'Mijn ouders waren niet uitgenodigd. Ik denk ook dat ze het amper hadden aangekund' Hij zong voor groot en klein pu bliek Hij maakte blij, melan choliek.' Hij ging rond om zijn verhaal te vertellen. Dat doe ik ook, nog steeds. Op het Nationaal Songfesti val zei Willem van Kooten, die in de jury zat, dat ik het met De troubadour niet zou redden. Niet commercieel ge noeg. Gelukkig vonden an dere leden van de vakjury dat niet. En ook het publiek niet, dat had ook een stem. Ik toerde in die tijd rond met Herman van Veen, maar ik was een relatief onbekende tussen Rob de Nijs, Patricia Paay, Conny Vink en Dave. Toch vond ik het niet raar dat ik won. De troubadour had en heeft nog steeds een bepaalde magie. De volgende dag kwam Herman van Veen mij een serenade brengen op zijn viool. We zaten aan de eettafel van het Kurhaus, waar ik logeerde. Hij kwam bin nen, ging op zijn knieën en begon te spe len. Heel erg leuk. Later ging ik terug naar Eindhoven, met de trein. Toen ik over stapte in Utrecht, wist ik ineens wat roem was. Iedereen op dat station keek naar me.'' Silhouet ,,Wat ik me van de aanloop naar het Eurovi sie Songfestival goed herinner, is dat de arrangementen, de muziekstukken die je speelt met het orkest, er niet waren. Die waren bij de douane blijven steken. Daar door kon ik niet met het orkest repeteren. Echt druk maakte ik me er niet over. Ik dacht: dan doe ik het liedje toch gewoon samen met Piet Souer, die mij begeleidde op de gitaar. Uiteindelijk kwamen de mu ziekstukken net op tijd. Een week lang zaten we daar, vooraf gaand aan het songfestival. Die week zat helemaal vol. Persbijeenkomsten, feesten, fotoreportages, je moest overal opdraven. De jurk had Frank Govers ontworpen. Hij was dezelfde als voor het Nationaal Song festival, maar dan geen groene maar een rode. Zonder tierelantijnen. Hij vond: we moeten het beeld sober houden, je bent zelf zo puur. Je hebt je gitaar en je haar. Vroeger heette dat dan: je moest als artiest een 'silhouet' hebben. Zoals Juliette Gréco, Mireille Mathieu, vooral Franse artiesten hadden dat. De dag zelf, begon bij de kapper. Ik weet nog dat ze zei: wat heeft u toch een mooi haar. Het hing altijd voor mijn ogen, dus had ik een speldje in. Nadat ik gewonnen had, wilde iedereen zo'n speldje. De hele dag had ik kriebels in mijn buik. Bij de kapper, de visagie, de generale repe titie. Het moment dat je dan opkomt. Vol adrenaline. Of je wordt zo nerveus dat je niets meer kunt, of je gebruikt je energie om plezier op te wekken. Bij mij lukte dat, al leek het alsof ik buiten mezelf trad. Het was zoiets groots. Het optreden ging goed en ik dacht: als ik ergens in het midden ein dig, dan ben ik tevreden. Je beweegt je da genlang tussen al die anderen, leert ze ken nen en hoort hun liedjes tien keer voorbij komen. Die ga je dan ook mooi vinden. De puntentelling was heel eng. De stem men op mij kwamen langzaam op gang. Het rare was dat België altijd wel punten gaf aan Nederland, minstens één, maar nu voor het eerst niet. België was bang dat ik zou winnen, hoorde ik later. Als ze één puntje hadden gegeven, was ik de enige winnaar geweest. Ik neem ze niets kwalijk, maar ik vond het wel raar. Landen die zo met elkaar verwant zijn, zeker qua taal. En je zong toen nog in je eigen taal, hè. In ons geval geen taal waarmee je eventjes wint. 'Lenny, Lenny, je hebt gewonnen', hoorde ik, maar het drong amper tot me door. Ze moesten me bijna het podium opduwen, zo beduusd was ik. Dat we met z'n vieren wonnen (Frankrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Nederland kregen allemaal achttien punten, red.) was best een beetje vreemd, maar kon mij niet schelen. Het winnende lied nog een keer zingen, dat gaf euforie, zeker toen het pu bliek ineens ging klappen. Nieuw album 12 In het Eindhovense Muziekgebouw presenteert Lenny Kuhr op 29 maart 2019, de dag waar op zij vijftig jaar ge leden het Eurovisie Songfestival won, tijdens haar con cert haar nieuwe cd Het lied gaat door. Er komt ook een lp van op de markt. Het album is tot stand gekomen na crowdfunding. ,,Ik ben nooit zo van de nostalgie en ze moesten me overtuigen stil te staan bij het Song festival van vijftig jaar geleden. Dat het precies vijftig jaar geleden is, is natuurlijk wel een leuk feitje. Maar toch vooral omdat ik na al die jaren nog steeds met hetzelfde plezier zing." Kuhr toert samen met Reinier Voet (gitaar) en Mischa Kool (bas) door het land; ze treden we kelijks zo'n drie keer op. ,,Ik voel me heel gelukkig dat ik liederen op dit mu zikale niveau kan laten klinken."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 100