in het buitenland De grote Mazda is weer bij de tijd 7,7 17 Test met één op de vijf Duitse occasions geknoeid, maar zulke streken zijn te achterhalen, zegt Oude Luttikhuis. ,,Als je op onze website een goede occasion ziet, kunnen wij in heel Duitsland binnen 48 uur een gede tailleerd rapport laten opstellen, ter plekke gemaakt door een professio nal die de auto op 150 punten contro leert." Ophalen In 15 jaar heb ik twee keer een auto in Duitsland laten staan omdat de kwaliteit niet beviel' AANKOOPTIPS wel een deel van de BPM (rest-BPM) betalen. Er circuleren op internet di verse BPM-calculators (o.a. op Belas- tingdienst.nl). Beter is om dat uit te besteden aan een extern bedrijf, vindt ook de ANWB, die nog wel een nuance aanbrengt in de hoera-verha- len van importeurs. Een import-auto kan bij aankoop prijsvoordeel opleve ren, maar bij inruil moet je dan ook een lager bedrag verwachten, aldus de ANWB. Met name vanwege de onzekerheid over de juistheid van de kilometerstand en de historie. Vaderlandse brancheverenigingen (Bovag, RAI vereniging) pleiten al langer voor het afschaffen van de BPM, omdat het de import van bui tenlandse auto's ('veel vervuilende Duitse diesels') zou aanjagen. De huidige generatie van de Mazda 6 stamt alweer uit 2012. Na een facelift in 2015 werd on langs nóg een keer voor vernieuwing gekozen. Dit keer gingen vooral de techniek en kwali teitsbeleving erop voor uit. De nieuwe materia len in het interieur voe len prettiger aan en zien er duurder uit. De nieuwe stoelen zitten prettiger en het beter geïsoleerde interieur maakt de auto stiller. Een head-up display en led-koplampen zijn voortaan standaard. Het infotainmentscherm is groter, maar met 8 inch nog steeds kleiner dan bij de meeste concur renten. Zowel grafisch als qua bedieningsge mak kan het nog enige verfijning gebruiken. En ronduit merkwaardig is het dat Apple Carplay 349 euro extra kost. Met rijhulpen is deze Mazda wel bij de tijd. De coupé-stijl en emotio nele vormgeving maken van de Mazda 6 een spannende verschijning. Maar diezelfde coupé stijl zorgt soms voor on gemak. Zo maakt de vrij plat liggende voorruit met zijn dikke raamstij- len het zicht niet ideaal. En bij de instap naar de achterbank moet je door de aflopende daklijn op passen dat je je hoofd niet stoot. Achterin is de beenruimte maar net voldoende. Maar de kof ferbak is lekker groot. Handig zijn de trekknop- pen bij de laadopening, waarmee je op afstand de Voorbeeldig weggedrag. J vrijdag 1 februari 2019 GO Er zijn ook bedrijven die het anders doen. Zeker in de grensstreek wemelt het van de ondernemers die auto's voor klanten uit Duitsland halen, zo als Michiel Wegdam uit Losser met zijn bedrijf Zorgeloosimporteren.nl. Zijn medewerkers halen de nieuwe aankoop altijd hoogstpersoonlijk op. Wegdam: ,,Ze gaan dan met de trein naar Duitsland, zodat ze ter plekke én onderweg naar Nederland kunnen controleren of de auto echt zo goed is als uit ons vooronderzoek blijkt. In vijftien jaar is het me twee keer ge beurd dat ik een auto in Duitsland heb laten staan, gewoon omdat de kwaliteit niet beviel. Die kosten ne men wij dan voor onze rekening. Het gebeurt wel vaker dat ik in het voor traject al tegen een klant zeg: Doe dit nou niet; dit is te mooi om waar te zijn.'' Vooral de route via de Baltische staten is daarbij berucht: afgekeurde auto's uit de VS worden naar bijvoor beeld Litouwen verscheept, waarna ze wat worden opgekalefaterd, van papieren voorzien en naar Duitsland gebracht. Wegdam: ,,Zonder boekje moet je sowieso nooit een auto ko- -MICHIEL WEGDAM pen, en kilometerstanden moet je goed controleren. En we meten ter plekke altijd de lakdikte.'' Is dat allemaal in orde, dan kun je als consument een dijk van een oc casion kopen, weet Wegdam. Niet alleen in Duitsland, maar ook in de vijvers van België („dichtbij en geen taalproblemen"), Italië en Oostenrijk is het volgens hem goed vissen. Dat heeft vooral met de Neder landse BPM (Belasting Personen auto's en Motorrijwielen) te maken. De meeste andere landen kennen geen BPM, maar bij import moet je Importeur Oude Luttikhuis ziet - uiteraard - het probleem niet. ,,Ie- dereen is gebaat bij een ruime keuze. En Nederland is toch geen eiland?'' Plannen om zelf een auto te importeren? Volg dan deze stappen. 1. Zoek een occasion op een website met een ruim aanbod, zoals mobile.de. 2. Ga garantie en histo rie na. 3. Bij aankoop: vraag een tijdelijk kenteken aan voor de reis van de auto tot aan de grens met Nederland. Vervoer kun je zelf doen, maar ook regelen via een au to-ambulance of opleg ger. 4. In Nederland: vraag bij de RDW een een- dagskenteken en rijd naar een RDW-keu- ringsstation voor keu ring en opnaamstelling. 5. Bij goedkeuring volgt het loket van de douane. Daar moet je het BPM- restbedrag betalen. 6. Na ongeveer een week ontvang je de Nederlandse kenteken- card. Daarmee kun je nummerborden laten maken. 7. Misschien moet de auto nog APK-gekeurd worden. Kijk ook op rdw.nl ('voertuig invoeren') voor meer informatie. Mazda 6 2.0 (165 pk) Skyactiv, vanaf €38.140 De kwaliteit en uitstraling van het interieur is er flink op vooruitgegaan. fotos bart hoogveld Kun je een ruim zes jaar oud model nog up- to-date maken? Mazda denkt van wel. Grote kofferbak. Stan daard led-koplampen en head-up display. h Infotainment niet helemaal bij de tijd. Coupé-stijl soms on handig. Zitruimte ach terin kan beter. Zijn voorbeeldige rijgedrag maakt de Mazda 6 nog altijd tot een begerenswaar dige auto. Kwaliteit is er in vele opzichten in terug te vinden. Maar in het gebruik is dit niet de handigste auto. Het infotainment is minder geavan ceerd dan bij sommige concurrenten. bankleuning kunt om klappen. De relatief grote 2,0 liter benzinemotor levert zonder turbo prima pres taties en het testverbruik van 1 op 14 valt mee. De Mazda 6 was al een van de best rijdende auto's in zijn klasse en dat is hij nog steeds. Een nieuw type schokdempers en een andere stabilisator zorgen voor meer veer- comfort, terwijl de weg- ligging nog steeds zeer koersvast is. Samen met de alerte en scherpe be sturing maakt dit van de Mazda 6 nog altijd een heerlijke auto om mee onderweg te zijn. —Niek Schenk Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities r/f//fr i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 45