Ik sta in dubio. Ga ik door, met alle risico's van dien? *111 in de groep: zou skiën dan toch iets voor mij zijn? Na de lunch besluiten mede cursist Uwe en ik een poging te wagen de blauwe piste af te da len. Lerares Lisa gaat voor, maar al na 50 meter, bij mijn eerste bocht, wordt de helling zo steil dat ik hard onderuit ga. Uwe ziet het hoofdschuddend aan en besluit af te haken. Hij gaat terug naar de groep, die weer begonnen is met de rondjes op het circuit dat we inmiddels liefkozend de babyblauwe piste zijn gaan noemen. Ik sta in du bio. Ga ik door, met alle risico's van dien, of haak ik ook af? Ik zie de ene volleerde skiër na de andere met een rotvaart voor bijkomen, maar dat helpt niet. Ik ben van een ander niveau en zie op tegen de volgende afda ling, vijftig meter verderop. Die is zo steil dat je niet kunt zien wat erachter ligt. Als ik in de verte ook nog een gemotori seerde ambulance-slee met loeiende sirenes zie voorbij- scheuren, besluit ik naar de babyblauwe piste terug te keren. Daar word ik door de rest van de groep ontvangen met begripvolle blikken. ,,Weet je wat het is'', zegt ski leraar Benedict van een van de andere groepen tijdens de lunch. ,,Voor skiën moet je een beetje dom zijn. Jullie stads mensen denken te veel na. Wij zijn bergmensen, we go with the flow. Pas als je je helemaal kunt laten gaan en stopt met naden ken in elke bocht, merk je dat het beter gaat.'' zal schoppen. Op de vraag of ik nog een keer terugkom voor een wintersportvakantie in Ti- rol, heb ik geen eenduidig ant woord. Ja, ik vond dit drie daagse avontuur absoluut de moeite waard. Ja, het was heer lijk om de hele dag buiten te zijn in dat prachtige bergland schap. En ja, Tirol is prachtig en je kunt er ook iglodorpen be zoeken, wandelen, langlaufen, rodelen en feesten. Maar ik heb ook bedenkin gen. Niet zozeer over de ultra- voedzame speckknödel en kas- spatzln en de behoorlijk gê nante après-ski-bacchanalen; daarmee is te leven. Nee, ik denk dat skiën pas echt leuk is als je het goed kunt, als je van piste naar piste, van gondelbaan naar skilift kunt skiën en toch ten kunt maken. Dat vergt een flinke investering, zowel in tijd als in geld. En geduld, veel ge duld. Ervaren skiërs raden me aan om, voordat je afreist naar het hooggebergte, een paar lessen te nemen in Nederlandse ski hallen om de techniek te leren. Vervolgens oefen je een paar dagen in bijvoorbeeld Sauer- land, wat als skigebied goed koop, dichtbij en redelijk over zichtelijk is. Bevalt dat, dan ben je klaar voor het serieuze werk. En maak je als een jonge god van 50+ de blits op de blauwe, rode of zelfs de angstaanja gende zwarte piste. Uit thuis Ellmau ligt op 914 km van Utrecht. Op ruim een uur rijden liggen de vliegvel den van Salzburg (vluchten vanaf €57) en Innsbruck (vanaf €62). Mün- chen ligt op twee uur rijden. In Ellmau zijn tal van mogelijkheden om te overnachten, van een eenvoudig pension tot het luxe nieuwe resort Tirol lounge (vanaf €171). Beginnerslessen op skischool Ellmau Hartkaiser kosten €26 per dag voor kinderen, €32 per dag voor volwasse nen. Een helm, ski's, stokken en schoe nen voor beginners huur je vanaf €30. Een skipas biedt toegang tot 284 pistes en 90 kabel banen en liften in de omgeving van Ellmau. Dagkaarten van €41 (kinderen) tot €82 (volwasse nen). Weekpassen van €139,50 tot €278,50. (Reisreportages kunnen deels zijn gesponsord. Sponsors hebben geen invloed op de tekst en vormge ving). 42 Reizen Op les Bij aanvang wordt het groepje skiërs verdeeld in beginners met ervaring en echte beginnelingen. Geen idee of ik het ooit zo ver De reis Overnachten Wat kost dat? En verder? ZATERDAG 2 FEBRUARI 2019

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 130