Geschiedenis gaat terug tot 1939 Luchtverhitters olie - gas - elektra 7 HISTORIE Tankopslagbedrijf Ecotank raakte vorige maand in opspraak omdat het bedrijf een vergunning had aangevraagd voor het opslaan van Used Cooking Oil (UCO). Inwoners van Wemeldinge vreesden voor het milieu en hun veiligheid. Zijn die zorgen terecht? Nee", zeggen Piet War- bout en Jaco Moelker van Ecotank eensge zind. „Want er ver andert absoluut niets. We sloegen al veel langer UCO op, maar door een wetswij ziging is het tegenwoordig aan trekkelijker voor klanten om het als afval op te slaan. Maar om dat onder die noemer te kunnen doen, is wel een aparte vergun ning nodig." Ecotank heeft een aanvraag ge daan voor opslag van 27.000 ton UCO. Tot nu toe mocht het bedrijf 610 ton opslaan. ,,Voor zo'n hoe veelheid mag de gemeente een vergunning afgeven", aldus fi nance controller Moelker. ,,Voor grotere hoeveelheden moet je naar de provincie." Dat hebben ze dus gedaan. Moelker legt uit dat de hoeveel heid van 27.000 ton een worst Bij ons vindt sowieso al 90 procent van het transport per schip plaats case scenario is. En in de dage lijkse praktijk waarschijnlijk nooit gehaald zal worden. ,,We hebben aangevraagd naar de potentiële maximale verwarmbare opslagca paciteit. Die is gebaseerd op de be staande vergunning voor twee schepen van 2000 ton en veertig auto's van 25 ton. Die vergunning hadden we al. Ongeacht welk pro duct." Omwonenden zijn bang voor verveelvoudiging van het aantal vrachtwagens dat naar Ecotank komt. Maar dat is volgens War- bout absoluut niet het geval. ,,Voor die veertig auto's hadden we al een vergunning, ook met UCO. Het verschil zit in het label afval.'' „Daarnaast vindt bij ons vindt sowieso al 90 procent van het transport per schip plaats", aldus Moelker. Daarbij komt dat een vrachtwagen UCO ongeveer drie uur nodig heeft om te laden of te lossen. Dus zoveel auto's per dag kunnen we technisch ook hele maal niet aan.'' Maar Ecotank heeft toch ook net een stuk grond gekocht naast het huidige terrein? ,,Dat klopt'', geeft Warbout aan. ,,Maar er zijn abso luut nog geen plannen voor uit breiding. Dat land kwam te koop en als wij het niet kochten, zou ie mand anders het wel doen. Een deel ervan mag niet eens be bouwd worden. Als we al zouden uitbreiden, dan doen we dat hier De twee broers zijn kleinzonen van oprichter Ko Dagevos. 'Opa Ko' begon in 1939 op een bunker boot als parlevinker en oliever koper bij de Wemeldingse slui zen. In 1964 kwam schoonzoon Jan Warbout in het bedrijf. Zes jaar later werden de eerste op slagtanks gebouwd bij het Ka naal door Zuid-Beveland. Gaandeweg is het bedrijf ge groeid. Het scheepvaartdeel kocht enkele eigen schepen en neemt daarnaast deel in een aan tal andere. Ook het opslagbedrijf groeide. ,,We hebben de uitbrei ding heel geleidelijk gedaan", vertelt Piet Warbout. „Steeds een paar tanks erbij, want het is be hoorlijk kapitaalintensief." Tegenwoordig heeft Ecotank 41 opslagtanks, waarin bulkgoe deren voor de voedsel- en vee- voerindustrie worden opgesla gen. Melasse, een stroopachtig bijproduct van de productie van suiker uit suikerbieten, is al sinds jaar en dag het meest opgeslagen product van het bedrijf. Het wordt gebruikt voor veevoer, op het oude stuk grond. Daar heb ben we nog ruimte. Voor het nieuwe stuk denken we aan zon nepanelen.'' Maar die UCO is toch gevaarlijk? Brandbaar vooral? Moelker: ,,Wij verwarmen maar tot 50 graden om het te kunnen verpompen. Alleen om het vloei baar te krijgen. Wij kunnen pro ducten maar tot maximaal 90 gra den verwarmen. En we mogen maar ook voor bijvoorbeeld de snoepindustrie. ,,Meer dan 80 procent van wat wij opslaan is, melasse", legt fi nance controller Jaco Moelker van Ecotank uit. ,,Na de bieten campagne staan de tanks ermee vol. Het wordt dan beetje bij beetje afgenomen gedurende het jaar. Met vrachtwagens of sche pen.'' Leidingen Voor de schepen heeft Ecotank een eigen loskade. ,,Daar lopen vier leidingen naartoe om de schepen te laden en te lossen. Dat is allemaal geautomatiseerd. Van onze opslag wordt zeker 90 procent vervoerd per schip." In het kantoor 'op poten' langs het kanaal wordt alles nauwlet tend in de gaten gehouden. Op het ene scherm is te zien waar alle schepen varen en een ander toont camerabeelden van wat in het bedrijf gebeurt. Een derde scherm volgt alle ontwikkelin gen in de opslagtanks. Van in houd en temperatuur tot laad- en losactiviteiten. Binnenkort wil Ecotank een open dag houden. Dan kan ieder een een kijkje komen nemen bij het bedrijf. Moelker: ,,Maar we zijn anders ook heel open, hoor. De mensen kunnen ook gewoon langskomen. Als ze ongerust zijn en vragen hebben, zijn ze van harte welkom." ook helemaal geen brandbare pro ducten opslaan." ,,Daarbij komt dat we alles super beveiligen'', licht Warbout nog toe. ,,Bijvoorbeeld bij overvul, on derdruk of temperatuurschomme lingen krijgt een aantal mensen een sms. Zo hebben we een flink aantal alarmsystemen. Meer dan er wettelijk verplicht zijn. We hebben er liever een paar teveel, dan eentje te weinig." Meeuwse handelsonderneming bv Albert Plesmanweg 6,4462 GO Goes Tel.: 0113-212620 Fax:0113-232214 Email: info@meeuwse-goes.com zaterdag 2 februari 2019 Chauffeurs melden zich voor het laden en lossen. fotos marcelle davidse Er verandert helemaal niks' Willem Adriaansens Wemeldinge Volgens Ecotank in Wemel dinge hoeven de inwoners van Wemeldinge nergens voor te vrezen. Er verandert niks in de hoeveelheid opslag en ook niet in het aantal verkeersbewegin gen. - Jaco Moelker, Ecotank Ecotank is een familiebedrijf dat valt onder Warbout Be heer BV. Het heeft een scheepvaarttak, Dagevos Shipping, en een opslagbe- drijf, Ecotank. De onderne mingen worden bestierd door de broers John en Piet War- bout. Eigenaren Piet Warbout(links) en John Warbout (midden) van Ecotank met finance controller Jaco Moelker (rechts) in de con trolekamer van Ecotank.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 140