4
BOUW WINDPARK ZEEUWSE BEDRIJVEN ETEN EEN BEETJE MEE
Zeeuwse bedrijven pikken een graantje mee van de
bouw van windpark Borssele 1 en 2. Een deel van het werk
landt bij lokale bedrijven. Maar trekt de provincie ook profijt
van Borssele 3 en 4 dat in de startblokken staat?
Wmm
«t ï'-
We vragen het
Blauwwind, het
consortium van
Partners Group,
Shell, Eneco, Mitsu-
bishi/DGE en Van Oord dat Borssele
3 en 4 ontwikkelt. De bouw zal op
Zeeland iets minder impact hebben
dan deel 1 en 2 dat 0rsted laat verrij
zen, zeggen projectdirecteur Roeland
Borsboom en operationeel manager
Michiel Spoor van Blauwwind.
Borsboom: ,,We doen een deel buiten
en een deel in Zeeland. Het gros van
de onderdelen die overal in Europa
worden gemaakt, worden volgend
jaar verzameld op de BOW-terminal
in Vlissingen. De monopiles, zeg
maar de heipaal waarop de windmo
len staat, komen van fabrikant SIF op
de Maasvlakte, de topstructuur - de
toren, de cellengondel en de rotorbla
den - komt allemaal samen op de
BOW-terminal.
Als wij er zitten, kun je de torens
zien staan die op de monopiles ko
men. Monopiles en alles wat daar on
der zit, wordt gedaan door hoofdaan
nemer Van Oord. Onze andere
hoofdaannemer MHI Vestas komt
daarna vanuit Vlissingen met de to
ren en zet er zo nog eens tachtig me
ter bovenop. Daar zit al allerlei mate
riaal in. Vervolgens worden de kop en
de drie rotorbladen gemonteerd."
Spoor: ,,Ons hoofdkantoor zit in Rot
terdam. De BOW-terminal wordt
Tijdens de
bouw zullen
er honderden
mensen aan
de slag zijn.
Die moeten
slapen, eten
en worden
vervoerd.
Het zal gaan
om kleinere
diensten
een filiaal. Daar huurt MHI Vestas al
ruimte. Tijdens de bouw zullen er
honderden mensen aan de slag zijn.
Die moeten slapen, eten en worden
vervoerd. Het zal gaan om kleinere
diensten. De monopiles worden ge
maakt op de Maasvlakte en vandaar
rechtstreeks naar de windmolenloca
tie vervoerd. Dat is logistiek de sim
pelste en goedkoopste oplossing.''
Spoor: ,,Wij doen het anders dan 0r-
sted dat in Vlissingen een onder-
houdsbasis bouwt. Onze onder
houdsploeg zit continu op zee. Ons
windpark ligt iets verder weg, waar
door wij kiezen voor een bemand on-
derhoudsschip dat permanent in het
windpark ligt. Dat wordt vanaf vol
gende maand gebouwd. MHI Vestas,
dat het onderhoud de komende vijf
tien jaar zal uitvoeren, huurt dat
schip. Aan boord zijn zo'n veertig ca
bins, waar technici en supervisors
verblijven in een dienst van twee we
ken op en twee weken af. Dat wordt
echt offshore. Daarom is er ook een
magazijn met onderdelen aan
boord.''
,,MHI Vestas rekruteert op dit mo
ment de eerste technici. De werving
gebeurt door landelijke personeels
dienstverleners. En ja, die vissen in
dezelfde vijver als 0rsted. Voor het
totale onderhoud van de turbines
hebben we 40 tot 50 man nodig. Voor
de fundaties - het één keer in de zo
veel tijd controleren van het staal -
zoeken we nog servicepartners. Dat
kunnen heel goed lokale partijen
BLAUWWIND
zijn. In totaal zullen er ongeveer 75
mensen voor langere tijd betrokken
zijn bij het onderhoud.''
Spoor en Borsboom: ,,We beginnen
in het vierde kwartaal van dit jaar
met de offshore installatie. Vanaf mei
2020 worden turbines geplaatst.
Daarna moet je alles testen voordat je
het park aan het elektriciteitsnet mag
hangen. Dan zouden de eerste wind
molens in het derde kwartaal van
2020 stroom aan het net kunnen le
veren. De laatste molen is enkele
maanden later klaar.''
Borsboom: ,,Het is een enorm gebied,
waardoor de veiligheidsafstanden
groot genoeg zijn om naast elkaar te
werken. Als 0rsted een jaar eerder
was begonnen en er zouden nu al
windmolens staan, dan mogen we
daar met onze installatieschepen niet
meer doorheen varen. Omdat het een
constructiesite is, mag dat in overleg
nu nog wel.''
Borsboom: ,,Daar zijn in het kader
van het Kavelbesluit spelregels voor.
We heien op de minst verstorende
manier voor zeedieren. We zorgen
ook voor natuurherstel op de zeebo
dem. In ons windpark zullen platte
oesters worden gekweekt. We staan
ook open voor andere plannen.''
donderdag 31 januari 2019
GO
Ook profijt van Borssele 3 en 4
.0 -
r
HBHHHHH
-C;"
Frank Balkenende
Vlissingen
Wat gaat Zeeland dan merken van
Blauwwind?
Gaat Zeeland wat aan Blauwwind
verdienen?
Monopile (de 'paal'
waarop de windmolen
staat) van fabrikant
SIF op de Tweede
Maasvlakte in Rotter
dam. Van daaruit wor
den de draagcon
structies straks ver
voerd naar windpark
Borssele 3 en 4. fotos
BLAUWWIND
- Michiel Spoor,
Blauwwind
Gaan wij als Zeeuwen iets merken
van het onderhoud? Werven jullie
bijvoorbeeld onderhoudspersoneel
in Zeeland zoals 0rsted doet, de
ontwikkelaar van windpark Bors-
sele 1 en 2?
Operationeel manager Michiel
Spoor (links) en projectdirecteur
Roeland Borsboom van het con
sortium Blauwwind dat het wind-
park Borssele 3 en 4 ontwikkelt.
Deelnemers: Partners Group
(45 procent), Shell (20 procent),
Mitsubishi/DGE (15 procent),
Eneco (10 procent) en Van Oord
(10 procent)
Project: Borssele 3 en 4, ruim
23 kilometer uit de Walcherse
kust
Aantal windmolens: 77
Capaciteit: 731,5 MW (stroom
voor 825.000 huishoudens)
Investeringskosten: 1,3 miljard
euro
Rijkssubsidie: 54,49 euro per
MWh
Wanneer begint Blauwwind?
Blauwwind heeft voorafgaand aan
de aanbesteding al veel huiswerk
gedaan en is in tijd ingelopen op
0rsted, dat Borssele 1 en 2 ontwik
kelt. De bouw van beide delen van
het windpark begint nu vrijwel ge
lijktijdig. Zitten jullie elkaar straks
niet in de weg?
Houden jullie rekening met vissen
en vogels tijdens de bouw?