Importbedrijf kan helpen bij aankoop AUTO 16 De import van tweedehands auto's, vooral uit Duitsland, blijft pieken. Dagelijks komen zo'n 600 occasions ons land binnen. Lagere prijzen en een ruimer aanbod lokken de consument. et ziet er aantrekkelijk uit: je ziet op een site in Zwe den een prachtige tweede hands Volvo, letterlijk dui zenden euro's goedkoper dan een vergelijkbaar type in Neder land. Nadat je met de verkopende partij tot overeenstemming bent ge komen boek je een ticket, regel je het nodige papierwerk en rijd je ermee naar huis, de koning te rijk. Zelfs met alle bijkomende kosten (ruim 1000 euro) blijkt de Zweedse occasion een koopje. Klinkt mooi en avontuurlijk, zelf Europa doorkruisen op zoek naar een tweedehands droomauto, maar het is best 'een hoop gedoe', vindt ook Erik Jan de Jong, expert bij de ANWB. Dergelijke acties zijn weggelegd voor een select gezelschap, de 'liefheb bers', meent hij. „Mensen met veel kennis van de autobranche.'' Want ja, het ruime aanbod van buitenlandse, rijk uitgeruste occasi ons is aantrekkelijk. Maar voor een doorsnee consument is het lastig te 'In Duitsland zijn veel goede auto's, te koop bij betrouwbare bedrijven en merkdealers' achterhalen of die fraai ogende twee dehands auto een schimmig verleden en verborgen gebreken heeft. Met als gevolg dat je misschien een kat in de zak koopt. Volgens de ANWB is het daarom beter om in zee te gaan met een gespecialiseerd importbedrijf, een groeiend fenomeen. Zo'n bedrijf regelt alles rond de invoer van je bui tenlandse auto: de aankoop, het papierwerk en het vervoer naar Nederland. De belangrijkste toegevoegde waarde van importbedrijven is de kennis van de markt, stelt Bas Oude Luttikhuis van MrWheelson. Met het inschakelen van een importbedrijf mis je als consument weliswaar een deel van het prijsvoordeel, maar je koopt wel meer zekerheid. Han Post, ook van MrWheelson: ,,Over import uit Duitsland krijgen we standaard twee vragen: hoe weet ik dat er niet is geknoeid met de tellerstand en hoe voorkom je nu dat je een heel slechte auto koopt? Over die laatste vraag kunnen we kort zijn: je hoeft niet naar het buitenland om een slechte auto te kopen, dat kan in Nederland ook prima. Aan de andere kant zijn er in Duitsland juist veel goede auto's, te koop bij betrouwbare bedrijven en merkdealers.'' Rapport Het is altijd verstandig om alleen een auto te kopen met een gedetailleerd historisch verslag, zoals dat van Car fax. Probleempje voor Duitse auto's: die hebben nooit een Carfax-rapport, een gevolg van de strenge Duitse privacy-wetgeving. Naar schatting is Hoezo, meer zicht bij een hogere zit? VRAAG ANTWOORD Stoelverwarming in elektrische auto is toch niet slim? Gaan die alarmlichten automatisch aan? vrijdag 1 februari 2019 LEO VAN MARREWIJK -HAN POST U noemde laatst als voor deel van een SUV: net iets meer zicht op de omgeving. Maar ik word op de weg om ringd door vrachtauto's, busjes en SUV's. Het zicht op de omgeving is daardoor slechter dan vroeger. Mijn remedie: meer afstand hou den tot mijn voorligger, zodat ik beter over of om hem heen kan kijken. Over filerijden kan ik het maar beter helemaal niet hebben: ik word dan omringd door muren van blik - uitzicht: nihil. —Martin van Raay Voor wat betreft het bomvolle Nederlandse wegennet heeft u gelijk. Maar op minder drukke wegen ervaren men sen die wat hoger zitten nog altijd het voordeel van een beter zicht op de omgeving. En dan is er natuurlijk nog het voordeel van makkelijker in stappen en een comfortabe ler zit door de hoogte. Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@persgroep.nl Soms lees ik in tests dat een elektrische auto stoelver- warming heeft, soms zelfs op de achterbank, en een enkele keer ook nog stuur- verwarming. Maar dat is toch helemaal niet slim in een auto waar het erom gaat met de beschikbare elektriciteit zo veel mogelijk kilometers te kunnen rij den? —H. J. Sierat Om het interieur van een elektrische auto te verwar men kun je geen gebruik Als ik op de weg of op tv een ongeval zie waarbij de auto zodanig in elkaar zit dat de bestuurder onmoge lijk in staat moet zijn ge weest om de alarmlichten aan te zetten, zie ik dat ze toch aan staan. Gaan die au tomatisch aan na een crash of hoe werkt dat? —Roel Unij Ja, de paniek- of alarmver lichting wordt in moderne au to's automatisch ingescha keld bij een noodstop. Zodra er abrupt heel krachtig ge remd wordt, gaan deze knip perlichten aan. maken van de warmte van de motor, zoals bij diesel- en benzine-auto's. Verwarming van het interieur kost veel energie. Daarom is het beter om in een elektrische auto bijvoorbeeld alleen de stoe len te verwarmen. Als je dan de 'gewone' verwarming niet gebruikt, bespaar je juist energie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 44