4 BOUW WINDPARK ZEEUWSE BEDRIJVEN ETEN EEN BEETJE MEE Zeeuwse bedrijven pikken een graantje mee van de bouw van windpark Borssele 1 en 2. Een deel van het werk landt bij lokale bedrijven. Maar trekt de provincie ook profijt van Borssele 3 en 4 dat in de startblokken staat? Wmm «t ï'- We vragen het Blauwwind, het consortium van Partners Group, Shell, Eneco, Mitsu- bishi/DGE en Van Oord dat Borssele 3 en 4 ontwikkelt. De bouw zal op Zeeland iets minder impact hebben dan deel 1 en 2 dat 0rsted laat verrij zen, zeggen projectdirecteur Roeland Borsboom en operationeel manager Michiel Spoor van Blauwwind. Borsboom: ,,We doen een deel buiten en een deel in Zeeland. Het gros van de onderdelen die overal in Europa worden gemaakt, worden volgend jaar verzameld op de BOW-terminal in Vlissingen. De monopiles, zeg maar de heipaal waarop de windmo len staat, komen van fabrikant SIF op de Maasvlakte, de topstructuur - de toren, de cellengondel en de rotorbla den - komt allemaal samen op de BOW-terminal. Als wij er zitten, kun je de torens zien staan die op de monopiles ko men. Monopiles en alles wat daar on der zit, wordt gedaan door hoofdaan nemer Van Oord. Onze andere hoofdaannemer MHI Vestas komt daarna vanuit Vlissingen met de to ren en zet er zo nog eens tachtig me ter bovenop. Daar zit al allerlei mate riaal in. Vervolgens worden de kop en de drie rotorbladen gemonteerd." Spoor: ,,Ons hoofdkantoor zit in Rot terdam. De BOW-terminal wordt Tijdens de bouw zullen er honderden mensen aan de slag zijn. Die moeten slapen, eten en worden vervoerd. Het zal gaan om kleinere diensten een filiaal. Daar huurt MHI Vestas al ruimte. Tijdens de bouw zullen er honderden mensen aan de slag zijn. Die moeten slapen, eten en worden vervoerd. Het zal gaan om kleinere diensten. De monopiles worden ge maakt op de Maasvlakte en vandaar rechtstreeks naar de windmolenloca tie vervoerd. Dat is logistiek de sim pelste en goedkoopste oplossing.'' Spoor: ,,Wij doen het anders dan 0r- sted dat in Vlissingen een onder- houdsbasis bouwt. Onze onder houdsploeg zit continu op zee. Ons windpark ligt iets verder weg, waar door wij kiezen voor een bemand on- derhoudsschip dat permanent in het windpark ligt. Dat wordt vanaf vol gende maand gebouwd. MHI Vestas, dat het onderhoud de komende vijf tien jaar zal uitvoeren, huurt dat schip. Aan boord zijn zo'n veertig ca bins, waar technici en supervisors verblijven in een dienst van twee we ken op en twee weken af. Dat wordt echt offshore. Daarom is er ook een magazijn met onderdelen aan boord.'' ,,MHI Vestas rekruteert op dit mo ment de eerste technici. De werving gebeurt door landelijke personeels dienstverleners. En ja, die vissen in dezelfde vijver als 0rsted. Voor het totale onderhoud van de turbines hebben we 40 tot 50 man nodig. Voor de fundaties - het één keer in de zo veel tijd controleren van het staal - zoeken we nog servicepartners. Dat kunnen heel goed lokale partijen BLAUWWIND zijn. In totaal zullen er ongeveer 75 mensen voor langere tijd betrokken zijn bij het onderhoud.'' Spoor en Borsboom: ,,We beginnen in het vierde kwartaal van dit jaar met de offshore installatie. Vanaf mei 2020 worden turbines geplaatst. Daarna moet je alles testen voordat je het park aan het elektriciteitsnet mag hangen. Dan zouden de eerste wind molens in het derde kwartaal van 2020 stroom aan het net kunnen le veren. De laatste molen is enkele maanden later klaar.'' Borsboom: ,,Het is een enorm gebied, waardoor de veiligheidsafstanden groot genoeg zijn om naast elkaar te werken. Als 0rsted een jaar eerder was begonnen en er zouden nu al windmolens staan, dan mogen we daar met onze installatieschepen niet meer doorheen varen. Omdat het een constructiesite is, mag dat in overleg nu nog wel.'' Borsboom: ,,Daar zijn in het kader van het Kavelbesluit spelregels voor. We heien op de minst verstorende manier voor zeedieren. We zorgen ook voor natuurherstel op de zeebo dem. In ons windpark zullen platte oesters worden gekweekt. We staan ook open voor andere plannen.'' donderdag 31 januari 2019 GO Ook profijt van Borssele 3 en 4 .0 - r HBHHHHH -C;" Frank Balkenende Vlissingen Wat gaat Zeeland dan merken van Blauwwind? Gaat Zeeland wat aan Blauwwind verdienen? Monopile (de 'paal' waarop de windmolen staat) van fabrikant SIF op de Tweede Maasvlakte in Rotter dam. Van daaruit wor den de draagcon structies straks ver voerd naar windpark Borssele 3 en 4. fotos BLAUWWIND - Michiel Spoor, Blauwwind Gaan wij als Zeeuwen iets merken van het onderhoud? Werven jullie bijvoorbeeld onderhoudspersoneel in Zeeland zoals 0rsted doet, de ontwikkelaar van windpark Bors- sele 1 en 2? Operationeel manager Michiel Spoor (links) en projectdirecteur Roeland Borsboom van het con sortium Blauwwind dat het wind- park Borssele 3 en 4 ontwikkelt. Deelnemers: Partners Group (45 procent), Shell (20 procent), Mitsubishi/DGE (15 procent), Eneco (10 procent) en Van Oord (10 procent) Project: Borssele 3 en 4, ruim 23 kilometer uit de Walcherse kust Aantal windmolens: 77 Capaciteit: 731,5 MW (stroom voor 825.000 huishoudens) Investeringskosten: 1,3 miljard euro Rijkssubsidie: 54,49 euro per MWh Wanneer begint Blauwwind? Blauwwind heeft voorafgaand aan de aanbesteding al veel huiswerk gedaan en is in tijd ingelopen op 0rsted, dat Borssele 1 en 2 ontwik kelt. De bouw van beide delen van het windpark begint nu vrijwel ge lijktijdig. Zitten jullie elkaar straks niet in de weg? Houden jullie rekening met vissen en vogels tijdens de bouw?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 32