20 NI Martieme sector presenteert zich op Scheepvaartdag in Vlissingen Omringd door aandacht Op de eerste plaats een mens Meer dan veertig bedrijven toon den gisteren in de zeevaartschool aan de Boulevard Bankert het veel zijdige gezicht van de maritieme sector. Die omvat naast de zeevaart ook havens, offshore, maritieme toeleveranciers, scheepsbouw, wa terbouw, maritieme dienstverle ning en kennisinstituten, binnen vaart, Koninklijke Marine, jacht bouw/watersport en visserij. Werktuigkundigen zijn wereld wijd enorm gewild. Vacatures zijn er verder met name in de passa giersvaart. Het gaat dan om techni sche functies als (weer) werktuig kundige, elektricien en IT. Als onze studenten van stage terugkomen, zitten ze vol verhalen Wie gaat voor een hoog salaris, moet naar de offshore, laat Peter Harts van de HZ weten. Hij is op leidingscoördinator maritiem offi cier. Een offshore installation mana ger (OIM) vangt jaarlijks zo'n 75.000 euro, net als de toolpusher die het gereedschap op het platform verzorgt. Met maritieme techniek kun je engineer worden op een off shore installatie, een functie die ronduit vorstelijk beloond wordt: van 40.000 tot meer dan 120.000 euro per jaar. Tweede best beta lende sector is de waterbouw, daarna komt de koopvaardij. Werken aan boord van een schip is avontuurlijk en verantwoordelijk werk, vertelt Arno Siereveld. Siere- veld, teamleider martieme oplei dingen, gaf de hele dag presentaties over de mbo-opleidingen. ,,Als onze studenten van stage terugko men, zitten ze vol verhalen over wat ze allemaal meemaken. Als zeevarende kom je voortdurend in aanraking met andere culturen, je moet heel zelfstandig kunnen wer ken, je moet van aanpakken weten. Een mbo'er begint als zestienjarige aan zijn opleiding. Op zijn twintig ste is hij klaar. Dan moet je als stuurman in je eentje een heel schip kunnen bedienen terwijl ie dereen ligt te slapen. Of, als werk- tuigkundige, in het holst van de nacht een storing verhelpen aan de scheepsmotor. Dat zijn grote ver antwoordelijkheden." Traag internet De archetypische kapitein Haddock uit Kuifje is letterlijk dat: een strip figuur. In werkelijkheid blijven zeevarenden zelden tot hun pensi oen varen. ,,Het is een zwaar be roep", zegt Siereveld. ,,Bovendien krijgen ze er meer moeite mee om langdurig van huis te zijn als ze een relatie krijgen, of kinderen. Aan boord is wel internet, maar niet snel Geloof me: mensen uit deze branche zijn gewild genoeg om Netflix te kijken of foto's uit te wisselen met het thuis front. Zelfs Whatsapp zal vaak al niet gaan; alles gaat via de satelliet en dat is duur." „Gemiddeld vaart een mbo'er een jaar of negen, een hbo'er maar zes. Daarna zoeken ze iets aan wal. En geloof me: mensen uit deze branche zijn gewild, want ze staan erom bekend dat ze van aanpakken weten en heel zelfstandig kunnen werken. Je ziet wel dat ze een beetje in dezelfde hoek blijven: technische mensen komen in de procesindu strie of maintenance. Onderhoud van windmolenparken kan bij voorbeeld. Bij EPZ is, naar mijn in schatting, zo'n tachtig procent van degenen die het proces rond de kerncentrale in de gaten houden ex-zeevarende." ZRTI locatie Vlissingen Koudekerkseweg 90 4382 EK Vlissingen 088-427 00 00 ZRTI locatie Roosendaal Boerhaavelaan 19 4708 AE Roosendaal 088 - 427 01 00 maandag 4 februari 2019 'Hard werken en goed salaris' Student Muirgen de Munck (tweede van links) geeft uitleg in de scheepssimulator aan Robin Bolssens (l) en zijn ouders. foto ruben oreel Kiezen voor een baan in de scheepvaart is kiezen voor avontuur, verantwoordelijkheid én een goed salaris. Dat is de boodschap die zeevarenden in spe hebben meegekregen op de Scheepvaartdag in Vlissingen. Ondine van der Vleuten Vlissingen - Arno Siereveld - Arno Siereveld Wanneer u kanker heeft en bestraling krijgt, biedt het ZRTI u de best mogelijke zorg. U wordt behandeld met ultramoderne apparatuur in een comfortabele omgeving. Onze medewerkers zijn zeer gespecialiseerd en omringen u met de aandacht die u nodig heeft. Zo zorgen we ervoor dat u zich op de eerste plaats een mens voelt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 20