14 ZEELAND Atelier In het atelier van kunstenaar Marenne Welten (1959) in het centrum van Middelburg wordt gewerkt met verf. Ze knipt het, of laat kleuren in dikke lagen over elkaar heen buitelen. Ze neemt ons mee in haar verf. ,,Hoe het werkt? Het is ontspan ning en strijd. Is het een dag voor collages met gouache? Dan is het rustig werken. De verfsoort droogt snel, in vijf minuten. En je kunt het beeld, dat je van tevoren in gedachten hebt, uitvoeren. Al wordt het uiteindelijk ook weer verknipt en uit elkaar gehaald." ,,Of ga ik voor de olieverf? Die verf is voor mij een wild materiaal, het gaat alle kanten op. Je kunt op zo'n dag tussendoor niet zomaar weg van je werk en het droogt langzaam. Zeker door de manier waarop ik het nu opzet. Dikke la gen verf zonder medium." ,,Ik werkte eerder transparanter. Maar nu start ik zo'n schilderij met het aanbrengen van een dikke laag witte olieverf. Dit heeft een vertragend effect, het maakt het schilderen moeilijker. Het perfecte beeld dat ik van tevoren heb be dacht wordt hierdoor verstoord. Daarnaast bouw ik een schilderij op door het beeld steeds af te bre ken en weer op te bouwen. Tot al les in elkaar valt. Of niet." ,,De meeste van mijn nieuwe werken zijn nu in Amsterdam. Ik heb daar een tentoonstelling." Ma- renne laat wat achtergebleven doeken zien. De kleuren duiken, dik opgestapeld, over elkaar heen. Het onderwerp gaat bijna kopje onder in de materie maar valt ook samen met de weerbarstige olie verf. ,,Het project in Amsterdam, Play Yesterday (verkrijgbaar bij de Drvkkery), gaat over de kolonisten in Amerika. Over het rauwe harde leven dat ze hadden. Het zijn hun portretten en bezittingen die ik schilderde voor de tentoonstel ling." Zoals in het gelijknamige, vertaalde, gedicht Laten we gisteren spelen van Emily Dickinson: ,,Kunst is me met de paplepel ingegoten, mijn vader was beeld houwer. Hij had zijn atelier aan huis en het was een magisch iets hem aan het werk te zien. Hij was docent op de kunstacademie Sint Joost en er kwamen vaak studen ten bij ons over de vloer. Het was een levendig huishouden. Het huis had wel wat van Villa Kakel bont. Er liepen veel dieren in en rond het huis, er waren zelfs kro M Kunst is me met de paplepel ingegoten, mijn vader was beeldhouwer kodillen in huis, vijf kaaimannen." ,,Mijn vader overleed op jonge leeftijd. Als kind ervaar je zo'n ge beuren anders dan de volwasse nen om je heen. Pas veel later ben ik deze periode gaan reconstrue ren door erover te schilderen aan de hand van mijn herinneringen over de levenloze dingen die ach terbleven na zijn dood. De vier borden in plaats van vijf borden op tafel, de achtergebleven kleren in de kast, de auto die stil bleef staan op de oprijlaan. Daar begon de noodzaak om te schilderen." ,,Het gewicht is van groot be lang." Marenne laat, tussen de snippers en uitgeknipte figuren, haar collages van de kolonisten zien. ,,De Bosatlas werkt goed qua formaat en de plantenencyclope- die is behoorlijk zwaar. Deze boe ken gebruik ik om op de collages te leggen wanneer ik ze gelijmd heb." Ook in de collages tuimelen onderwerpen over elkaar heen. „Eigenlijk zie je in al het werk la gen terug. De eerste laag is het le ven, dan een laag materiaal en als laag daaroverheen alles wat ik las over een onderwerp. En daar waar de lagen elkaar raken, daar begint de verbeelding." donderdag 31 januari 2019 GO Kunstenaar Marenne Welten in haar atelier. fotos mechteld jansen M'n vader zien werken, was magisch Liesbeth Labeur Dit is een serie over Zeeuwse kunstenaars en hun werkplek. Vandaag: Marenne Welten Kan leeuwerik zijn schaal weer in - Eerder nog - de Lucht Zouden boeien niet méér pijn doen Dan de Vorige dag? -Marenne Welten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 42