ProRail roept kabinet op
JOL
Walcheren
Bij een
bord nasi
kwam het
laatste
kinder-
pardon tot
stand.
Hoe elke
partij toch
een
beetje
won
In politieke discussies over het
spoor gaat het nu vooral over extra
treinen in de Randstad en over
spoorboekjesloos rijden. ,,Voor
het Noorden, Zuiden en Oosten is
frequentie echter veel minder van
belang", stelt Eringa. ,,Daar heeft
men veel liever een snelle verbin
ding met het Westen."
Als grote steden
beter bereikbaar
zijn, gaan mensen
buiten de Randstad
wonen
ProRail stelt daarom voor se
rieus werk te maken van zulke
snellere verbindingen. De maxi
male snelheid op het gewone
spoor is nu 140 kilometer per uur.
Als treinen met 200 tot 250 kilo
meter per uur kunnen voortrazen
en stops worden geschrapt, daalt
de reistijd op trajecten als Amster
dam-Middelburg of Groningen-
Rotterdam met soms wel een half
uur.
Om dit mogelijk te maken moet
het spoor wél op de schop. Regu-
liere wissels dienen plaats te ma
ken voor langere exemplaren, die
hoge snelheden aankunnen. Ook
moeten overwegen worden aan
gepast of weggehaald, want bij
snel rijdende treinen gaan de bo
men nu te langzaam dicht. Enkele
trajecten die deels op veengrond
liggen, dienen te worden ver
sterkt.
De hele operatie vergt al gauw
enkele miljarden euro's. ,,Dat be
drag kan echter over tien tot vijf
tien jaar worden uitgesmeerd",
stelt Eringa. De ProRail-baas komt
met het voorstel nu NS en ProRail
komende nacht een snellere
treinroute tussen Groningen en
Den Haag gaan testen. Door stops
in onder meer Assen en Lelystad
te schrappen, komt de speciale
test-Intercity twintig minuten
eerder aan.
Voorkeursbehandeling
Wat Eringa betreft is deze test pas
het begin. De ProRail-topman
vindt dat het kabinet te veel met
een Randstadblik naar het spoor
kijkt. Hij wijst op Amsterdam,
Den Haag, Rotterdam en Utrecht
die onlangs in een vertrouwelijk
overleg met premier Rutte hun
ov-wensen op tafel mochten leg
gen. ,,Zo'n voorkeursbehandeling
geeft mij een dubbel gevoel."
Eringa beklemtoont dat sneller
spoor mede in het belang van de
Randstad is. De bevolking groeit
nog steeds, het aantal treinreizi
gers groeit voorlopig elk jaar met
3 procent. ,,Het Westen slibt dicht.
Als de grote steden beter bereik
baar worden, gaan mensen ge
makkelijker buiten de Randstad
wonen. Dat komt de leefbaarheid
ten goede en verlicht de druk op
de huizenprijzen." P7
vrijdag 1 februari 2019
Nieuwsmedia
QAQ P P-
De jeugd van België
is het slappe
klimaatbeleid beu
Tienduizenden
jongeren de straat
op in Brussel
ZEELAND 16
Importauto
droomoccasion of
nachtmerrie?
Ria Geluk uit Nieuwerkerk heeft haar leven te danken
aan de deze week overleden Wim Schot. De
Zierikzeeënaar redde samen met zijn neef Jan een
paar honderd mensen tijdens de Watersnoodramp.
Onder hen ook het gezin Geluk. Wims kinderen Cora en
Jaap vertellen over hun vader en Ria Geluk over hoe zij
erachter kwam wie haar als kind had gered.
Meer weten? Bel 07030 76 700 of kijk snel op nrv.nl
»P8
'Meer oog
voor spoor
in de regio'
Het kabinet moet veel meer
oog hebben voor het spoor in
de provincie. ProRail-topman
Pier Eringa wil dat steden als
Middelburg, Enschede, Gronin
gen en Maastricht een half uur
snellere treinverbinding met de
Randstad krijgen.
David Bremmer
Utrecht
—Pier Eringa, ProRail-topman
Bewolkt en
nevelig. Vanuit
het zuiden
3°C opklaringen.
pzc.nl
Ook voor het laatste
regionale nieuws
Jaargang 261
De PZC is onderdeel van:
Prijs €2,60
Geen krant ontvangen?
Bel 088-0561510
7 11688
5 5 5 530"
rondreizen
al vanaf
neemt je mee
ZEELAND 2
Kijk voor de voorwaarden op NRV.nl. Prijs ind. korting. Excl. reserveringskosten 25r- en caJamiteitenfonds 2,50 per boeking.
Véél voordeel op al onze rondreizen naar Azië
Ontdek al onze rondreizen naar China, Thailand en
Indonesië en veel meer Aziatische landen met
kortingen tot 300 p.p. Boek vóór woensdag
6 Februari. Vertrekken t/m maart 2020.