Importbedrijf kan helpen bij aankoop
AUTO
16
De import van tweedehands auto's,
vooral uit Duitsland, blijft pieken.
Dagelijks komen zo'n 600
occasions ons land binnen. Lagere
prijzen en een ruimer aanbod
lokken de consument.
et ziet er aantrekkelijk uit:
je ziet op een site in Zwe
den een prachtige tweede
hands Volvo, letterlijk dui
zenden euro's goedkoper
dan een vergelijkbaar type in Neder
land. Nadat je met de verkopende
partij tot overeenstemming bent ge
komen boek je een ticket, regel je het
nodige papierwerk en rijd je ermee
naar huis, de koning te rijk. Zelfs met
alle bijkomende kosten (ruim 1000
euro) blijkt de Zweedse occasion een
koopje.
Klinkt mooi en avontuurlijk, zelf
Europa doorkruisen op zoek naar een
tweedehands droomauto, maar het is
best 'een hoop gedoe', vindt ook Erik
Jan de Jong, expert bij de ANWB.
Dergelijke acties zijn weggelegd voor
een select gezelschap, de 'liefheb
bers', meent hij. „Mensen met veel
kennis van de autobranche.''
Want ja, het ruime aanbod van
buitenlandse, rijk uitgeruste occasi
ons is aantrekkelijk. Maar voor een
doorsnee consument is het lastig te
'In Duitsland
zijn veel
goede auto's,
te koop bij
betrouwbare
bedrijven en
merkdealers'
achterhalen of die fraai ogende twee
dehands auto een schimmig verleden
en verborgen gebreken heeft. Met als
gevolg dat je misschien een kat in de
zak koopt. Volgens de ANWB is het
daarom beter om in zee te gaan met
een gespecialiseerd importbedrijf,
een groeiend fenomeen. Zo'n bedrijf
regelt alles rond de invoer van je bui
tenlandse auto: de aankoop, het
papierwerk en het vervoer naar
Nederland.
De belangrijkste toegevoegde
waarde van importbedrijven is de
kennis van de markt, stelt Bas Oude
Luttikhuis van MrWheelson. Met het
inschakelen van een importbedrijf
mis je als consument weliswaar een
deel van het prijsvoordeel, maar je
koopt wel meer zekerheid. Han Post,
ook van MrWheelson: ,,Over import
uit Duitsland krijgen we standaard
twee vragen: hoe weet ik dat er niet is
geknoeid met de tellerstand en hoe
voorkom je nu dat je een heel slechte
auto koopt? Over die laatste vraag
kunnen we kort zijn: je hoeft niet
naar het buitenland om een slechte
auto te kopen, dat kan in Nederland
ook prima. Aan de andere kant zijn er
in Duitsland juist veel goede auto's,
te koop bij betrouwbare bedrijven en
merkdealers.''
Rapport
Het is altijd verstandig om alleen een
auto te kopen met een gedetailleerd
historisch verslag, zoals dat van Car
fax. Probleempje voor Duitse auto's:
die hebben nooit een Carfax-rapport,
een gevolg van de strenge Duitse
privacy-wetgeving. Naar schatting is
Hoezo, meer zicht
bij een hogere zit?
VRAAG ANTWOORD
Stoelverwarming
in elektrische auto
is toch niet slim?
Gaan die
alarmlichten
automatisch aan?
vrijdag 1 februari 2019
LEO VAN MARREWIJK
-HAN POST
U noemde laatst als voor
deel van een SUV: net iets
meer zicht op de omgeving.
Maar ik word op de weg om
ringd door vrachtauto's,
busjes en SUV's. Het zicht
op de omgeving is daardoor
slechter dan vroeger. Mijn
remedie: meer afstand hou
den tot mijn voorligger,
zodat ik beter over of om
hem heen kan kijken. Over
filerijden kan ik het maar
beter helemaal niet hebben:
ik word dan omringd door
muren van blik - uitzicht:
nihil. —Martin van Raay
Voor wat betreft het bomvolle
Nederlandse wegennet heeft
u gelijk. Maar op minder
drukke wegen ervaren men
sen die wat hoger zitten nog
altijd het voordeel van een
beter zicht op de omgeving.
En dan is er natuurlijk nog het
voordeel van makkelijker in
stappen en een comfortabe
ler zit door de hoogte.
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@persgroep.nl
Soms lees ik in tests dat een
elektrische auto stoelver-
warming heeft, soms zelfs
op de achterbank, en een
enkele keer ook nog stuur-
verwarming. Maar dat is
toch helemaal niet slim in
een auto waar het erom
gaat met de beschikbare
elektriciteit zo veel mogelijk
kilometers te kunnen rij
den? —H. J. Sierat
Om het interieur van een
elektrische auto te verwar
men kun je geen gebruik
Als ik op de weg of op tv
een ongeval zie waarbij de
auto zodanig in elkaar zit
dat de bestuurder onmoge
lijk in staat moet zijn ge
weest om de alarmlichten
aan te zetten, zie ik dat ze
toch aan staan. Gaan die au
tomatisch aan na een crash
of hoe werkt dat?
—Roel Unij
Ja, de paniek- of alarmver
lichting wordt in moderne au
to's automatisch ingescha
keld bij een noodstop. Zodra
er abrupt heel krachtig ge
remd wordt, gaan deze knip
perlichten aan.
maken van de warmte van de
motor, zoals bij diesel- en
benzine-auto's. Verwarming
van het interieur kost veel
energie. Daarom is het beter
om in een elektrische auto
bijvoorbeeld alleen de stoe
len te verwarmen. Als je dan
de 'gewone' verwarming niet
gebruikt, bespaar je juist
energie.