Glans en Geluk: in de Wereld van de Islam 10 ZEELAND PAND 3 KARIN HERWEGH Net als 7 jaar geleden toont Karin Herwegh in Pand 3 werk van klein formaat dat grote indruk maakt. Monnikenwerk I idden in de ten toonstel- lings- I ruimte, de grote voorkamer van een oude pastorie, bouwde Karin Herwegh (Zuid- dorpe, 1968) een grote, open stellingkast. Daar is haar meeste werk op uitgestald. Opnieuw ge stileerde mensfiguren, zorgvuldig gesneden uit hout. De grootste zijn ongeveer het for maat van een flinke hand. De vorige keer was een deel van de beeldjes van zilver. Zo lag de associatie met siera den voor de hand. Maar dan wel sieraden met een betekenis. Amuletten, die je draagt ter bescher ming. Ook deze keer zie ik en kele kettingen. Er hangen verfijnd uit hout gesneden vormpjes aan; symbolen van verbondenheid met leven en dood, met natuur en cul tuur. Door lief devol ge reed- schap achtige objecten te ver- Mg* vaardigen, verbeeldt Her wegh het fenomeen ge reedschap; daarmee geef je de wereld vorm en deels ook je leven. Dat deden onze voorouders en dat doen we nog steeds. Herwegh houdt een traditie in ere en vraagt zich af hoe de ontwikkeling van het ge reedschap dat wij in de mo derne wereld hanteren, zich verhoudt tot wie wij zijn of willen zijn. Met gereedschap geef je de wereld vorm, en gedeeltelijk ook je leven Haar ene opa was boer en haar andere opa was timmerman. Ook is zij geïnspireerd door musea met etno grafische objecten die uit een gemeenschappelijke behoefte voortkomen. Ik licht er twee beeldjes uit. Een vrouwelijke ge stalte die als ketting een dier draagt, bijna net zo groot als zijzelf. Dat is op diverse manieren te inter preteren. Zeker is m dat in tal van niet-westerse cultu ren mensen sieraden dragen van datgene wat dieren hen geven. En inderdaad; zij doden dieren. Maar als je zelf je dier doodt, is dat iets anders dan wanneer je vlees uit het koelvak van de supermarkt haalt. Het doden van een dier gaat vaak samen met respect en dank baarheid. De andere gestalte heeft een grote hoeveelheid pijpen kop-achtige vormen om zijn hals. Hij straalt zelfver zekerdheid uit. De pijpen koppen kunnen ook vogel koppen zijn. Pijp en vogel zijn bij natuurvolkeren be langrijk. De pijp als vredes pijp, de vogel als ver binding van he mel en aarde. Het beeldje beli chaamt overdaad, bezit. Last of vreugde? Houdt de figuur het voor zichzelf of gaat hij op pad om te delen? Karin Herwegh laatje na denken over het effect van ons streven steeds meer ge reedschappen te ontwikke len om ons leven te veraan genamen. En zijn de verschillen tussen culturen groter dan de overeenkomsten? Herwegh stelt dergelijke vragen bescheiden, maar overtuigend. Voor de expositie Femmes Fatales togen we naar Den Haag. Twee vrou wen met kort pittig kap sel. We vermaakten ons zaal na zaal om de link die werd gelegd tussen strijdbaarheid van vrou wen en hun kleding. Een identi teitsdingetje ontdekten we. Of het nu ging om kleding van suffraget tes of dolle mina's, het zei iets over wie ze waren en hoe ze gezien wilden worden. Maar de verras sing zat bij het Gemeentemuseum in een andere expositie. Op weg naar het restaurant pas seerden we de entree naar Glans en Geluk: Kunst uit de Wereld van de Is lam. Achter de getinte glazen toe gangsdeuren stond een soort vaas dacht ik, zo bijzonder en zo fraai uitgelicht, dat ik één ding wist: na onze pauze wil ik daarheen. Het bleek een moskeelamp te zijn uit Egypte of Syrië en gedateerd tus sen 1322-1328. De lamp was van glas met emailledecoratie en ver gulding. Uit de tekst erop blijkt dat hij deel uitmaakte van de inventa ris van een religieuze hogeschool, en op de hals staat een lichtvers uit de Koran (24.35): 'God is het licht der hemelen en der aarde. De gelij kenis van Zijn licht is als een nis waarin een lamp is.' Ik werd er stil van - stel je voor dit kunst werkje als lamp, met die tekst. Zou dat genoeg kunnen zijn om gelo vig van te worden? Het publiek bij deze expositie leek op dat van buiten, in Den Haag. Ik kan me niet herinneren eerder zoveel etnische diversiteit bij een expositie te hebben gezien. In tegenstelling tot het redelijk eli tair ogende publiek van 'witte wieven' bij Femmes Fatales zag ik hier vrouwen met een hoofddoek zich frank en vrij bewegen. Op het moment dat ik net een Tar (lang- halsluit) uit Iran bekeek, waarvan ik vooral het ingelegde micromo zaïek onwaarschijnlijk fraai vond, hoorde ik vlak achter mij de stem van een vrouw. Ze was met haar man in discussie; flink gebarend en Nederlands sprekend maakte zij haar punt over de herkomst en ouderdom van een kleed. De le vendigheid spatte van het stel af en zij kreeg gelijk, hoofddoek of niet. Gaandeweg de expositie nam mijn verbazing toe. Er opende zich een wereld waarvan ik eigenlijk nies weet. Het is bijna onwaarschijnlijk dat verfijnde objecten van onder meer glas, aardewerk, hout en perka ment de elementen en ook de eeu wen hebben doorstaan. Met hoe veel liefde, aandacht en vakman schap zijn ze gemaakt, door hoe veel handen zijn zij gegaan en hoe zijn zij verborgen of vervoerd in tijden van conflict? In de catalogus van de expositie staat over schoonheid als legitima tie: "Voor moslims geldt de onna volgbare schoonheid van de ver zen van de Koran als bewijs voor hun goddelijke herkomst. Zo staat het letterlijk in de Koran (Soera 10:37-38)". Het zo mooi mogelijk overdra gen van de Koran heeft zich, zo lees ik, onder meer vertaald in kal ligrafie van gewijde teksten en de kostbaarste versiering van bladzij den en boekomslagen. Glans en Geluk: Kunst uit de We reld van de Islam is elegant en ver fijnd en daarmee is de expositie een statement van formaat! zaterdag 2 februari 2019 GO De kunst stelt relevante vragen Nico Out Philippine M De vrouwelijke gestalte (I) draagt een dier als een ketting. De man nelijke gestalte (r) heeft pijpenkop-achtige vormen om zijn hals. Achtergrond: de stellingkast met veel van het tentoongestelde werk. Wat bete kent het bij voorbeeld dat dat wij niet meer zien hoe iets wordt gemaakt of gedood? In de moderne samenleving is een enorme afstand tussen productie en consumptie, die met zich mee brengt dat je geen enkel besef hoeft te hebben van de omstan digheden waaronder iets tot stand komt en de gevolgen voor de men sen en de omgeving daar. Het werk van Karin Herwegh gaat dus over bewustzijn. Daarbij put zij uit haar eigen geschiedenis. - Tot en met 22 februari 2019 in Pand 3, Gentse- breedstraat 3, Philippine. Do. en vr. 13.00 -16.30 uur en ver der op af spraak. José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk Gemeentemuseum Den Haag, t/m 3 maart 2019. Meer info: www.gemeentemuseum.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 38