Amerika-correspondent Karlijn van Houwelingen (30) vliegt zoveel, dat ze last krijgt van een moderne aandoening: vliegschaamte. Er is iets geks gebeurd. Het werd me duidelijk toen ik in een Japans café in Brooklyn noedelsoep bestelde. De traditio nele met vlees, of toch met groenten? Ik had zin in kip en sojasaus. Dus bestelde ik kip en sojasaus. Maar er roerde zich iets in me dat ik niet eerder had gevoeld. Vlees, zou je dat nou wel doen? Ik kwam terug uit Amsterdam en was meteen doorgevlogen naar San Diego - na acht uur vanaf Schiphol nog eens zes uur naar het zuidelijkste puntje van de Ameri kaanse westkust. Een paar dagen later nam ik een vlucht van weer zes uur terug, naar huis in New York. Bijna 20.000 kilometer in vliegtuigen - een half rondje om de aarde - goed voor 1220 kilo CO2 Hup, de atmosfeer in. Om daar als een dekentje om de aarde warmte vast te houden die voor stijgende zeespiegels en extreme droogte zorgt. Met als gevolg ondergelopen of tot as verbrande huizen. Die 1220 kilo was volgens Stichting Milieu Centraal ongeveer evenveel CO2 als de hoeveelheid die een gemiddelde Neder lander in anderhalve maand uitstoot. Als ik die vier vluchten wilde compenseren, zou ik ruim tweeënhalf jaar geen vlees mogen eten. Moest ik dan niet meteen vanavond beginnen? Toen de serveerster haar rondje langs de tafel had afgemaakt, had ik me bedacht. Of ze van die kip toch ramen met groente kon maken. Ik heb verlekkerd zit ten kijken naar de Tokio-kip die voor de neus van een vriendin stond. Het leukste aan mijn werk als Amerika- correspondent is dat ik veel reis. Vanuit mijn standplaats New York trek ik zoveel mogelijk rond, om een goed beeld te kun nen schetsen van dit immense land vol te genstrijdigheden. Maar al dat reizen heeft een keerzijde, en niet alleen dat ik af en toe m'n eigen bed en ontbijttafel mis. Vorig jaar, een relatief rustig reisjaar zonder rondtoerend politiek circus zoals in verkiezingstijd, stootte ik met 28 vluchten in totaal 4.784.000 kilo CO2 uit. Dat heb ik berekend met de calculator van de Interna tionale Burgerluchtvaartorganisatie, de kli- maattak van de VN. Het is een lage schat ting - online berekeningen van uitstoot lopen nogal uiteen en activistische groepen komen met hun cijfers vaak hoger uit dan de burgerluchtvaartorganisatie. In elk geval is de CO2 die ik in een jaar produceerde met alleen mijn vlieggedrag, al de helft van wat een gemiddelde Nederlander per jaar ver oorzaakt met gewoon leven. Ik voel me daar tegenwoordig schuldig over. En met mij de millennials die volwassen zijn geworden in een wereld zonder gren zen, waarin reizen een statussymbool is. Op Instagram val je pas op als je foto's gemaakt zijn in verre oorden. Hoeveel landen je hebt bezocht, hoort zeker op je Tinder-profiel. We studeren in Hong Kong, of toch op z'n minst in Helsinki. We backpacken in Nepal, vertrekken een weekje naar New York, be zoeken vrienden in Stockholm, hoppen een weekend naar Madrid. Omdat het kan. Maar er begint iets te schuiven. Als ik vrienden die veel reizen - als inkoper van de Hema of eventmanager voor een multi national - vraag of ze weleens last hebben van het schuldgevoel dat mij overviel achter m'n dampende kommetje ramen, komen ze met excuses. Ja, die vakantie naar Costa Rica bovenop de zakenreizen schaadde de planeet, maar verder gaan ze altijd op de fiets hoor. Ja, ze zijn zich bewust van de vervuiling, maar ze recyclen echt al hun plastic. De eventmanager verzamelt in haar vrije tijd zelfs aangespoelde troep op het strand. En op haar lijstje goede voornemens staat heus, heus, heus om vaker met de trein te reizen. Flygskam, noemen ze het in Zweden - vliegschaamte. Het woord is in dat land ontstaan, aangewakkerd door Björn Ferry, olympisch kampioen in biatlon. Hij reist als wintersportanalist van de Zweedse tv heel Europa door, maar neemt altijd de trein. Zijn vliegboycot heeft een bewegin- 28 ILLUSTRATIES SASJA KOOISTRA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 116