'Zonder het vertrouwen van de consument valt het doek' 'De zwakste schakel in de beveiliging is vaak de gebruiker' Een proefpersoon kreeg voor een week een telefoon mee en Martijn Bekhuis las vervolgens de gegevens uit. Hem werd niet verteld wie het proefkonijn was. Binnen een uur wist hij echter van alles over haar, tot zeer persoonlijke details. Na een uur is de identiteit vastgesteld, met gegevens die in een week zijn verzameld Rachid Finge, communications manager, Google Nederland „Er zijn drie redenen. Ten eerste omdat j e dat soms zelf wilt. J e wilt bijvoorbeeld je e-mail kunnen openen, net zoals de afspraken in je agenda of bestanden in Google Drive. We gebruiken ze ook om onze diensten relevanter te ma ken. We zorgen er bijvoorbeeld voor dat je in Nederland de super markt te zien krijgt als je naar 'Jumbo' zoekt, terwijl je in Ame rika het olifantje te zien krijgt. Tot slot gebruiken we sommige data om advertenties te personalise- ren. Gebaseerd op jouw interes ses, jouw leeftijd, dat soort din gen. Als je daar toestemming voor geeft. De locatiegeschiedenis staat standaard 'uit', bijvoorbeeld." „Dat is een goed punt, maar wij maken de locatiegeschiedenis voor de gebruiker zelf, zodat ze ze zelf kunnen zien en er zelf baat bij hebben. Hoe relevant die infor matie is, is aan de gebruikers zelf. We bewaren die omdat het ze ge vraagd is en ze toestemming heb ben gegeven. Er is geen vergeet- termijn, het blijft zo lang bewaard als de gebruiker wil." „Het gaat ons om gebruiksvrien delijkheid. Als je alles in een keer laat zien op je telefoonscherm, dan zie je alleen maar rode punt jes en verder niets. Ons inzicht is dat het makkelijker is om het per dag inzichtelijk te maken, dan weet je waar je naar kijkt." „Als mensen locatiegeschiedenis hebben ingeschakeld, dan willen we dat ze zien dat hun locaties voor hen bewaard worden in hun account. Er is ons niets aan gele gen om die te verbergen. Als het niet past op een scherm, dan is dat volgens ons geen goede manier om iets aan te bieden. Onze teams doen ook doorlopend onderzoek naar de beste manier om dingen te presenteren, en daaruit is dus gebleken dat dit als het prettigst werd ervaren." „Nee. We verkopen nooit gege vens. Als er bijvoorbeeld een au tofabrikant vraagt om gegevens van mensen die naar auto's zoe ken, kunnen ze die niet krijgen. Wij kunnen er wel voor zorgen dat hun advertenties bij die men sen op het scherm verschijnen, doordat we gegevens gebruiken. We geven overheidsinstanties ook geen toegang tot de bestan den. Alleen als er een wettelijke plicht is, delen we informatie. In ons Transparantierapport laten we zien hoe vaak dat per land ge- beurt. Wat we wel doen, is gege vens delen als je daar toestem ming voor geeft via bepaalde diensten. Vraag je Google Home (een interactieve luidspreker die reageert op spraakcommando's, red.) bijvoorbeeld of de frikadel len in de aanbieding zijn bij Al bert Heijn, dan moeten we die vraag delen met Albert Heijn om jou een antwoord te geven." ,,Vertrouwen van de consument is alles, en daar hoort transparantie bij. Als de consument geen ver trouwen in ons heeft, valt voor ons het doek. Google biedt ook al sinds 2012, ver voordat het wette lijk verplicht werd, de mogelijk heid om opgeslagen gegevens te downloaden en in te zien. Het zijn jouw gegevens, en wat we la ten zien is ook echt alles wat we hebben. Ook hebben we sinds vier jaar het zogenaamde 'Project Zero', een team van beveiligings specialisten dat constant zoekt naar gebreken in software van an deren waardoor datalekken kun nen ontstaan. Dat laat wel zien hoe belangrijk we het vinden." „We weten dat de zwakste scha kel in de beveiliging vaak de ge bruiker is. Bijvoorbeeld omdat een wachtwoord niet goed is. Daarom is iedere collega bij ons verplicht om authenticatie in twee stappen te gebruiken, in de vorm van een speciale USB-sleu- tel. Alleen als je die in je laptop plugt, kun je bij je bestanden. Al leen een gebruikersnaam en wachtwoord zijn dus niet ge noeg." „Zeker. Via 'Mijn activiteit' (my- activity.google.com) kun je kiezen wat je precies wilt verwijderen over een gekozen periode. Kies je 'Alle producten', dan verwijderen we echt alles uit jouw account. Je kunt dat ook zien in de Takeout- optie: er zullen dan helemaal geen gegevens meer in je downloads zitten. Het enige waar je rekening mee moet houden, is dat som mige dingen ook geanonimiseerd worden opgeslagen. Heb je bij voorbeeld ooit gezocht op 'sushi', dan verwijderen we dat desge vraagd uit je account. Maar de zoekopdracht op zichzelf wordt niet vergeten, bijvoorbeeld omdat we hem gebruiken voor Google Trends, waarmee we de populari teit van zoekopdrachten meten. Maar dat is dus ontkoppeld van jouw account. Hetzelfde geldt voor YouTube. Je kunt je archief met bekeken video's verwijderen, maar het aantal kijkers voor zo'n video zal daardoor niet met één dalen. Het filmpje is namelijk wel bekeken." Google weet alles over je P3 Het leven van Martijn in 6 gigabyte en anonieme proefpersoon, een ongebruikte smartphone en een nieuw Google-account. Die drie ingrediënten gebruiken we om zelf Google te kunnen spelen. Want als Google een profiel maakt van alle gegevens die over een gebruiker worden verzameld, kun nen wij op basis van die gegevens dan ook achterhalen om wie het gaat? We laten onze proefpersoon een week lang de nieuwe telefoon gebruiken. Hij of zij weet dat het gaat om een project over online pri vacy, maar weet niet wat we precies met de te lefoon willen. De optie 'locatiegeschiedenis' binnen het Google-account is ingeschakeld, zodat alle be zochte plekken worden vastgelegd. Precies zo als met onze eigen accounts gebeurde. Alle an dere instellingen blijven ongewijzigd. We zijn dus overgeleverd aan het gedrag van het onbe kende 'proefkonijn'. Als we na een week een takeout maken van het testaccount, zijn de resultaten verbluffend. 2698 vastgelegde locaties, 118 opgeslagen zoek opdrachten op internet, 39 bekeken YouTube- video's en tien geïnstalleerde apps (waaronder een virtueel huisdier!) verschijnen op ons scherm. De zoektocht kan beginnen. We richten ons eerst op de opgeslagen loca ties. Het blijkt een schot in de roos. Als we ze allemaal op een kaart zetten is direct duidelijk waar onze 'onbekende' woont. In een wijk in Borne, het kan niet missen. Op het adres zijn na een week namelijk al honderden registra ties te zien, veel meer dan op elke andere plek. Als we het adres in Google opzoeken, zien we de familienaam al verschijnen. De persoon moet wel Schiphorst heten. Maar wie is het precies? Ook zien we direct het vermoedelijke werk adres, dat volgens de locatiegegevens wel aan de Lonnekerspoorlaan in Enschede moet zijn. Die conclusie trekken we, omdat we zien dat er tijdens de spits dagelijks met de trein tus sen Borne en Enschede wordt gereisd. Incidentele bezoekjes zijn op de kaart dui delijk te herleiden: zo is ons proefpersoon bij de tandarts geweest. De behandeling duurde 50 minuten, en is uitgevoerd door een tand- ZATERDAG 2 FEBRUARI 2019 PIM LINDEMAN Waarom verzamelt Google ei genlijk zoveel gegevens over ons? Maar moet het vragen om toe stemming niet veel duidelijker zijn, met een betere uitleg over wat allemaal wordt vastgelegd? Wij wisten bijvoorbeeld niet dat er honderdduizenden locaties zouden worden vastgelegd. „Onze overtuiging is dat we dui delijk zijn. Daarom zijn we afgelo pen week in beroep gegaan tegen de boete in Frankrijk (Google kreeg een boete van 50 miljoen euro van privacywaakhond CNIL, red.). Desondanks nemen we het vonnis zeer serieus en bestuderen we wat we beter kunnen doen. Mochten er gebruikers zijn die achteraf toch niet blij zijn met de locatiegeschiedenis, dan bieden we altijd nog de mogelijkheid om alles te laten verwijderen en de opslag weer uit te schakelen." Waarom worden gegevens zo langdurig opgeslagen? Jullie hoeven toch niet te weten waar ik acht jaar geleden was? Maar waarom kan ik niet met één druk op de knop al mijn vastge legde locaties zien? Ik kan ze al leen per dag bekijken. Doen jullie het niet omdat het ge bruikers mogelijk afschrikt als ze honderdduizenden registraties in een keer zien? Worden onze gegevens doorver kocht aan derden? Experts hebben wel eens kritiek op de transparantie van Google. Hoe belangrijk is dat eigenlijk voor jullie? Hoe gaan Google-medewerkers eigenlijk zelf met hun gegevens om? Kunnen we onze gegevens ook laten verwijderen? Lisa, we

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 54