O i 24 MEDIA CULTUUI ANGELA KIJKT TV Aan de vooravond van een nieuwe tour door Noord-Amerika vertelt Sharon den Adel (44), de leadzangeres van Within Temptation, openhartig over een relatiecrisis, het overlijden van haar vader en het voortbestaan van de band. Quote van de dag Tip voor datende vrouwen: praat niet te veel over dingen die mannen niet boeien INTERVIEW SHARON DEN ADEL Ik bedoel natuurlijk Loeki de Leeuw, aan de kop van het Ster-blok voorafgaand aan het NOS Acht Uur Journaal. Het leek even alsof hij nooit was weggeweest. Nou ja, onze nationale pluchen klungel had wel degelijk een upgrade gehad: waar hij in mijn geheugen altijd op een gammel orgeltje of banjo pingelde, was hij nu een hippe dj a la Martin Garrix. Gelukkig bleek hij wel nog net zo klunzig als voorheen, zodat aan het einde van het filmpje het vertrouwde 'asjemenou' klonk. Ik kan niet zeggen dat ik hem afgelopen jaren nou buitensporig heb gemist op tv. Toch ont lokte de succesvolle petitie van het NPO Radio 2-duo Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte ook bij mij een glimlach. Want ja, Loeki is onlosmakelijk met mijn jeugd verbonden. Net als Medisch Centrum West, weerman Erwin Kroll, het Songfestivalcommentaar van Willem van Beusekom, het gepiel met cassettebandjes om de Top 40 met Gijs Staverman op te nemen en TROS-omroepster Tineke Verburg, die in de meest creatief gebreide truien programma's aankondigde. Dat detail van die truien zet me tijdens nostalgisch dagdromen altijd weer met beide benen op de grond: het was inderdaad een heerlijk overzichtelijke tijd, maar laten we ook weer niet overdrijven. Niet alles was beter. Nu is de hamvraag: moet Loeki definitief terugkomen? Ik wil de pret niet bederven, maar het lijkt me imago-technisch niet handig als de Ster de toch al afkalvende reclamegelden gaat spenderen aan deze arbeidsintensieve en dus dure filmpjes. Zeker niet nu de financiering van de publieke omroep zo'n netelige kwestie is. Wat is bovendien het nut? Gaan alle 40-plussers die afgelopen dagen zo enthousiast de Radio 2- petitie tekenden ook daadwerkelijk de ellen lange reclameblokken kijken als het leeuwtje te rugkeert? Ik geloof er geen bal van. Maar stel nu dat onderzoek uitwijst dat Loeki inderdaad voorkomt dat de tv-kijker de com mercialbreak gebruikt als handige plas-, koffie zet- of wasophangpauze of geërgerd naar een andere zender zapt. In dat geval zou ik grote adverteerders als Albert Heijn, Lidl en Vodafone aanraden de comeback van Loeki te financieren. En denk eens aan alle goodwill die het oplevert onder de bevolking. Als John de Mol hem voor die tijd tenminste niet heeft ingelijfd. Hoeks in commercial Super Bowl 'Jeugd' in Olympisch Stadion Loek Daar was hij weer. En nee, dan heb ik het niet over Henny Huisman bij De Wereld Draait Door die zich werkelijk voor alles leent om weer even op tv te zijn, of het nu zoe ken naar God is of een kulrubriekje in Veronica Inside. —Barman Victor Abeln uit First Dates in Totaal TV. vrijdag 1 februari 2019 PC FILM Sylvia Hoeks speelt de hoofdrol in een commercial van regisseur Ridley Scott. Het gaat om een korte film voor Turkish Airlines, die zondag tij dens de Super Bowl in pre mière gaat. MUZIEK De Jeugd Van Tegenwoordig geeft komende zomer op 7 juni een concert in het Olympisch Stadion in Amsterdam. Het betreft de grootste muziekshow ooit in de Nederlands talige hiphop. ■u 14* f AÊ 'We zijn meer een eenheid geworden' Dennis Jansen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 24