bereikt, maar dat je precies de goede mensen raakt met jouw verhaal. Dat kan gaan over je product, over je dienstverlening of over ontwikkelingen in je vakgebied. Of denk aan een podcast die specifiek voor je medewerkers of collega's wordt gemaakt: de juiste boodschap komt aan bij de juiste mensen, dat is de kracht van moderne radio.'' Schotanus (voor heen Radio 538 TMF) vult aan: "Ruim tien jaar geleden zagen wij al dat het 'onderwegmoment' een business op zich werd. Wij hielden ons toen nog bezig met telefonische dienstverlening, maar mobiliteit werd hot en daarom richtten wij de online radiozender Traffic Radio op. Gericht op mensen die onderweg zijn en behoefte hebben aan een speci fieke programmering met goede file informatie en de juiste muziek. We hebben altijd goed geluisterd naar feedback en er bleek al snel behoefte aan een sportzender, dus lanceerden we ALLsportsradio terwijl we de zakelijke luisteraar bedienen met New Business Radio. Aan de andere kant van het spec trum komen jonge luisteraars aan hun trekken op het nieuwe jongerenplat form ZTACK.'' Volgens Schotanus en Bal verandert het luistergedrag van Neder landers heel snel. "Podcasts hebben een lange aanloop gehad, maar nu zie je dat het ingeburgerd raakt en dat mensen anders gaan luisteren. Zij kiezen steeds meer zélf wat ze willen horen, wijken af van lineaire programmeringen en snappen dat ze programma's ook terug kunnen luisteren als podcast. Dat is nu de gewoonste zaak van de wereld, en daardoor weten we die mensen beter te bereiken dan ooit. We willen kwalitatief hoogstaande radio voor iedereen toegankelijk maken en daar helpen we bedrijven en ondernemers graag mee.'' Radioshow De Ondernemer Over ondernemen gesproken: volgende week dinsdag start De Ondernemer met een eigen wekelijkse online radioshow op New Business Radio. Met inspire rende gasten, wijze lessen en sterke verhalen. Overal te beluisteren via internet (newbusinessradio.nl) en als podcast. Dinsdag 12 februari om 11 uur ontvangt presentator Robert van den Ham als eerste gast Maurice Peeters van YoungCapital. Een week later is de Brexit-special. deondernemer.nl Veel bedrijven kunnen en willen het niet langer uit stellen: Brexit betekent verhuizen. Zal de politieke chaos redding brengen? Parlementslid en May-criticus Jacob Rees-Mogg, met een geschat vermogen van 200 miljoen pond, heeft inmiddels een deel van z'n investerings maatschappij naar Ierland ver huisd om straks nog binnen de EU te kunnen handelen. Een ver huizing die hier meer pers haalde, was het vertrek van de European Medicines Authority. Na 25 jaar haalde het EMA de 28 vlaggen van de lidstaten in Londen naar beneden. Die vlag gen (minus de Union Jack) zullen in Amsterdam weer gehesen wor- den. Tot verbazing van de Brexi- teers. Dat was niet de bedoeling: ze willen uit de EU, maar de EU- instellingen moeten wel blijven. Het is een forse aderlating. Bij het EMA werken 'slechts' 900 mensen, maar die ontvangen wel zo'n 40.000 bezoekers per jaar, goed voor vele honderden hotel overnachtingen per dag. Boven dien trekt het EMA, als dé poort wachter voor een medicijnmarkt van een half miljard mensen (en miljarden dieren), tientallen organisaties aan die veel met het EMA moeten samenwerken. Het verlies van het EMA gaat de Britse 'life sciences'-sector naar schatting tienduizend banen kosten. Het Britse P&O Ferries, opgericht in 1837, kondigde aan al haar Britse schepen om te vlaggen naar Cyprus om onder EU-regels te kunnen blijven opereren. Sony kondigde aan haar Europese hoofdkantoor van Londen naar Amsterdam te verhuizen, in navolging van Panasonic. Prominent Brexiteer James Dyson, die van de stofzui gers en handdrogers, kondigde aan het bedrijf naar Singapore te verhuizen. Saillant detail: Singapore heeft sinds november wél een vrijhandelsovereenkomst met de EU zodat hij zijn stofzui gers straks makkelijker in Europa kan verkopen dan als hij in het VK zou blijven. Zoveel aankondi gingen tegelijk kan geen toeval zijn. Ik vermoed dat 1 januari in veel noodscenario's stond. Toen May de stemming over de kerst vakantie heen tilde, hebben ze het nog twee weken aangekeken tot de uitzichtloosheid hen te veel werd. Ironisch genoeg kan de be schamende politieke chaos ook redding brengen. De parlemen taire agenda is zo overhoop ge haald dat er niet genoeg tijd is. Van de 14 wetsvoorstellen sinds het referendum zijn er pas vijf aangenomen, de rest zit nog er gens 'in het systeem'. Met nauwe lijks 20 vergaderdagen tot Brexit zal het niet lukken de overige wetsvoorstellen te behandelen. Het wekt daarom nauwelijks ver bazing dat tussen het politieke gekrakeel door geregeld te horen valt dat uitstel onvermijdelijk is. Jaco Bal (linksachter) en Lars Schotanus (rechts) in de radioshow bij presentator en technicus Ron Lemmens. 'Pak met De Radiofabriek de power van podcasts' volg ons op nffloa Ken je iemand die vaak onderuit gaat op de skipiste, of zelfs al in de skilift? Voor hen heeft Tenson een buitenkansje: een heuse vacature om skikleding te testen, ofwel gratis op wintersport. Voor twee mensen die Tensons skikleding willen testen, betekent de functie: heel veel vallen in de sneeuw. Daarvoor krijgen ze 25 euro per uur, acht uur privéles, vier dagen een skipas voor zichzelf en een vriend(in) en natuurlijk kleding van het skimerk. Het Zweedse bedrijf gaat viraal met deze ludieke vacature. GRATIS RECLAME "Die gratis reclame is overduidelijk één van de doelen en daarmee is het een ijzersterke actie van het relatief onbekende skimerk", legt marketing- en communicatiestrateeg Thijs Dorreboom toe: "Het is een goedkope manier van advertising. Tenson bereikt daarmee veel mensen die wel zou den willen wintersporten, maar de stap om daad werkelijk te boeken nog niet durven te zetten. Ze spelen goed in op de actualiteit. Wintersport is in deze periode van het jaar bij veel consumenten top of mind." Dat is wat andere ondernemers volgens Dorreboom vooral van deze campagne kunnen leren: "Wat speelt er in de hoofden van jouw doelgroep? Kijk naar hun behoeften. Dat is belangrijk om te weten voor het succes van jouw campagnes. Kijk daarbij niet naar de 'front runners' en richt je vooral op de twijfelaars, bij wie het niet zo makkelijk is de juiste boodschap over te brengen of jouw producten te verkopen." USER GENERATED CONTENT Superslim noemt Dorreboom de korting in de webshop van Tenson. "Direct verkopen is denk ik niet de kerndoelstelling. Het is natuurlijk wel mooi meegenomen. Voor afgewezen sollicanten verwacht ik een gepersonaliseerde aanbieding. Voor de naamsbekendheid is het wachten op de berg aan ludieke reacties die de vacature onge twijfeld los maakt: user generated content voor Tensons eigen social media. Ook weer: gratis." Lees het hele verhaal over de actie van Tenson op www.deondernemer.nl. Lennard van Otterloo schrijft vanuit Londen wekelijks een column voor deondernemer.nl Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19