II 8 NIEUWS Ruim twintig jaar is er gepraat, gebouwd en getest, maar vandaag gaat bij de Nederlandse luchtmacht de vlag uit. De Joint Strike Fighter (JSF) is klaar voor het echte werk. Gisteren rolde het eerste operationele toestel uit de fabriek. Staatssecretaris Mona Keijzer sprak de aanwezigen De JSF bij de presentatie, gisteren, in de hal van Lock- Productielijn JSF in Texas. In 2021 moeten de 37 Ne- in Fort Worth toe. foto jasper verolme heed Martin. foto jasper verolme derlandse toestellen operationeel zijn. foto lockheed martin F-35 EERSTE TOESTEL OPERATIONEEL A Ze rijden in golfkarretjes. Op kleu rige fietsen. Of driewielers. De hal waar medewerkers van Lockheed Martin in het Amerikaanse Texas sleutelen aan de nieuwste generatie straaljagers is met een lengte van 1,6 kilometer zo immens groot dat er rondlopen bijna niet te doen is. Twintig maanden hadden ze in deze 'kraamkamer' nodig om de 33.000 afzonderlijke onderdelen van de eerste operationele F-35 in elkaar te puzzelen. Een gigantische klus die met militaire precisie moet gebeuren, vertelt een medewerker tijdens een rondleiding als hij even stopt bij de spuiterij. Hier voorzien geautomatiseerde robotarmen het frame van een speciale verf waar door het toestel bijna onzichtbaar is voor radar. ,,Als er te veel verf op zit, is het toestel te zwaar. Zit er te wei nig op dan is het niet meer onzicht baar voor vijandelijke radar.'' Groots onthaal Terwijl de medewerkers onver stoorbaar doorsleutelen, maken ze zich in een hal verderop klaar voor een groots onthaal van de nieuwste Nederlandse defensieaankoop. Zelfs dj's Sunnery James en Ryan Marciano zijn ingevlogen om sa men met het orkest van de lucht macht de JSF feestelijk binnen te halen. 'Wow' en 'awesome' is wat deze ochtend nog vaak zal klinken als het doek is gevallen met daar- 29 toestellen die in Nederland wor den gestationeerd. Eerst op lucht machtbasis Leeuwarden, daarna op Volkel. In 2021 moeten ze dan alle 37 operationeel zijn. Hoewel Nederland vijf jaar na de meest omstreden aankoop uit de geschiedenis nu echt op grote schaal met de F-35 aan de slag kan, is het toestel nog altijd niet vol maakt. Uit de laatste, tussentijdse evaluatierapporten over de voort gang van het project blijkt dat er nog altijd tientallen niet-opgeloste problemen zijn, zoals bijvoorbeeld met het onderhoudssysteem. Het toestel zou onderhoudstaken al tij dens de vlucht naar monteurs kun nen sturen, maar de dataverbinding van het toestel is nog te gevoelig voor hackers. Ik heb nooit één moment gedacht: had ik nu die F-16 nog maar neemt veel werk uit handen van de piloot, waardoor die zich echt kan focussen op zijn missie. Maar het verbluffendst vindt De Smit de on zichtbaarheid op vijandelijke radar. Meermaals heeft de piloot zich in oefeningen afgevraagd hoe het kan dat hij wel alle systemen ziet die hem het leven zuur kunnen maken, maar hijzelf niet wordt opgemerkt. ,,Dat is echt heel erg wennen als je uit een F-16 komt.'' Met de eerste acht toestellen gaat Nederland in Amerika piloten op leiden. Vanaf oktober rollen uit de Lockheed-fabriek in Italië nog eens achter de 'vliegende krachtpatser'. Vijfjaar geleden al kreeg Nederland twee toestellen waarmee ze in Amerika uitvoerig hebben kunnen testen, maar nu zijn de toestellen klaar voor het echte werk. Een moment waar vlie ger Bert de Smit en hoofd van het F- 35-project reikhalzend naar uit kijkt. Afgelopen jaren heeft hij het toestel volwassen zien worden en hij zou niets anders meer willen. ,,lk heb nooit één moment gedacht: had ik nu de F-16 nog maar.'' Vliegen in een F-35 is een com pleet andere wereld. Het toestel donderdag 31 januari 2019 JSF klaar, maar nog Stealth-technologie: ontwijken radardetectie Meer sensoren: info over omgeving uit alle richtingen Beter alarmsysteem als rakette Zes bommen/raketten aan vleugels. Intern (stealth mode) kunnen vier raketten mee. Raymond Boere Fort Worth -Bert de Smit, vlieger Krachtiger motor maakt ook meer geluid Type: Snelheid: Gewicht: Vliegbereik: F-35 A Lightning ca 2000 km/u 13.200 kg 2220 km Touchscreen bediening

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 8