ProRail roept kabinet op JOL Walcheren Bij een bord nasi kwam het laatste kinder- pardon tot stand. Hoe elke partij toch een beetje won In politieke discussies over het spoor gaat het nu vooral over extra treinen in de Randstad en over spoorboekjesloos rijden. ,,Voor het Noorden, Zuiden en Oosten is frequentie echter veel minder van belang", stelt Eringa. ,,Daar heeft men veel liever een snelle verbin ding met het Westen." Als grote steden beter bereikbaar zijn, gaan mensen buiten de Randstad wonen ProRail stelt daarom voor se rieus werk te maken van zulke snellere verbindingen. De maxi male snelheid op het gewone spoor is nu 140 kilometer per uur. Als treinen met 200 tot 250 kilo meter per uur kunnen voortrazen en stops worden geschrapt, daalt de reistijd op trajecten als Amster dam-Middelburg of Groningen- Rotterdam met soms wel een half uur. Om dit mogelijk te maken moet het spoor wél op de schop. Regu- liere wissels dienen plaats te ma ken voor langere exemplaren, die hoge snelheden aankunnen. Ook moeten overwegen worden aan gepast of weggehaald, want bij snel rijdende treinen gaan de bo men nu te langzaam dicht. Enkele trajecten die deels op veengrond liggen, dienen te worden ver sterkt. De hele operatie vergt al gauw enkele miljarden euro's. ,,Dat be drag kan echter over tien tot vijf tien jaar worden uitgesmeerd", stelt Eringa. De ProRail-baas komt met het voorstel nu NS en ProRail komende nacht een snellere treinroute tussen Groningen en Den Haag gaan testen. Door stops in onder meer Assen en Lelystad te schrappen, komt de speciale test-Intercity twintig minuten eerder aan. Voorkeursbehandeling Wat Eringa betreft is deze test pas het begin. De ProRail-topman vindt dat het kabinet te veel met een Randstadblik naar het spoor kijkt. Hij wijst op Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht die onlangs in een vertrouwelijk overleg met premier Rutte hun ov-wensen op tafel mochten leg gen. ,,Zo'n voorkeursbehandeling geeft mij een dubbel gevoel." Eringa beklemtoont dat sneller spoor mede in het belang van de Randstad is. De bevolking groeit nog steeds, het aantal treinreizi gers groeit voorlopig elk jaar met 3 procent. ,,Het Westen slibt dicht. Als de grote steden beter bereik baar worden, gaan mensen ge makkelijker buiten de Randstad wonen. Dat komt de leefbaarheid ten goede en verlicht de druk op de huizenprijzen." P7 vrijdag 1 februari 2019 Nieuwsmedia QAQ P P- De jeugd van België is het slappe klimaatbeleid beu Tienduizenden jongeren de straat op in Brussel ZEELAND 16 Importauto droomoccasion of nachtmerrie? Ria Geluk uit Nieuwerkerk heeft haar leven te danken aan de deze week overleden Wim Schot. De Zierikzeeënaar redde samen met zijn neef Jan een paar honderd mensen tijdens de Watersnoodramp. Onder hen ook het gezin Geluk. Wims kinderen Cora en Jaap vertellen over hun vader en Ria Geluk over hoe zij erachter kwam wie haar als kind had gered. Meer weten? Bel 07030 76 700 of kijk snel op nrv.nl »P8 'Meer oog voor spoor in de regio' Het kabinet moet veel meer oog hebben voor het spoor in de provincie. ProRail-topman Pier Eringa wil dat steden als Middelburg, Enschede, Gronin gen en Maastricht een half uur snellere treinverbinding met de Randstad krijgen. David Bremmer Utrecht —Pier Eringa, ProRail-topman Bewolkt en nevelig. Vanuit het zuiden 3°C opklaringen. pzc.nl Ook voor het laatste regionale nieuws Jaargang 261 De PZC is onderdeel van: Prijs €2,60 Geen krant ontvangen? Bel 088-0561510 7 11688 5 5 5 530" rondreizen al vanaf neemt je mee ZEELAND 2 Kijk voor de voorwaarden op NRV.nl. Prijs ind. korting. Excl. reserveringskosten 25r- en caJamiteitenfonds 2,50 per boeking. Véél voordeel op al onze rondreizen naar Azië Ontdek al onze rondreizen naar China, Thailand en Indonesië en veel meer Aziatische landen met kortingen tot 300 p.p. Boek vóór woensdag 6 Februari. Vertrekken t/m maart 2020.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 1