Explosief huishouden vol rugzakjes Weg uit verstikkend milieu 7 Humor geeft aanklacht meer gewicht Instant Family Je kunt je nog zo goed voorberei den op de komst van pleegkinde ren; je weet dat het niet makkelijk gaat worden. Filmmaker Sean An ders Daddy's Homeondervond dat toen hij en zijn vrouw de zorg kregen over maar liefst drie pleeg kinderen. Het leverde hem zijn ei gen instantfamily op én inspiratie voor deze komedie over een toch ook bloedserieus onderwerp. Als Pete en Ellie besluiten een kind te adopteren krijgen ze drie pleeg kinderen in de schoot geworpen, onder wie een rebelse tiener. De tweeverdieners hebben plots een letterlijk en figuurlijk explosief huishouden te runnen. Ouder ben je niet zomaar en deze kinde ren arriveren met rugzakjes vol el lende. Wahlberg en Byrne hebben vol doende komische timing in huis, maar de grappig bedoelde, niet al tijd lollige randpersonages waren onnodig. Ondanks alle komedie komen er gevoelige momenten voorbij. Het is lastig en wellicht onmogelijk om alle facetten van het pleegouderschap in anderhalf uur neer te zetten, maar Anders doet toch een aardige poging. - Marieke Nieuwdorp Capernaum De twaalfjarige Libanese jongen Zain heeft een diepgewortelde wens. Wonend in het chaotische appartement van zijn stiefouders wil hij zo snel mogelijk zelfstan dig worden. Hij draagt de verant woordelijkheid voor het reilen en zeilen en voelt zich ook verant woordelijk voor zijn zuster, die dreigt te worden uitgehuwelijkt aan een dubieuze vrijer. Om uit dit verstikkende milieu te ontsnappen, sleept Zain zijn achterlijke ouders maar voor het gerecht om zijn vrijheid legaal te veroveren. Capernaum is een film over overleven in een armoedig milieu. Zain zoekt de vrijheid en komt in contact met een schoon maakster in een pretpark die de jongen in haar hart sluit. Maar ook in zijn nieuwe leven krijgt Zain te maken met verantwoor delijkheden waar hij eigenlijk niet op zat te wachten. De Liba nese actrice Nadine Labake maakt met Capernaum haar derde en verreweg beste film. Het is een meeslepend drama vol verbijste rende gebeurtenissen, maar biedt toch hoop voor een vindingrijke jongen als Zain. - A.Z. Hoe gevoelig bepaalde uitin gen van racisme in Amerika liggen, ondervond Viggo Mortensen (60) toen hij na afloop van een vertoning van zijn nieuwe film Green Book tijdens een pubieks- discussie het woord 'nigger' in de mond nam. Het leverde hem zo veel kritiek op, dat hij zich genoodzaakt voelde om in de media ex cuses aan te bieden. Mortensen, in zijn Lon- dense hotelkamer: ,,Ik had geen idee dat het n-woord nog zo veel pijn bij mensen kan ver oorzaken. Zeker als het wordt uitgesproken door een blanke man.'' Het personage Tony Lip dat Mortensen in Green Book speelt, een racistische taxichauf feur uit New York, zou zo'n mea culpa ver moedelijk nooit uitspreken. Zeker niet in het begin van de film, die begin jaren 60 speelt en op ware gebeurtenissen is gebaseerd. Hij ver voert met tegenzin een zwarte pianist door het zuiden van Amerika. Gaandeweg krijgt hij respectvoor zijn passagier, die op den duur ook zijn vooroordelen opzijzet. Ter voorbereiding had Mortensen contact met de familie van Lip. Veel wijzer werd hij er niet van. ,,Op mijn vraag hoe zij zich hem herinnerden, kreeg ik alleen te horen dat hij vooral rookte en veel at.'' De voorbereiding bracht Mortensen aan het twijfelen. Was een Italiaans-Amerikaanse acteur niet beter dan iemand met een Deens Noors-Amerikaanse achtergrond? Toen hij zijn bezwaar voorlegde aan regisseur Peter Farrelly, zei deze: ,,Ik wil Tony laten spelen door iemand die het publiek niet verwacht.'' De doorgaans sportieve en fitte Mortensen moest wel van dieet veranderen om min stens 10 kilo aan te komen. ,,Tony at vooral pizza's en an der junkfood. Eten is eigenlijk niet het juiste woord. Noem het maar verslinden. De manier waarop hij zijn eten naar binnen werkt, was echt heer lijk om te spelen.'' Was Lip een lompe man, zijn passagier en Ik had geen idee dat het n-woord nog zo veel pijn kan veroorzaken opdrachtgever is in alles zijn tegenpool. De begaafde pianist Don Shirley (voortreffelijk gespeeld door Mahershala Ali) is beschaafd, beleefd, maar misschien ook wel bekakt. Green Book biedt subliem acteren van beide hoofdrolspelers, maar dat is volgens Morten sen niet het belangrijkste aspect van de film. ,,Er zit inderdaad humor in, maar veel meer impact verdient natuurlijk de boodschap die gaat over racisme. Het mooie van Green Book is dat de film niet predikt. Het is wel een film die belangrijk is in het huidige Amerika, dat enorm is gepolariseerd. Dit is een film over twee mensen die ondanks hun grote ver schillen toch tot elkaar komen.'' Mortensen kreeg veel lof voor zijn vertolking. Hij veert op en zegt enigszins arrogant, zonder ironie: ,,Ik kan alles en iedereen spelen. Maar ik twij fel altijd als ik voor een moeilijke rol word ge vraagd. Toen regisseur David Cronenberg mij vroeg om de jonge Sigmund Freud te spelen in A Dangerous Method, had ik zelf veel be denkingen. Ik moest mij verplaatsen in een geniale, Joodse Oostenrijker. Maar ook Cro nenberg wist mij over te halen. Hij zei eigen lijk hetzelfde als Farrelly: niemand verwacht je in deze rol. Dat is voor mij een prachtige drijfveer voor een filmcarrière.'' GREEN BOOK T Tony Lip en zijn passagier Don Shirley zijn tegenpolen. foto entertainment one Benelux "i' donderdag 31 januari 2019 r KOMEDIE Regie: Sean Anders. Hoofdrollen: Mark Wahlberg, Rose Byrne. Rose Byrne en Mark Wahlberg als pleegouders. FOTO PARAMOUNT PICTURES DRAMA Regie: Nadine Labaki. Hoofdrollen: Zain Al Rafeea en Yordanos Shiferaw. DRAMA Regie: Peter Farrelly. Hoofdrol len: Viggo Mortensen en Maher shala Ali. Zelden waren twee filmpersona ges zo intens tot elkaar veroor deeld als de hoofdfiguren in de roadmovie Green Book. Het con trast tussen de Italiaans-Ameri kaanse chauffeur Tony Lip en zijn opdrachtgever, de zwarte pianist Don Shirley, kan niet groter zijn. Tony (trefzeker gespeeld door Viggo Mortensen) is een culturele en lompe analfabeet met racisti sche trekken. Don is een verfijnde kunstenaar met goede manieren, die zich groen en geel ergert aan het platte woordgebruik en ge drag van Tony. Ze doorkruisen samen per auto het zuiden van Amerika, waar Don een reeks optredens verzorgt die gezien de raciale verhoudingen begin jaren 60 in dit deel van Amerika, niet helemaal zonder ge vaar zijn. De forse Tony kan geluk kig ook als lijfwacht dienstdoen. Green Book, de titel verwijst naar een reisgids met hotels in Amerika waar destijds zwarte reizigers welkom waren, vertelt een waar- gebeurd verhaal over twee man nen die gaandeweg respect voor elkaar krijgen. Regisseur Peter Farrelly (bekend van komedies als Dumb and Dumber en There's so mething about Mary) laat zich van een andere kant zien door heel ef fectief te schetsen hoe racistisch de Amerikaanse samenleving in de jaren 60 in bepaalde staten was. Zo mag Don niet eens het toilet gebruiken in de villa's waar hij optreedt. Hij wordt als mens niet geaccepteerd. Zwaar op de hand is Green Book beslist niet, al is de film een aan klacht tegen vooroordelen. Vooral Mortensen zorgt voor veel komi sche momenten. De film is meer dan een omgekeerde versie van Driving Miss Daisy. Het filmplezier druipt ervan af en de boodschap is een halve eeuw later helaas nog steeds van toepassing. - A.Z.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 51