Geschiedenis gaat
terug tot 1939
Luchtverhitters olie - gas - elektra
7
HISTORIE
Tankopslagbedrijf Ecotank raakte vorige maand in opspraak
omdat het bedrijf een vergunning had aangevraagd voor het opslaan van
Used Cooking Oil (UCO). Inwoners van Wemeldinge vreesden voor het
milieu en hun veiligheid. Zijn die zorgen terecht?
Nee", zeggen Piet War-
bout en Jaco Moelker
van Ecotank eensge
zind. „Want er ver
andert absoluut
niets. We sloegen al veel langer
UCO op, maar door een wetswij
ziging is het tegenwoordig aan
trekkelijker voor klanten om het
als afval op te slaan. Maar om dat
onder die noemer te kunnen
doen, is wel een aparte vergun
ning nodig."
Ecotank heeft een aanvraag ge
daan voor opslag van 27.000 ton
UCO. Tot nu toe mocht het bedrijf
610 ton opslaan. ,,Voor zo'n hoe
veelheid mag de gemeente een
vergunning afgeven", aldus fi
nance controller Moelker. ,,Voor
grotere hoeveelheden moet je
naar de provincie." Dat hebben ze
dus gedaan.
Moelker legt uit dat de hoeveel
heid van 27.000 ton een worst
Bij ons vindt sowieso
al 90 procent van het
transport per schip
plaats
case scenario is. En in de dage
lijkse praktijk waarschijnlijk nooit
gehaald zal worden. ,,We hebben
aangevraagd naar de potentiële
maximale verwarmbare opslagca
paciteit. Die is gebaseerd op de be
staande vergunning voor twee
schepen van 2000 ton en veertig
auto's van 25 ton. Die vergunning
hadden we al. Ongeacht welk pro
duct."
Omwonenden zijn bang voor
verveelvoudiging van het aantal
vrachtwagens dat naar Ecotank
komt. Maar dat is volgens War-
bout absoluut niet het geval.
,,Voor die veertig auto's hadden
we al een vergunning, ook met
UCO. Het verschil zit in het label
afval.''
„Daarnaast vindt bij ons vindt
sowieso al 90 procent van het
transport per schip plaats", aldus
Moelker. Daarbij komt dat een
vrachtwagen UCO ongeveer drie
uur nodig heeft om te laden of te
lossen. Dus zoveel auto's per dag
kunnen we technisch ook hele
maal niet aan.''
Maar Ecotank heeft toch ook net
een stuk grond gekocht naast het
huidige terrein? ,,Dat klopt'', geeft
Warbout aan. ,,Maar er zijn abso
luut nog geen plannen voor uit
breiding. Dat land kwam te koop
en als wij het niet kochten, zou ie
mand anders het wel doen. Een
deel ervan mag niet eens be
bouwd worden. Als we al zouden
uitbreiden, dan doen we dat hier
De twee broers zijn kleinzonen
van oprichter Ko Dagevos. 'Opa
Ko' begon in 1939 op een bunker
boot als parlevinker en oliever
koper bij de Wemeldingse slui
zen. In 1964 kwam schoonzoon
Jan Warbout in het bedrijf. Zes
jaar later werden de eerste op
slagtanks gebouwd bij het Ka
naal door Zuid-Beveland.
Gaandeweg is het bedrijf ge
groeid. Het scheepvaartdeel
kocht enkele eigen schepen en
neemt daarnaast deel in een aan
tal andere. Ook het opslagbedrijf
groeide. ,,We hebben de uitbrei
ding heel geleidelijk gedaan",
vertelt Piet Warbout. „Steeds een
paar tanks erbij, want het is be
hoorlijk kapitaalintensief."
Tegenwoordig heeft Ecotank
41 opslagtanks, waarin bulkgoe
deren voor de voedsel- en vee-
voerindustrie worden opgesla
gen. Melasse, een stroopachtig
bijproduct van de productie van
suiker uit suikerbieten, is al sinds
jaar en dag het meest opgeslagen
product van het bedrijf. Het
wordt gebruikt voor veevoer,
op het oude stuk grond. Daar heb
ben we nog ruimte. Voor het
nieuwe stuk denken we aan zon
nepanelen.''
Maar die UCO is toch
gevaarlijk? Brandbaar vooral?
Moelker: ,,Wij verwarmen maar
tot 50 graden om het te kunnen
verpompen. Alleen om het vloei
baar te krijgen. Wij kunnen pro
ducten maar tot maximaal 90 gra
den verwarmen. En we mogen
maar ook voor bijvoorbeeld de
snoepindustrie.
,,Meer dan 80 procent van wat
wij opslaan is, melasse", legt fi
nance controller Jaco Moelker
van Ecotank uit. ,,Na de bieten
campagne staan de tanks ermee
vol. Het wordt dan beetje bij
beetje afgenomen gedurende het
jaar. Met vrachtwagens of sche
pen.''
Leidingen
Voor de schepen heeft Ecotank
een eigen loskade. ,,Daar lopen
vier leidingen naartoe om de
schepen te laden en te lossen.
Dat is allemaal geautomatiseerd.
Van onze opslag wordt zeker 90
procent vervoerd per schip."
In het kantoor 'op poten' langs
het kanaal wordt alles nauwlet
tend in de gaten gehouden. Op
het ene scherm is te zien waar
alle schepen varen en een ander
toont camerabeelden van wat in
het bedrijf gebeurt. Een derde
scherm volgt alle ontwikkelin
gen in de opslagtanks. Van in
houd en temperatuur tot laad-
en losactiviteiten.
Binnenkort wil Ecotank een
open dag houden. Dan kan ieder
een een kijkje komen nemen bij
het bedrijf. Moelker: ,,Maar we
zijn anders ook heel open, hoor.
De mensen kunnen ook gewoon
langskomen. Als ze ongerust zijn
en vragen hebben, zijn ze van
harte welkom."
ook helemaal geen brandbare pro
ducten opslaan."
,,Daarbij komt dat we alles super
beveiligen'', licht Warbout nog
toe. ,,Bijvoorbeeld bij overvul, on
derdruk of temperatuurschomme
lingen krijgt een aantal mensen
een sms. Zo hebben we een flink
aantal alarmsystemen. Meer dan
er wettelijk verplicht zijn. We
hebben er liever een paar teveel,
dan eentje te weinig."
Meeuwse handelsonderneming bv
Albert Plesmanweg 6,4462 GO Goes
Tel.: 0113-212620 Fax:0113-232214
Email: info@meeuwse-goes.com
zaterdag 2 februari 2019
Chauffeurs melden zich voor het laden en lossen. fotos marcelle davidse
Er verandert
helemaal niks'
Willem Adriaansens
Wemeldinge
Volgens Ecotank in Wemel
dinge hoeven de inwoners van
Wemeldinge nergens voor te
vrezen. Er verandert niks in de
hoeveelheid opslag en ook niet
in het aantal verkeersbewegin
gen.
- Jaco Moelker, Ecotank
Ecotank is een familiebedrijf
dat valt onder Warbout Be
heer BV. Het heeft een
scheepvaarttak, Dagevos
Shipping, en een opslagbe-
drijf, Ecotank. De onderne
mingen worden bestierd door
de broers John en Piet War-
bout.
Eigenaren Piet Warbout(links) en John Warbout (midden) van
Ecotank met finance controller Jaco Moelker (rechts) in de con
trolekamer van Ecotank.