Jk - 9 EU dure golfstroom loopt ook bij Ierland en Engeland en heeft grote invloed op ons weer. Als die stroom zwakker .wordt, zou dat kunnen betekenen dat het lokaal bij ons toch een paar gra den kouder wordt in de winter, ter wijl wereldwijd de gemiddelde tem peratuur stijgt.'' Het is een scenario dat uiterst on zeker is. Veel onzekerder dan dat de aarde opwarmt, want daar lijkt niet aan te ontkomen. ,,En of we er dan zo blij mee moeten zijn, weet ik ook niet, want de gevolgen voor het weer zullen zo ingrijpend zijn dat we ons die nog nauwelijks kunnen voorstel len", zegt Hiemstra. Draaiboek Maar stel je toch eens voor. Nog één keer een Elfstedentocht. Hoe zou dat zijn? De wereld ziet er sinds die laat ste editie in 1997 heel anders uit. Van terreurdreiging had toen in Neder land nog niemand gehoord. De trage dies in Brussel, Parijs, Berlijn en Nice maken van hedendaagse grootse eve nementen onneembare vestingen vol wegafzettingen, checkpoints en tas- sencontroles. Auke Hylkema zag de grote ver schillen al in de draaiboeken tussen de Elfstedentocht van 1997, toen hij ook rayonhoofd was, en die van 2012. ,,In 97 hadden we twee A4-tjes. Eén met een lijst telefoonnummers in ge val van een calamiteit, en één met Ï&I65CH& IJSBON] daarop alle stempelposten.'' De draaiboeken zijn sinds 1997 in derdaad flink uitgebreid, bevestigen ze bij het Elfstedentochtbestuur en de Veiligheidsregio FryslSn. Er zijn handboeken vol geschreven met sce nario's waarbij het misgaat. Overal moeten ze nu over nagedacht heb ben. Wat bijvoorbeeld als een grote menigte de regels negeert en toch het ijs op gaat? Of nog erger: wat als die massa mensen erdoor zakt? En wat als het zo druk wordt dat Friesland totaal vastloopt? Of door kou en sneeuw het treinverkeer uitvalt? ,,Daar waren we in 1997 niet zo mee bezig. Maar nu moeten we daar wel allemaal op bedacht zijn'', zegt Nynke Eerligh van het Elfsteden tochtbestuur. Niet het klimaat, maar de strenge veiligheidseisen kunnen er weleens voor zorgen dat er nooit meer een Elfstedentocht verreden gaat wor- den, vrezen sommige doemdenkers in Friesland. En anders is dSt hoogst waarschijnlijk de laatste, voorspellen ze in het Friese Schaatsmuseum in Hindeloopen. In een speciale kamer worden hier alle vijftien Elfsteden- winnaars in een eigen vitrinekast ge- eerd, te beginnen met Minne Hoek stra in 1909. ,,De angst voor chaos is nu groter dan ooit'', zegt Gauke Bootsma, die het museum altijd heeft gerund, maar nu heeft overgedragen aan zijn kinderen. ,,In 1963 had bijna niemand een auto. Naar Friesland reizen was een hele onderneming, maar nu kan iedereen het zonder problemen. En wil iedereen dat ook!'' In 1909 deden slechts 23 schaatsers mee. Bij de laatste in 1997 waren dat er 16.000 en nu zouden rond de 30.000 schaatsers mogen meedoen. Bootsma: ,,En al die mensen nemen hun familie en vrienden mee om te kijken hoe zij het doen.'' ProjectX In 2012 werden al twee miljoen men sen verwacht en toen waren sociale media nog niet zo populair als nu. Nee, een nieuwe Elfstedentocht wordt een project X van jewelste. Toch staan alle seinen bij de Veilig heidsregio FryslSn nog steeds op groen. ,,We hebben hier vorig jaar ook de Reuzen in Leeuwarden gehad. Daar kwamen ook honderdduizen den mensen op af zegt woordvoer der Sytske Balt van de Veiligheidsre gio FryslSn. ,,De Elfstedentocht zal een nog groter feest worden, maar dat kunnen we zeker aan.'' Daar hopen ze dan maar op in het Friese Schaatsmuseum in Hindeloo- pen. Want dat het nog een keer zo hard gaat vriezen dat een Elfsteden tocht gereden kan worden, staat hier wel vast, wat de slimme koppen in De Bilt ook voorspellen. ,,Mensen denken altijd dat de winters vroeger veel strenger waren'', zegt Bootsma's zoon Pieter. ,,Maar van de vijftien Elfstedentochten die er vorige eeuw waren, konden de meeste alleen op die ene dag worden verreden. Daarna trad de dooi alweer in. Een maand schaatsen in Nederland kan bijna nooit.'' En hij herinnert graag aan iets wat mensen steeds maar vergeten. De 8070 dagen die er nu zijn verstreken sinds de laatste tocht mag dan een unicum zijn, in de vergelijkbare peri ode tussen 1963 en 1985 is ook nooit gesproken over de invloed van het klimaat op die lange tussenpauze. Dus vragen Friezen zich niet af of er een Elfstedentocht komt, maar wanneer. De winnaar van 1954, Jeen van den Berg, kon dat altijd zo mooi zeggen, vinden ze in het museum: elke dag komt de Elfstedentocht een dag dichterbij. Laatste winnaar Zo is het, vindt ook Henk Angenent, winnaar van de laatste Elfsteden tocht in 1997. Hij verbreekt komende week het record van Reinier Paping die zichzelf na 1963 het langst Elfste dentochtwinnaar mocht noemen. ,,Dat heeft wel iets moois, ja. Maar aan de andere kant wil ik er dolgraag zelf ook nog een keer één rijden. Al zal ik niet meer voor de winst gaan, nee. Maar ik ben nu op de Weissen- see en daar rijdt ook nog iemand van 83 jaar. Dus ik geef niet op.'' Ook pechvogel Lammert Hingst- man die drie keer meedeed, maar nooit z'n kruisje haalde, is vastbeslo ten weer mee te doen. Dat hij al 75 jaar is, deert hem niet. ,,Schaatsen verleer je nooit. Mijn moeder is 100 jaar, dus ik heb vast ook nog even de tijd.'' zaterdag 2 februari 2019 1131 1816 dagen dagen 4399 dagen 350 dagen 1768 2236 1843 dagen dagen dagen 373 dagen 2552 dagen 741 2530 lagen dagen 8070 dagen O) CM 5 O) CM O) CO II CM CO o> o>£o> o> 1— 'fr IO O) co <0 O) 8064 dagen SjS Eerste Elfstedentocht: 2 januari 1909 O CM 2 februari 2019 voor, nu het ij s nog M De Elfsteden tocht 1963 is de geschiedenis boeken inge gaan als de zwaarste ooit. Het vroor bij de start 18 graden. FOTO ANP HULPlHllCHTm«| HF.R te VEBKRIJC^f LEEUW Mr. M E l B Bmiw*» "*cl J. H Kixgi». V Slootrn. Vfar-Vson Kr,rrf».«ird Or. W. B Jkr. H B*«Ji H A H r» der VcU« RUJTEP S ïk'kröm jm V t Huwt -W J litip- j|p r; vu j. Hindlwimfnj 1'rtandJr i-1 üfl. P" _v,n rirrnrr* m.frt KA Mi (Mast "wk Cwilrolmi oma Ü8 fiii ÖOf'T. 2W, M Pieter en Gauke (r) Bootsma in hun schaats museum. FOTO CORNÉ SPARIDAENS Auke Hylkema, rayonhoofd' in 1997. FOTO CORNÉ SPARIDAENS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 9