20 NI
Martieme sector presenteert zich op Scheepvaartdag in Vlissingen
Omringd
door
aandacht
Op de eerste plaats
een mens
Meer dan veertig bedrijven toon
den gisteren in de zeevaartschool
aan de Boulevard Bankert het veel
zijdige gezicht van de maritieme
sector. Die omvat naast de zeevaart
ook havens, offshore, maritieme
toeleveranciers, scheepsbouw, wa
terbouw, maritieme dienstverle
ning en kennisinstituten, binnen
vaart, Koninklijke Marine, jacht
bouw/watersport en visserij.
Werktuigkundigen zijn wereld
wijd enorm gewild. Vacatures zijn
er verder met name in de passa
giersvaart. Het gaat dan om techni
sche functies als (weer) werktuig
kundige, elektricien en IT.
Als onze studenten
van stage
terugkomen, zitten ze
vol verhalen
Wie gaat voor een hoog salaris,
moet naar de offshore, laat Peter
Harts van de HZ weten. Hij is op
leidingscoördinator maritiem offi
cier.
Een offshore installation mana
ger (OIM) vangt jaarlijks zo'n
75.000 euro, net als de toolpusher
die het gereedschap op het platform
verzorgt. Met maritieme techniek
kun je engineer worden op een off
shore installatie, een functie die
ronduit vorstelijk beloond wordt:
van 40.000 tot meer dan 120.000
euro per jaar. Tweede best beta
lende sector is de waterbouw,
daarna komt de koopvaardij.
Werken aan boord van een schip
is avontuurlijk en verantwoordelijk
werk, vertelt Arno Siereveld. Siere-
veld, teamleider martieme oplei
dingen, gaf de hele dag presentaties
over de mbo-opleidingen. ,,Als
onze studenten van stage terugko
men, zitten ze vol verhalen over
wat ze allemaal meemaken. Als
zeevarende kom je voortdurend in
aanraking met andere culturen, je
moet heel zelfstandig kunnen wer
ken, je moet van aanpakken weten.
Een mbo'er begint als zestienjarige
aan zijn opleiding. Op zijn twintig
ste is hij klaar. Dan moet je als
stuurman in je eentje een heel
schip kunnen bedienen terwijl ie
dereen ligt te slapen. Of, als werk-
tuigkundige, in het holst van de
nacht een storing verhelpen aan de
scheepsmotor. Dat zijn grote ver
antwoordelijkheden."
Traag internet
De archetypische kapitein Haddock
uit Kuifje is letterlijk dat: een strip
figuur. In werkelijkheid blijven
zeevarenden zelden tot hun pensi
oen varen. ,,Het is een zwaar be
roep", zegt Siereveld. ,,Bovendien
krijgen ze er meer moeite mee om
langdurig van huis te zijn als ze een
relatie krijgen, of kinderen. Aan
boord is wel internet, maar niet snel
Geloof me: mensen
uit deze branche
zijn gewild
genoeg om Netflix te kijken of
foto's uit te wisselen met het thuis
front. Zelfs Whatsapp zal vaak al
niet gaan; alles gaat via de satelliet
en dat is duur."
„Gemiddeld vaart een mbo'er
een jaar of negen, een hbo'er maar
zes. Daarna zoeken ze iets aan wal.
En geloof me: mensen uit deze
branche zijn gewild, want ze staan
erom bekend dat ze van aanpakken
weten en heel zelfstandig kunnen
werken. Je ziet wel dat ze een beetje
in dezelfde hoek blijven: technische
mensen komen in de procesindu
strie of maintenance. Onderhoud
van windmolenparken kan bij
voorbeeld. Bij EPZ is, naar mijn in
schatting, zo'n tachtig procent van
degenen die het proces rond de
kerncentrale in de gaten houden
ex-zeevarende."
ZRTI locatie Vlissingen
Koudekerkseweg 90
4382 EK Vlissingen
088-427 00 00
ZRTI locatie Roosendaal
Boerhaavelaan 19
4708 AE Roosendaal
088 - 427 01 00
maandag 4 februari 2019
'Hard werken en goed salaris'
Student Muirgen de Munck (tweede van links) geeft uitleg in de scheepssimulator aan Robin Bolssens (l) en zijn ouders. foto ruben oreel
Kiezen voor een baan in de
scheepvaart is kiezen voor
avontuur, verantwoordelijkheid
én een goed salaris. Dat is de
boodschap die zeevarenden in
spe hebben meegekregen op de
Scheepvaartdag in Vlissingen.
Ondine van der Vleuten
Vlissingen
- Arno Siereveld
- Arno Siereveld
Wanneer u kanker heeft en bestraling krijgt, biedt het ZRTI
u de best mogelijke zorg. U wordt behandeld met
ultramoderne apparatuur in een comfortabele omgeving.
Onze medewerkers zijn zeer gespecialiseerd en omringen
u met de aandacht die u nodig heeft. Zo zorgen we ervoor
dat u zich op de eerste plaats een mens voelt.