effeweg.nl de mooiste busrondreizen door Europa
f effeweg.nl
7
INTERVIEW PIER ERINGA
De reistijd per trein tussen de Randstad
en grote steden in de provincie kan en moet
een stuk korter, vindt ProRail-baas Eringa.
,,Dat komt de leefbaarheid ten goede.''
Een halfuur
tijdwinst is
technisch
mogelijk
Helemaal toevallig is de
timing van Pier Eringa's
voorstel niet. Zaterdag
iets na middernacht ver
trekt een speciale inter
city uit Groningen, gevuld met
bobo's. Het doel: een nieuw snel
heidsrecord vestigen. Door plaatsen
als Assen en Lelystad over te slaan en
waar mogelijk op de maximaal toege
stane snelheid te rijden, arriveert de
trein al 2:20 uur later in Den Haag.
Dat is 20 minuten sneller dan de hui
dige verbinding.
Wat Eringa betreft, is de test van
NS en spoorbeheerder ProRail de
start van véél hogere ambities. Dat
kan alleen als het kabinet meer geld
en energie in de regio willen steken.
,,Natuurlijk wonen de meeste men
sen in het Westen en is beter spoor
daar van groot belang. Maar de Rand
stad is slechts het halve verhaal.''
,,Dat is prima, maar zo'n voorkeurs
behandeling geeft mij een dubbel ge
voel. Als ik burgemeester van Gro
ningen, Maastricht, Middelburg of
Enschede was, zou ik óók een kop
koffie met Rutte eisen. Buiten de
Randstad is er minstens zoveel te
doen.''
,,Bij discussies over het spoor gaat het
nu vooral om méér treinen en spoor
boekjesloos rijden. Voor de Randstad
is dat belangrijk, in het Noorden,
Zuiden en Oosten speelt frequentie
veel minder. Daar heeft men liever
een snelle verbinding met het Wes
ten en andere delen van Nederland.''
,,Laten we er naar streven de reistijd
tussen Randstad en regio met een
half uur terug te brengen. Dat is tech
nisch mogelijk. In Zweden wil men
treinen tussen Stockholm en steden
als Göteborg met 250 km per uur la
ten rijden. Zo wordt de trein daar
echt een alternatief voor binnen
landse vluchten. Natuurlijk is Zwe
den een stuk groter dan Nederland,
maar het idee is helemaal niet raar.''
,,Het Westen slibt dicht, terwijl veel
regiogemeenten juist krimpen. Als
de grote steden beter bereikbaar
worden, kunnen mensen gemakke
lijker buiten de Randstad wonen.
Dat komt de leefbaarheid ten goede
en verlicht de druk op de huizenprij
zen. Als ik lokale bestuurder was, zou
ik dit op de agenda willen hebben.''
,,Honderden kilometers spoor moe
ten worden aangepast. Er zijn meer
lange wissels nodig, de reguliere
korte wissels zijn ongeschikt voor
snelle treinen. Veel spoorovergangen
moeten verdwijnen of aangepast, bij
hoge snelheden gaan de huidige
spoorbomen te laat dicht. Verder lig
gen bepaalde trajecten, zoals Zwolle-
Kampen, op veengrond. Daar moet je
iets aan doen.''
,,Dat bedrag kun je over tien tot vijf
tien jaar uitsmeren. Punt is: de mobi
liteitsbehoefte gaat komende decen
nia met 40 procent stijgen. We heb
ben dus een goede toekomstvisie
voor het spoor nodig. Het aandeel
van de trein in het totale vervoer is
met 10 procent vrij bescheiden, ter
wijl de behoefte sterk groeit. Nu gaat
veel geld naar asfalt, je zou een deel
aan het spoor kunnen besteden. Eén
strook rails bezit even veel capaciteit
als vijf snelwegbanen.''
,,Ik wil nieuw spoor niet geheel uit
sluiten, maar wij zijn geen China.
Daar is veel ruimte en weinig demo
cratie en kun je snel honderden kilo
meters uit de grond stampen. De
Zuiderzeelijn is voor nu een gepas
seerd station. Laten we uitgaan van
de bestaande infrastructuur.''
Boek nu en profiteer!
Aanbetaling niet verplicht
Geheimen
van de Balkan
Rondreis Portugal
en Spanje
Andalusië: Granada,
Sevilla en Córdoba
Rondreis
Griekenland
Rondreis Noordkaap
en LoFoten
vrijdag 1 februari 2019
GO
'Sneller naar
Groningen,
Enschede en
Middelburg'
David Bremmer
Rotterdam
Het kabinet heeft de focus te zeer
gericht op de Randstad, stelt u.
De vier grote steden mochten
recent exclusief bij premier Rutte
op de thee om hun ov-wensen te
bespreken.
U gaat over de railinfrastructuur.
Wat wilt u?
ProRail pleit voor snellere treinen
naar steden als Enschede, Gronin
gen en Middelburg.
Eringa: ,,De voor
keursbehandeling van
de vier grote steden
geeft mij een dubbel
gevoel.'' foto bram pe-
Waarom zijn snellere treinverbin
dingen tussen regio en Randstad
zo belangrijk?
Wat moet er gebeuren om treinen
tot 250 km per uur te laten rijden?
Dat kost miljarden euro's.
Moeten we niet véél ambitieuzer
zijn en de Zuiderzeelijn alsnog
neerleggen?
Intcroty c
15 dagen, haLfpension
Vertrek: apr, mei, sep, okt
15 dagen, haLfpension
Vertrek: meijunjul, aug, sep, okt
15 dagen, haLfpension
Vertrek: apr, meijun, sep, okt
15 dagen, haLfpension
Vertrek: meijun, sep
15 dagen, haLfpension
Vertrek: meijunjul, aug
ALle Fouten voorbehouden. ExcL. reserveringskosten en Calamiteitenfonds.