Gedurfd recital, afwisselend en sprankelend ZEELAND 17 Ah! Nummer dertien. Eens kijken of er iemand open doet." Joris Derckx, student Social Work van de HZ in Vlissin gen, heeft geluk. John van Halen (53) doet open. In zijn armen heeft hij twee fretjes: Eddy en Crash, stelt hij voor. Joris legt uit waarom hij aanbelt. ,,Dus nu is de vraag, zou u aan dit project willen mee werken? Mag ik even binnenko men voor een gesprekje?" Dat mag. ,,Wat maakt u geluk kig?", vraagt Joris als ze op de bank zitten. Dat is wel duidelijk: de fret jes, zegt John met een vertederde blik op Eddy, die rond zijn voeten speelt. ,,Die beestjes, daar krijg ik zóveel liefde van! Het zijn net jonge katjes. Altijd spelen. En dat blijven ze hun hele leven doen! Als ik naar ze kijk als ze zo heen en weer springen, word ik helemaal blij." Er is nog iets: de seniorenflat. ,,Ik ben een tijdje dakloos geweest", zegt John ernstig. ,,Ik kan niet goed alleen wonen, maar samen wonen vind ik ook moeilijk. Al ja ren heb ik daar problemen mee, maar nu wordt er echt iets aan ge daan. Bij het Witte Huis hebben ze me geholpen om weer een huis te krijgen. De fretjes helpen tegen de eenzaamheid. Ik krijg ook thera pie. En als je dan over geluk praat, toen ik dit huis kreeg, stond alles er al in. Ik mocht het allemaal overnemen en heb er maar heel weinig voor hoeven te betalen." Met Johns geluksgevoel zit het wel goed, dat is duidelijk. ,,Mag ik over twee weken terugkomen?", vraagt Joris. ,,En zou u deze vra genlijst in willen vullen? Ik laat hem hier achter, dan kunt u er op uw gemak naar kijken. Tot ziens!" Het is een vruchtbare for mule. ConcertenVlissingen presenteert elke keer reci tals met jonge musici die aan het begin staan (of iets verder) van hun carrière. Het duo Tobias Borsboom en Pieter van Loenen combineer den stijlperioden met revolutio naire vormen en technieken. Van klassiek tot en met moderne mu- ziek, van Beethoven tot en met Enescu. Omdat het programma aan de lange kant was, werd niet de hele zevende sonate voor viool en piano van Beethoven gespeeld, maar al leen het eerste deel Allegro con brio. De kenmerken van Beethovens stijl aan het begin van de 19de eeuw waren herkenbaar: stevige akkoor den afgewisseld met ritmische pas sages die aan een mars doen den ken. Ook waren er onstuimige mo menten en een klagende melodie. Ravel Heel anders van karakter was Vioolsonate nr. 1 van Ravel. Het werk bestaat uit één deel met twee dui delijke thema's. Ravel heeft het sa men met de violist Enescu ge- speeld en daarna is de compositie zoekgeraakt en pas teruggevonden in 1975. Daarom wordt dit werk so nate nr. 1 opus postume genoemd. Het eerste thema is dromerig en het tweede klinkt vloeiender en Tobias Borsboom en Pieter van Loenen spelen weergaloos heeft een oosters tintje. De invloed van vooral Fauré en Franck, zijn hoorbaar. Harmonisch en melo disch heerlijke en toegankelijke muziek, helder van structuur, met heerlijk vloeiende passages, tref fende dalende toonreeksen en een speciale afwisseling van hard en zacht met een verstilde slotpassage. De Vioolsonate nr. 1 die de Roe meense componist G. Enescu schreefin 1897, toen 16 jaar, werd fenomenaal vertolkt. De stijl van Enescu is grillig. Hij schrijft in tra ditionele vorm, maar voegt daar pittige ritmes aan toe. Technisch vergt het veel van de uitvoerenden. Viool en piano brengen evenwaar dige partijen, de melodische lijnen lopen langs en door elkaar. Hier door ontstaan spannende dialogen en een grote afwisseling in passa ges. In het verstilde middendeel Quasi Adagio waren vele trillingen te horen, zowel in de piano- als in de vioolpartij. Omdat er afwisse lend met sordino werd gespeeld, ontstond een speciale dynamiek. Het slotdeel Allegro werd met schwung, virtuoos gebracht. Pret tig zou zijn geweest als in het pro gramma ook de delen vermeld wa ren. Het duo eindigde met een weer galoze uitvoering van de 6 Roe meense Volksdansen van de Hongaar B. Bartók, in een bewerking van Zotón Székely. Bartók heeft ervoor gezorgd dat de muzikale folklore van zijn land bewaard is gebleven. Soms nostalgisch maar meestal sprankelend en levendig. maandag 4 februari 2019 naar geluk op nummer 13 - w Joris Derckx, student Social Work van de HZ in Vlissingen, maakt kennis met John van Halen (r). fotos dirkjan gjeltema 'Die fretjes, daar word ik zó blij van!' Ondine van der Vleuten Vlissingen De laatste stoel was gisteren bezet. De liefhebbers van klas sieke muziek hebben duidelijk de weg naar de Pakhuizen in MuZEEum Vlissingen gevonden. Een nieuw podium waar aan stormend talent zich etaleert. Jeanette Vergouwen Recensie ConcertenVlissingen Werken van Beethoven, Ravel, Enescu en Bartók. Door Tobias Bors boom (piano) en Pieter van Loenen (viool). Gisteren in de Pakhuizen van het MuZEEum in Vlissingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 17