effeweg.nl de mooiste busrondreizen door Europa f effeweg.nl 7 INTERVIEW PIER ERINGA De reistijd per trein tussen de Randstad en grote steden in de provincie kan en moet een stuk korter, vindt ProRail-baas Eringa. ,,Dat komt de leefbaarheid ten goede.'' Een halfuur tijdwinst is technisch mogelijk Helemaal toevallig is de timing van Pier Eringa's voorstel niet. Zaterdag iets na middernacht ver trekt een speciale inter city uit Groningen, gevuld met bobo's. Het doel: een nieuw snel heidsrecord vestigen. Door plaatsen als Assen en Lelystad over te slaan en waar mogelijk op de maximaal toege stane snelheid te rijden, arriveert de trein al 2:20 uur later in Den Haag. Dat is 20 minuten sneller dan de hui dige verbinding. Wat Eringa betreft, is de test van NS en spoorbeheerder ProRail de start van véél hogere ambities. Dat kan alleen als het kabinet meer geld en energie in de regio willen steken. ,,Natuurlijk wonen de meeste men sen in het Westen en is beter spoor daar van groot belang. Maar de Rand stad is slechts het halve verhaal.'' ,,Dat is prima, maar zo'n voorkeurs behandeling geeft mij een dubbel ge voel. Als ik burgemeester van Gro ningen, Maastricht, Middelburg of Enschede was, zou ik óók een kop koffie met Rutte eisen. Buiten de Randstad is er minstens zoveel te doen.'' ,,Bij discussies over het spoor gaat het nu vooral om méér treinen en spoor boekjesloos rijden. Voor de Randstad is dat belangrijk, in het Noorden, Zuiden en Oosten speelt frequentie veel minder. Daar heeft men liever een snelle verbinding met het Wes ten en andere delen van Nederland.'' ,,Laten we er naar streven de reistijd tussen Randstad en regio met een half uur terug te brengen. Dat is tech nisch mogelijk. In Zweden wil men treinen tussen Stockholm en steden als Göteborg met 250 km per uur la ten rijden. Zo wordt de trein daar echt een alternatief voor binnen landse vluchten. Natuurlijk is Zwe den een stuk groter dan Nederland, maar het idee is helemaal niet raar.'' ,,Het Westen slibt dicht, terwijl veel regiogemeenten juist krimpen. Als de grote steden beter bereikbaar worden, kunnen mensen gemakke lijker buiten de Randstad wonen. Dat komt de leefbaarheid ten goede en verlicht de druk op de huizenprij zen. Als ik lokale bestuurder was, zou ik dit op de agenda willen hebben.'' ,,Honderden kilometers spoor moe ten worden aangepast. Er zijn meer lange wissels nodig, de reguliere korte wissels zijn ongeschikt voor snelle treinen. Veel spoorovergangen moeten verdwijnen of aangepast, bij hoge snelheden gaan de huidige spoorbomen te laat dicht. Verder lig gen bepaalde trajecten, zoals Zwolle- Kampen, op veengrond. Daar moet je iets aan doen.'' ,,Dat bedrag kun je over tien tot vijf tien jaar uitsmeren. Punt is: de mobi liteitsbehoefte gaat komende decen nia met 40 procent stijgen. We heb ben dus een goede toekomstvisie voor het spoor nodig. Het aandeel van de trein in het totale vervoer is met 10 procent vrij bescheiden, ter wijl de behoefte sterk groeit. Nu gaat veel geld naar asfalt, je zou een deel aan het spoor kunnen besteden. Eén strook rails bezit even veel capaciteit als vijf snelwegbanen.'' ,,Ik wil nieuw spoor niet geheel uit sluiten, maar wij zijn geen China. Daar is veel ruimte en weinig demo cratie en kun je snel honderden kilo meters uit de grond stampen. De Zuiderzeelijn is voor nu een gepas seerd station. Laten we uitgaan van de bestaande infrastructuur.'' Boek nu en profiteer! Aanbetaling niet verplicht Geheimen van de Balkan Rondreis Portugal en Spanje Andalusië: Granada, Sevilla en Córdoba Rondreis Griekenland Rondreis Noordkaap en LoFoten vrijdag 1 februari 2019 GO 'Sneller naar Groningen, Enschede en Middelburg' David Bremmer Rotterdam Het kabinet heeft de focus te zeer gericht op de Randstad, stelt u. De vier grote steden mochten recent exclusief bij premier Rutte op de thee om hun ov-wensen te bespreken. U gaat over de railinfrastructuur. Wat wilt u? ProRail pleit voor snellere treinen naar steden als Enschede, Gronin gen en Middelburg. Eringa: ,,De voor keursbehandeling van de vier grote steden geeft mij een dubbel gevoel.'' foto bram pe- Waarom zijn snellere treinverbin dingen tussen regio en Randstad zo belangrijk? Wat moet er gebeuren om treinen tot 250 km per uur te laten rijden? Dat kost miljarden euro's. Moeten we niet véél ambitieuzer zijn en de Zuiderzeelijn alsnog neerleggen? Intcroty c 15 dagen, haLfpension Vertrek: apr, mei, sep, okt 15 dagen, haLfpension Vertrek: meijunjul, aug, sep, okt 15 dagen, haLfpension Vertrek: apr, meijun, sep, okt 15 dagen, haLfpension Vertrek: meijun, sep 15 dagen, haLfpension Vertrek: meijunjul, aug ALle Fouten voorbehouden. ExcL. reserveringskosten en Calamiteitenfonds.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 7