in het buitenland
De grote Mazda is
weer bij de tijd
7,7
17
Test
met één op de vijf Duitse occasions
geknoeid, maar zulke streken zijn te
achterhalen, zegt Oude Luttikhuis.
,,Als je op onze website een goede
occasion ziet, kunnen wij in heel
Duitsland binnen 48 uur een gede
tailleerd rapport laten opstellen, ter
plekke gemaakt door een professio
nal die de auto op 150 punten contro
leert."
Ophalen
In 15 jaar heb ik twee keer
een auto in Duitsland
laten staan omdat de
kwaliteit niet beviel'
AANKOOPTIPS
wel een deel van de BPM (rest-BPM)
betalen. Er circuleren op internet di
verse BPM-calculators (o.a. op Belas-
tingdienst.nl). Beter is om dat uit te
besteden aan een extern bedrijf,
vindt ook de ANWB, die nog wel een
nuance aanbrengt in de hoera-verha-
len van importeurs. Een import-auto
kan bij aankoop prijsvoordeel opleve
ren, maar bij inruil moet je dan ook
een lager bedrag verwachten, aldus
de ANWB. Met name vanwege de
onzekerheid over de juistheid van de
kilometerstand en de historie.
Vaderlandse brancheverenigingen
(Bovag, RAI vereniging) pleiten al
langer voor het afschaffen van de
BPM, omdat het de import van bui
tenlandse auto's ('veel vervuilende
Duitse diesels') zou aanjagen.
De huidige generatie
van de Mazda 6 stamt
alweer uit 2012. Na een
facelift in 2015 werd on
langs nóg een keer voor
vernieuwing gekozen.
Dit keer gingen vooral
de techniek en kwali
teitsbeleving erop voor
uit. De nieuwe materia
len in het interieur voe
len prettiger aan en zien
er duurder uit. De
nieuwe stoelen zitten
prettiger en het beter
geïsoleerde interieur
maakt de auto stiller.
Een head-up display en
led-koplampen zijn
voortaan standaard. Het
infotainmentscherm is
groter, maar met 8 inch
nog steeds kleiner dan
bij de meeste concur
renten. Zowel grafisch
als qua bedieningsge
mak kan het nog enige
verfijning gebruiken. En
ronduit merkwaardig is
het dat Apple Carplay
349 euro extra kost.
Met rijhulpen is deze
Mazda wel bij de tijd. De
coupé-stijl en emotio
nele vormgeving maken
van de Mazda 6 een
spannende verschijning.
Maar diezelfde coupé
stijl zorgt soms voor on
gemak. Zo maakt de vrij
plat liggende voorruit
met zijn dikke raamstij-
len het zicht niet ideaal.
En bij de instap naar de
achterbank moet je door
de aflopende daklijn op
passen dat je je hoofd
niet stoot. Achterin is de
beenruimte maar net
voldoende. Maar de kof
ferbak is lekker groot.
Handig zijn de trekknop-
pen bij de laadopening,
waarmee je op afstand de
Voorbeeldig
weggedrag.
J
vrijdag 1 februari 2019
GO
Er zijn ook bedrijven die het anders
doen. Zeker in de grensstreek wemelt
het van de ondernemers die auto's
voor klanten uit Duitsland halen, zo
als Michiel Wegdam uit Losser met
zijn bedrijf Zorgeloosimporteren.nl.
Zijn medewerkers halen de nieuwe
aankoop altijd hoogstpersoonlijk op.
Wegdam: ,,Ze gaan dan met de trein
naar Duitsland, zodat ze ter plekke én
onderweg naar Nederland kunnen
controleren of de auto echt zo goed is
als uit ons vooronderzoek blijkt. In
vijftien jaar is het me twee keer ge
beurd dat ik een auto in Duitsland
heb laten staan, gewoon omdat de
kwaliteit niet beviel. Die kosten ne
men wij dan voor onze rekening. Het
gebeurt wel vaker dat ik in het voor
traject al tegen een klant zeg: Doe dit
nou niet; dit is te mooi om waar te
zijn.''
Vooral de route via de Baltische
staten is daarbij berucht: afgekeurde
auto's uit de VS worden naar bijvoor
beeld Litouwen verscheept, waarna
ze wat worden opgekalefaterd, van
papieren voorzien en naar Duitsland
gebracht. Wegdam: ,,Zonder boekje
moet je sowieso nooit een auto ko-
-MICHIEL WEGDAM
pen, en kilometerstanden moet je
goed controleren. En we meten ter
plekke altijd de lakdikte.''
Is dat allemaal in orde, dan kun je
als consument een dijk van een oc
casion kopen, weet Wegdam. Niet
alleen in Duitsland, maar ook in de
vijvers van België („dichtbij en geen
taalproblemen"), Italië en Oostenrijk
is het volgens hem goed vissen.
Dat heeft vooral met de Neder
landse BPM (Belasting Personen
auto's en Motorrijwielen) te maken.
De meeste andere landen kennen
geen BPM, maar bij import moet je
Importeur Oude Luttikhuis ziet
- uiteraard - het probleem niet. ,,Ie-
dereen is gebaat bij een ruime keuze.
En Nederland is toch geen eiland?''
Plannen om zelf een
auto te importeren?
Volg dan deze stappen.
1. Zoek een occasion
op een website met een
ruim aanbod, zoals
mobile.de.
2. Ga garantie en histo
rie na.
3. Bij aankoop: vraag
een tijdelijk kenteken
aan voor de reis van de
auto tot aan de grens
met Nederland. Vervoer
kun je zelf doen, maar
ook regelen via een au
to-ambulance of opleg
ger.
4. In Nederland: vraag
bij de RDW een een-
dagskenteken en rijd
naar een RDW-keu-
ringsstation voor keu
ring en opnaamstelling.
5. Bij goedkeuring volgt
het loket van de douane.
Daar moet je het BPM-
restbedrag betalen.
6. Na ongeveer een
week ontvang je de
Nederlandse kenteken-
card. Daarmee kun je
nummerborden laten
maken.
7. Misschien moet de
auto nog APK-gekeurd
worden.
Kijk ook op rdw.nl
('voertuig invoeren')
voor meer informatie.
Mazda 6 2.0 (165 pk) Skyactiv, vanaf €38.140
De kwaliteit en uitstraling van het interieur is er
flink op vooruitgegaan. fotos bart hoogveld
Kun je een ruim zes
jaar oud model nog up-
to-date maken? Mazda
denkt van wel.
Grote kofferbak. Stan
daard led-koplampen
en head-up display.
h Infotainment niet
helemaal bij de tijd.
Coupé-stijl soms on
handig. Zitruimte ach
terin kan beter.
Zijn voorbeeldige
rijgedrag maakt de
Mazda 6 nog altijd tot
een begerenswaar
dige auto. Kwaliteit is
er in vele opzichten in
terug te vinden. Maar
in het gebruik is dit
niet de handigste
auto. Het infotainment
is minder geavan
ceerd dan bij sommige
concurrenten.
bankleuning kunt om
klappen.
De relatief grote 2,0
liter benzinemotor levert
zonder turbo prima pres
taties en het testverbruik
van 1 op 14 valt mee. De
Mazda 6 was al een van
de best rijdende auto's in
zijn klasse en dat is hij
nog steeds. Een nieuw
type schokdempers en
een andere stabilisator
zorgen voor meer veer-
comfort, terwijl de weg-
ligging nog steeds zeer
koersvast is. Samen met
de alerte en scherpe be
sturing maakt dit van de
Mazda 6 nog altijd een
heerlijke auto om mee
onderweg te zijn.
—Niek Schenk
Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities
r/f//fr i