Gedurfd recital, afwisselend en sprankelend
ZEELAND 17
Ah! Nummer dertien. Eens
kijken of er iemand open
doet." Joris Derckx, student
Social Work van de HZ in Vlissin
gen, heeft geluk. John van Halen
(53) doet open. In zijn armen heeft
hij twee fretjes: Eddy en Crash,
stelt hij voor. Joris legt uit waarom
hij aanbelt. ,,Dus nu is de vraag,
zou u aan dit project willen mee
werken? Mag ik even binnenko
men voor een gesprekje?"
Dat mag. ,,Wat maakt u geluk
kig?", vraagt Joris als ze op de bank
zitten. Dat is wel duidelijk: de fret
jes, zegt John met een vertederde
blik op Eddy, die rond zijn voeten
speelt. ,,Die beestjes, daar krijg ik
zóveel liefde van! Het zijn net
jonge katjes. Altijd spelen. En dat
blijven ze hun hele leven doen! Als
ik naar ze kijk als ze zo heen en
weer springen, word ik helemaal
blij."
Er is nog iets: de seniorenflat. ,,Ik
ben een tijdje dakloos geweest",
zegt John ernstig. ,,Ik kan niet
goed alleen wonen, maar samen
wonen vind ik ook moeilijk. Al ja
ren heb ik daar problemen mee,
maar nu wordt er echt iets aan ge
daan. Bij het Witte Huis hebben ze
me geholpen om weer een huis te
krijgen. De fretjes helpen tegen de
eenzaamheid. Ik krijg ook thera
pie. En als je dan over geluk praat,
toen ik dit huis kreeg, stond alles
er al in. Ik mocht het allemaal
overnemen en heb er maar heel
weinig voor hoeven te betalen."
Met Johns geluksgevoel zit het
wel goed, dat is duidelijk. ,,Mag ik
over twee weken terugkomen?",
vraagt Joris. ,,En zou u deze vra
genlijst in willen vullen? Ik laat
hem hier achter, dan kunt u er op
uw gemak naar kijken. Tot ziens!"
Het is een vruchtbare for
mule. ConcertenVlissingen
presenteert elke keer reci
tals met jonge musici die aan het
begin staan (of iets verder) van hun
carrière. Het duo Tobias Borsboom
en Pieter van Loenen combineer
den stijlperioden met revolutio
naire vormen en technieken. Van
klassiek tot en met moderne mu-
ziek, van Beethoven tot en met
Enescu.
Omdat het programma aan de
lange kant was, werd niet de hele
zevende sonate voor viool en piano
van Beethoven gespeeld, maar al
leen het eerste deel Allegro con brio.
De kenmerken van Beethovens stijl
aan het begin van de 19de eeuw
waren herkenbaar: stevige akkoor
den afgewisseld met ritmische pas
sages die aan een mars doen den
ken. Ook waren er onstuimige mo
menten en een klagende melodie.
Ravel
Heel anders van karakter was
Vioolsonate nr. 1 van Ravel. Het werk
bestaat uit één deel met twee dui
delijke thema's. Ravel heeft het sa
men met de violist Enescu ge-
speeld en daarna is de compositie
zoekgeraakt en pas teruggevonden
in 1975. Daarom wordt dit werk so
nate nr. 1 opus postume genoemd.
Het eerste thema is dromerig en
het tweede klinkt vloeiender en
Tobias Borsboom en
Pieter van Loenen
spelen weergaloos
heeft een oosters tintje. De invloed
van vooral Fauré en Franck, zijn
hoorbaar. Harmonisch en melo
disch heerlijke en toegankelijke
muziek, helder van structuur, met
heerlijk vloeiende passages, tref
fende dalende toonreeksen en een
speciale afwisseling van hard en
zacht met een verstilde slotpassage.
De Vioolsonate nr. 1 die de Roe
meense componist G. Enescu
schreefin 1897, toen 16 jaar, werd
fenomenaal vertolkt. De stijl van
Enescu is grillig. Hij schrijft in tra
ditionele vorm, maar voegt daar
pittige ritmes aan toe. Technisch
vergt het veel van de uitvoerenden.
Viool en piano brengen evenwaar
dige partijen, de melodische lijnen
lopen langs en door elkaar. Hier
door ontstaan spannende dialogen
en een grote afwisseling in passa
ges. In het verstilde middendeel
Quasi Adagio waren vele trillingen
te horen, zowel in de piano- als in
de vioolpartij. Omdat er afwisse
lend met sordino werd gespeeld,
ontstond een speciale dynamiek.
Het slotdeel Allegro werd met
schwung, virtuoos gebracht. Pret
tig zou zijn geweest als in het pro
gramma ook de delen vermeld wa
ren.
Het duo eindigde met een weer
galoze uitvoering van de 6 Roe
meense Volksdansen van de Hongaar
B. Bartók, in een bewerking van
Zotón Székely. Bartók heeft ervoor
gezorgd dat de muzikale folklore
van zijn land bewaard is gebleven.
Soms nostalgisch maar meestal
sprankelend en levendig.
maandag 4 februari 2019
naar geluk op nummer 13
- w
Joris Derckx, student Social Work van de HZ in Vlissingen, maakt kennis met John van Halen (r). fotos dirkjan gjeltema
'Die fretjes, daar word ik zó blij van!'
Ondine van der Vleuten
Vlissingen
De laatste stoel was gisteren
bezet. De liefhebbers van klas
sieke muziek hebben duidelijk
de weg naar de Pakhuizen in
MuZEEum Vlissingen gevonden.
Een nieuw podium waar aan
stormend talent zich etaleert.
Jeanette Vergouwen
Recensie
ConcertenVlissingen
Werken van Beethoven, Ravel,
Enescu en Bartók. Door Tobias Bors
boom (piano) en Pieter van Loenen
(viool). Gisteren in de Pakhuizen van
het MuZEEum in Vlissingen.