o Google weet en bewaart veel meer van ons dan het toont in Tijdlijn We zien het jaar van Martijn aan ons voor bijtrekken. 'Kijk, toen reed ik naar Italië' Geen ander bedrijf ter wereld is zo dominant aanwezig in ons leven vens zijn privé, maar blijken evengoed bezit van het grootste techbedrijf ter wereld. Terwijl we het jaar van Martijn aan ons voorbij zien trekken - 'kijk, toen reed ik naar Italië' - bekruipt ons een onprettig gevoel. Niet in de laatste plaats omdat wij - bepaald geen nerds, maar ook zeker geen digibeten - ons niet realiseerden dat we ooit toestemming hebben gegeven om dit allemaal op te slaan. We hebben wel eens wat gelezen over de data- honger van Google, en weten ook wel dat we gebruikersovereenkomsten en privacyvoor- waarden altijd accepteren zonder ze te lezen, maar dat dit het gevolg zou zijn... Gevaarlijk Ook vragen we ons direct af wat deze gege vens kunnen veroorzaken. Eén locatie zegt misschien niet veel, maar we hebben het hier over honderdduizenden plekken met bijbeho rende tijdstippen. Bovendien: als je nu niets te verbergen hebt, is dat morgen misschien wel anders. Ooit lazen we een anekdote die dat haarfijn duidelijk maakte. In het boek Je hebt wel iets te verbergen van onderzoeksplatform De Correspondent staat het verhaal over een rabbijn die de namen en adressen van leden van zijn joodse geloofsgemeenschap tijdens de Tweede Wereldoorlog verstopte in zijn pla fond. Jaren na de oorlog werd het boekje ge vonden. Als de Duitse bezetter het adresboek zou hebben gevonden, waren in een klap tien tallen levens in gevaar. En ook dat waren gege vens waar ooit niemand zich zorgen over maakte. De gegevens die we hebben gebruikt om een animatie te maken, komen uit een zoge naamde 'take-out' van Martijns account. Met de functie Takeout biedt Google zijn gebrui kers de mogelijkheid om opgeslagen gegevens te downloaden en in te zien. Het is een moge lijkheid die bij het grote publiek nauwelijks bekend is, maar al ruim zes jaar bestaat. Google loopt er ook niet mee te koop: pas na dieper zoeken in ons account verschijnt de mogelijkheid om gegevens te downloaden op ons scherm. Hoewel Takeout ons veel meer mogelijkhe den biedt, kiezen we ervoor alleen de locatie gegevens te downloaden. Na een paar minu ten wachten staat er een bestand op de harde schijf. Het blijken coördinaten, gekoppeld aan tijdstippen. We filteren alleen gegevens over 2018 en geven die in chronologische volgorde weer op een kaart. En zo komt Martijns leven in 2018 in beeld. Weggestopt Eén ding maakt het weggestopte Takeout glas helder: Google weet en bewaart veel meer van ons dan het ons toont in het veel gebruiks vriendelijkere Tijdlijn. Dat maakt gebruik van Google Maps - Googles eigen kaartendienst - en laat op overzichtelijke wijze zien waar je als Google-gebruiker zoal bent geweest. Maar in tegenstelling tot de duizenden registraties van Takeout toont Tijdlijn maar 331 locaties van Martijn in 2018. Om een eerlijk vergelijk te maken tussen wat Google met Tijdlijn suggereert te weten en wat het bedrijf echt over een gebruiker op slaat, besluiten we alle locaties uit Takeout op een kaart te zetten. Maar dat is niet gemakke lijk. Google levert de locatiegegevens namelijk aan in een zogenaamd JSON-bestand, een be standsformaat dat voor niet-techneuten on bruikbaar is. We zoeken naar een oplossing en op een website voor programmeurs vinden we een programma dat ons bestand kan omzetten naar een toegankelijk Excel-bestand. Waarom maakt Google het ons zo moeilijk, is de vraag die we hardop stellen. Het zijn toch onze data? Als we de gegevens uit het Excel-bestand op een kaart zetten, schrikken we ons rot. Meer dan 800.000 stipjes doemen voor ons op. Met een realiseren we ons dat we op deze kaart elke beweging terugzien die Martijn de afgelo pen vijfjaar maakte. Elke keer van huis naar werk, elk bezoekje aan de school van de kinde ren, en elke vakantie met het gezin. Dit is dus wat Google echt over ons weet. Allerlei vragen schieten door ons hoofd. Wat doet Google met deze data? Wie kan er alle maal meekijken? Wat zijn de risico's voor ons zelf? En waarom wisten we dit niet? Klanten We willen het Google vragen. Gewoon als ge bruiker, die geschrokken is over wat hij ziet. Maar wat blijkt? Google heeft voor klanten geen e-mailadres waarop een vraag kan wor den gesteld. We zijn verbluft. De e-mailgigant met meer dan 1,5 miljard gebruikers wereld wijd heeft gewoon geen e-mailadres voor vra gen! We vinden wel een oud faxnummer in Amsterdam, en besluiten onze vragen dan maar te faxen. Er komt geen reactie op. Hoe langer we graven in onze locatiegege vens, hoe groter onze verbazing. Met name over onze privacy, of eigenlijk het gebrek daar aan, beginnen we ons zorgen te maken. Want Google mag in de privacyvoorwaarden dan wel beloven nooit locatiegegevens (of andere identificerende informatie) aan derden te ver strekken, maar in dezelfde voorwaarden wor den al uitzonderingen genoemd. Bijvoorbeeld dat gegevens wel worden gedeeld met 'part ners en andere vertrouwde bedrijven of indi viduen', maar nergens staat wie dat zijn. We vragen ons bovendien af hoe je al die ge gevens op onze kaart kunt gebruiken zonder prijs te geven wie de persoon achter die gege vens is. Op de kaart met alle 800.000 registra ties van Martijns account komt direct een aan tal privacygevoelige zaken naar voren. Zijn woonadres en werkplek bijvoorbeeld, die zon der enige extra informatie direct uit de kaart springen. Op het woonadres in Hengelo, dat we hier uit privacyoverwegingen niet noe men, vinden we bijvoorbeeld meer dan 70.000 registraties. Hoezo privé? Iedereen die de gege vens heeft, kan zien om wie het gaat. We beginnen na te denken over een andere kwetsbaarheid: de manier waarop we zelf ons account beveiligen. Wij maken ons namelijk vooral zorgen over hoe Google met onze gege vens omgaat, maar doen we er zelf wel alles aan om onze gegevens te beveiligen? Wijzigen we regelmatig onze wachtwoorden? Weten we waar we allemaal toestemming voor ge ven? Website Haveibeenpwned.com toont aan dat van 6,4 miljard e-mailadressen de combi natie inlognaam en wachtwoord op internet rondzwerven. Wie dat wachtwoord van ons Google-account heeft, kan direct onze locatie gegevens downloaden. En zelfs als een wacht woord nog niet is uitgelekt, is de kans best groot dat dat alsnog keer gebeurt. Want volgens recent onderzoek mag dan 71 procent van de Nederlanders zich zelf verant woordelijk voelen voor z'n internetveiligheid, uit diezelfde studie blijkt dat de meesten hun wachtwoorden niet vaak genoeg veranderen. We behoren zelf ook tot die groep, beseffen we. Eigenlijk staat de deur naar ons privéleven daarmee wagenwijd open. Googlegebruik De macht van Google liegt er niet om. 77 pro cent van de internetgebruikers gebruikt de Google-zoekmachine om bij informatie te ko men, e-maildienst Gmail wordt door meer dan 1,5 miljard mensen gebruikt, en bestu ringssysteem Android, in 2005 overgenomen door Google, draait wereldwijd op meer dan 80 procent van alle mobiele telefoons. Geen ander bedrijf ter wereld is zo dominant aan wezig in ons leven. Zelfs Facebook tipt niet aan Google als het gaat om het verzamelen van zo veel en ex treem gedetailleerde persoonsgegevens. En 1 dan gaan al die gegevens volgens experts ook nog eens langs de Amerikaanse inlichtingen dienst. Hoe meer we in de datadrift van Google duiken, hoe meer ons het gevoel bekruipt dat we wel heel naïef moeten zijn om dit allemaal toe te staan. Tegelijkertijd realiseren we ons dat er eigenlijk geen manier terug is, omdat we het vastleggen van onze gegevens al jaren lang hebben toegestaan. Als we deskundigen vragen hoe het kan dat mensen zich nooit massaal tegen Google heb ben gekeerd, is het antwoord vaak als volgt. 'Google is gewoon extreem goed. De diensten zijn superslim en het bedrijf heeft een heel vriendelijk en betrouwbaar imago.' Dat blijkt bijvoorbeeld uit de manier waarop Google zichzelf presenteert als het om privacy gaat: in kleurrijke video's wordt bena drukt dat het de privacy heel serieus neemt. Dat gevoel wordt versterkt door gebruikers de mogelijkheid te bieden hun gegevens te downloaden. Bovendien moeten we niet doen alsof Google alleen maar iets vreselijks is, horen we. Het bedrijf zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat we in zijn zoekmachine alleen maar relevante informatie te zien krijgen. Als je een andere gebruikt zonder persoonlijke zoekresultaten, zoals DuckDuckGo, mis je veel relevante in formatie, maar bescherm je ook je privacy. Waarom? Maar dan naar de one million dollar question: waarom wil Google zo veel over ons weten? Waarom slaat het bedrijf zo veel op, en waarom bewaart het de data zo lang? Die 800.000 locatiegegevens vormen nog maar een fractie van wat het allemaal verzamelt. Bovendien vergeet Google niets en wordt de stapel persoonlijke data over iedere gebruiker elke dag hoger. Martijns bestand beslaat al 6 gigabyte, waarbij het aantal opgeslagen loca ties jaarlijks toeneemt, tot meer dan 200.000 stuks in 2018. Het antwoord op de 'waaromvraag' is sim pel: geld. Google verdient geld met onze gege vens. Niet door ze te verkopen aan derden - dat is althans niet bekend - maar door adver tenties aan ons te tonen. Dat werkt als volgt: een bedrijf wil zijn producten onder de aan dacht brengen van een bepaalde doelgroep, bijvoorbeeld Twentse vrouwen van 18 tot 25 jaar die van paardrijden houden, maar ook van witte wijn. Google biedt die mogelijkheid. Alle gegevens die over ons worden verza meld, leiden namelijk tot zeer gedetailleerde profielen over onszelf. Onze locaties, maar ook zoekopdrachten, aankopen op internet en ga zo maar door. Zo'n profiel wordt gebruikt om jou op websites de advertenties te tonen die het beste bij jou passen. En omdat Google de meeste data heeft, kan het de beste profielen maken en is het dus het interessantst voor ad verteerders. Deskundigen De gemaakte profielen worden niet door men sen in elkaar gezet, vertellen deskundigen ons. Ze worden gemaakt door middel van machine learning, een proces waarbij computers zelf standig leren naarmate ze meer data hebben gezien. Het systeem ontwikkelt daarmee een zogenaamd algoritme, dat onze gegevens op waarde schat en zo een profiel bouwt. Het aanbieden van gepersonaliseerd adver teren levert Google enorm veel geld op. In 2017 verdiende Google ruim 95 miljard dollar - ruim 83 miljard euro - met advertenties waar voor onze gegevens worden gebruikt. Dat maakt onze data veruit de grootste inkom stenbron voor het op twee na waardevolste bedrijf ter wereld. En dat allemaal omdat Google meer over ons weet dan wijzelf. Zonder dat we ons dat ooit realiseerden. GO ZATERDAG 2 FEBRUARI 2019 O

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 53