ZEELAND GEBOEKT Bart Van Loo vertelt over zijn Bourgondiërs BV Goed exposeren is ook een kunst Freek had ooit een badhokje ZEELAND 21 H Rudy Buysrogge brengt in zijn nieuwe jeugdboek 'De Kelderman van Hulst' bronzen beelden tot leven. Dankzij een magische steen praten eeuwenoude geesten tegen kinderen, die hun beeldscherm even op zwart zetten. I art Van Loo (1973) is een ^spraakwaterval op de 'Vlaamse televisie, bevlogen deskundige van het Franse chan son, schrijver van de biografie Na poleon (2014). Nu staat hij in de schijn werpers met zijn nieuwe boek De Bourgondiërs, Aarts vaders van de Lage Landen. Maandag 11 februari komt hij om 20.00 uur over zijn nieuweling vertellen in de film zaal van 't Beest in Goes. Kaartjes 4 10 euro zijn te koop bij de Goese boekhandels Het Paard van Troje en De Koperen Tuin. 'De Morgen' schreef: 'De Bourgondiërs, de ge schiedenis van het ontstaan van de Nederlanden in de 15e eeuw, beantwoordt volledig aan de hooggespannen verwachtingen die de alom geprezen auteur en conferen cier heeft gewekt'. En na de constatering dat de meeste vorsten nu als oorlogsmisdadi gers zouden worden opgebracht: 'Het is de grote verdienste van Bart Van Loo dat hij zich niet laat vangen door die wijsheid achteraf, maar de samenleving van toen ob serveert door de ogen van de men sen van toen'. Kunstenaars leren hun cre ativiteit te gebruiken, maar leren niet om te ex poseren. Dat is de reden dat Lau rence Steenbergen besloot een boek te schrijven over De kunst van exposeren. Vorige week presen teerde ze haar boek in de Drvkkery in Mid delburg. Als je als kunste naar gaat exposeren komen er veel vragen op je af. Hoe weet je wat je moet doen en waar vind je de juiste in formatie? Auteur Laurence Steenbergen is zelf kunstenaar en begon haar carrière in New York, waar zij drie keer expo seerde en haar werk verkocht. Na deze vliegende start exposeerde zij in Europa en in Azië. Bij haar eerste exposities had ze het ge voel dat ze het wiel opnieuw aan het uit vinden was. Daarom verzamelde ze in haar boek alle aspecten die komen kijken bij het exposeren, zoals ver zekeringen, contrac ten en het aanknopen van relaties. Laurence Steenbergen stu deerde bedrijfswetenschappen in Nijmegen en studeerde af in marketing. Zeeuwse schrijvers De handtekening in mijn exemplaar van Ben ik een Zeeuw? verraadt niets. Hooguit het verwoestende opti misme van de zetter, Freek de Jonge. Zijn signatuur gaat onver wacht steil omhoog, ongeveer als een duinopgang bij Zoutelande. Een niet onbelangrijke plaats in zijn leven en ook een beetje in zijn werk. 'Walcheren was zijn droom, Zoutelande zijn eindbestemming', schrijft hij over zijn vader in Reik halzend verlangen, uitgekomen in 2017, ook het verschijningsjaar van het geschenkboekje Ben ik een Zeeuw? De Jonge weet alles van re torische effecten, en beseft dus heel goed dat op zo'n vraag slechts een ja met minstens drie uitroeptekens past. Alleen een kwaad willende kan aan zijn Zeeuwse wortels kna- <0\MWlEEUty? gen en er ge niepig op wij zen dat de ca baretier en auteur in 1944 in het Groningse Westernieland werd geboren en een groot deel van zijn jeugdjaren doorbracht in Zaan dam. De Jonge schrijft met sympathie over zijn vader, die de Walcherse droom nooit waarmaakte en Zou telande nimmer als eindbestem ming bereikte. Tekenend voor de man, die graag inschikte, op één keer na, in 1956 toen Duitse bad gasten al te brutaal oprukten op het strand van Vrouwenpolder. 'Dies ist unser Badehöckchen', zei hij, en bozere woorden heeft de man, van roeping en beroep domi nee, nooit gesproken. Er zijn Zeeuwse familiebanden en Zeeuwse gezinsvakanties. Men leefde mee met De Ramp van 1953. Samen met zijn zussen, zijn broer en twee huisdieren speelde hij die na, onthult hij in Reikhalzend ver langen. Een tijdje verving vader De Jonge de overspannen predikant van Rilland-Bath. Maar de Zeeuwse jaren begin nen pas echt in 1962, niet op Wal cheren, laat staan in Zoutelande. Vader De Jonge werd godsdienst leraar in Goes en het gezin ves tigde zich in Kloetinge. Het was een beslissende periode voor Freek de Jonge, prachtig beschreven in Ben ik een Zeeuw? In het hoofdstuk 'De overkant' levert hij zelfs een van de overtuigendste seksscènes uit de Nederlandse literatuur. De Zeeuw achter de handtekening, heimelijk ook een dominee, zij het een heidense: 'Te midden van de Zeeuwen/ Ben ik opgegroeid in Goes/ Te preuts voor het leven/ Te blank voor de blues'. Twee Hulster knapen: Ryker en Tij- men. Ze zitten in groep 8 van de Wil- librordusschool. In de zomer mag het duo met Rykers ouders mee op va kantie naar het Griekse Chios. Daar begint hun avontuur als ze de jonge geitenhoeder Alexis na een ongelukkige val thuisbrengen. Zijn oma is de jongens dankbaar (pagina 22): 'In de halfdonkere huiskamer opende ze een kastje en nam er een zilverachtig doosje uit. Ze opende het met een piepklein sleuteltje en haalde er een zwarte steen uit, ongeveer zo groot als een duivenei. De steen blonk alsof hij elke dag werd gepoetst'. In de warmwaterbronnen op het eiland worden stenen ge vonden, die een magische kracht hebben. Natuurlijk blijken de jongens zo'n exemplaar te hebben gekregen. Terug thuis in Hulst ontdekken ze stukje bij beetje waartoe hun uit de aarde opgeborrelde steen in staat is. Mits je maar de goede spreuk erbij zegt. Ryker en Tijmen zijn de hoofdpersonen in De Kelderman van Hulst, het tweede jeugdboek van oud-leerkracht Rudy Buysrogge (1946). In 2017 debuteerde hij met Het geheim van de Hul ster wallen. Voor zijn verhalen put hij voor een belangrijk deel uit eigen belevenissen. Zo ook voor de 'Kelderman': ,,Enkele jaren geleden brachten mijn vrouw en ik een vakantie door op Chios, een van oorsprong vulkanisch ei land. We waren verwonderd over de gitzwarte stranden van kleine gepolijste stenen. Op meerdere plaatsen waren warmwaterbron nen. Zo'n gave zwarte steen heb ik mee naar huis genomen en hem aan mijn kleinzoon ge geven. In het verhaal heb ik de steen magische krachten toegedicht." Het idee voor de incomplete toverspreuk deed hij tijdens die vakantie op in het klooster Néa Moni: ,,Van de teksten op de muren be grepen we niets. In mijn verhaal is één van die spreuken door afbrokkeling van de kalk op de muren nog maar half leesbaar. Een volledige spreuk geeft aan de zwarte steen magische krachten." Dat wordt in het boek de uitdaging voor Ry ker en Tijmen. 'Geloof in de kr...', die spreuk moeten ze volledig zien te krijgen. Ook met de niet volledige zin kunnen ze al wonderbaar lijke fratsen uithalen, zoals hun papegaai in het holst van de nacht laten krijsen. De beelden bij de Keldermanspoort spelen uiteindelijk een centrale rol. Pagina 64: 'Bron zen beelden van voornaam uitziende mannen. Een van de twee stond op een sokkel, een soort verhoog en stak zijn armen uit alsof hij wilde zeggen: geef maar hier, dat zwaard is niks voor jou. De ander stond met een gebo gen hoofd. Aan zijn houding kon je zien dat hij van het zwaard af wilde'. Het beeld op de sokkel is Frederik Hendrik die aan het eind van de Tachtigjarige Oorlog Hulst op de Span jaarden veroverde. Via hem horen de jongens de stem van de geest van een abt van het ver dwenen Minderbroederklooster. Die laat we ten dat zijn geest altijd met de magische steen meegaat: 'Of je op de Markt bent of op het plein van de Willibrordusschool, op de wallen loopt of bij hockeyclub Rapide, op het kunst grasveld van HVV24, overal ben ik bij je door deze magische steen'. Rudy Buysrogge schreef een lekker eigen tijds avontuur, dat jongeren van de leeftijd van Ryker en Tijmen zal aanspreken. Als die lezertjes opletten, kunnen ze de schrijver le ren zorgvuldiger met leestekens om te gaan. maandag 4 februari 2019 GO Wekelijkse rubriek met boeken over Zeeland en boeken van Zeeuwse schrijvers De Kelderman wijst de weg Mario Molegraaf Jan van Damme Rudy Buysrogge bij de beelden aan de Kei ^rmanspoort in Hulst. foto camile schelstraete Rudy Buysrogge: De Kelderman van Hulst - Eigen uitgave, hardcover, 152 pagna's, 15 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 21