II
Prehistorisch 'stremien' of 'zifte'?
4
Vrijwilligers hebben via website al tien jaar oor voor Zeeuwse popmuziek
Uit de
Zeeuwse klei
Hijweet het niet precies, maar
hoofdredacteur André Joosse van
3voori2 Zeeland denkt dat de
Zeeuwse popmuzieksite een van de
laatste was die aanhaakte bij de
VPRO. Samen met verslaggever
Gijs Kamphuis is hij nog medewer
ker van het eerste uur. Binnenkort
maken ze de tien jaar vol. ,,Ik heb
het hier opgestart en ik doe het nog
steeds met veel plezier."
De formule is even simpel als ef
fectief. De VPRO zorgt voor de
naam - die in alternatieve popkrin
gen gezaghebbend is - en de tech
niek. ,,Onder de landelijke website
We proberen talent
een platform te
geven. Het is moeilijk
aan plekken te komen
om te publiceren
van 3voori2 hangen zeventien lo
kale tabbladen", legt eindredacteur
Niels Aalberts van de VPRO uit.
,,De filosofie is dat wij de mensen
van de lokale sites een technische
toolbox geven. De techniek is gere
geld, hier heb je de site, doe er maar
mee wat je wil. We maken geen
budgetten over, het zijn allemaal
vrijwilligersorganisaties."
In Zeeland stuurt Joosse 25 tot 30
medewerkers aan, waarvan er 10 tot
i5 echt actief zijn. Hun eerste doel
is nieuwsberichten te maken over
popmuziek in Zeeland. Daarnaast
schrijven ze recensies van concer-
wisselen als je met beginnende
schrijvers werkt. ,,We besteden best
veel aandacht aan eindredactie", al
dus Joosse. ,,We proberen mensen
zo goed mogelijk te begeleiden. In
het beste geval zijn we een kweek
vijver. We hebben van meerdere
mensen gezien dat ze doorgaan op
andere weblogs. En je ziet dat ze
zich niet alleen als schrijver ont
wikkelen, maar ook in het organi
seren. Door de podia en de festivals
in Zeeland zijn we met open armen
ontvangen. ik denk dat het ons echt
gelukt is op één site alles wat er toe
doet in de Zeeuwse popmuziek te
combineren. Dat proberen we vol te
houden."
ten, waar ze ook fotograferen.
Uitgerekend in het jubileumjaar
zit 3voori2 Zeeland wel in een dipj e,
erkent Joosse. ,,We zijn hard op
zoek naar nieuwe schrijvers. We
die blijven niet in Zeeland. Dus de
bezetting wisselt."Aalberts herkent
dat. ,,Het staat of valt met het en
thousiasme van de medewerkers.
Dat is een ingecalculeerd risico.
Drie tot vijf lokale sites zijn redelijk
tot zeer actief, bij hetzelfde aantal
gebeurt er mondjesmaat iets en een
derde is dood. Als daar iemand op
staat die zegt dat hij het wil oppak
ken, zeg ik meteen: ga je gang."
Goed ingevoerd
In het beste geval leveren de lokale
sites nieuwsberichten aan voor de
landelijke en af en toe stapt een me
dewerker over naar Hilversum.
Maar het belangrijkste is dat de lo-
kale sites goed zijn ingevoerd in de
muziekscene in hun omgeving. ,,Ze
moeten daar hun oor aan de grond
hebben", zegt Aalberts. „Daarnaast
proberen we talent een platform te
geven. Het is moeilijk aan plekken
te komen om te publiceren."
Zowel Aalberts als Joosse geeft
aan dat de kwaliteit behoorlijk kan
moeten het hebben van j onge men
sen, bijvoorbeeld studenten van
University College Roosevelt. Die
zijn na een paar jaar gevlogen, want
Het gebeurt niet vaak dat je
een archeologisch object
kunt verbinden met een
anekdote uit je eigen verleden. De
functie van het desbetreffende
voorwerp en de naam in het
Zeeuws vormen de aanknoping
met het verhaal uit mijn jeugd.
Mijn beste vriend uit Oostburg -
ik spreek nog steeds mijn eigen
dialect met hem - is de bron. Hij
vertelde dat een onderwijzer van
de openbare school (ik zat op de
katholieke) aan een leerling een
plaatje van een vergiet liet zien en
vroeg wat het was. 'Un stremien'
was het antwoord in dialect. En
toen gevraagd naar het Neder
landse woord daarvoor kwam zon
der aarzelen, met hypercorrectie:
'Een stermijn.'
Een van de bijzondere voorwer
pen uit de rituele offerkuil van de
Kievitshoekweg bij Grijpskerke is
een grotendeels complete handge-
vormde pot met 28 gaatjes in de
bodem en het onderste deel van de
wand. De gaatjes zijn bewust vóór
het bakken van de pot aangebracht
en variëren in diameter van twee
tot vijf millimeter. Het is een van
de weinige lage en open vormen;
van de meer dan 220 potten uit de
kuil zijn de meeste hoger en meer
gesloten. Verder is opmerkelijk dat
de pot zowel aan de buitenzijde als
aan de binnenzijde een glad op
pervlak heeft. Dit heeft zeker ook
te maken met de beoogde functie,
want bij de meeste handgemaakte
potten met een gladgemaakt op-
'Un stremien' was het
antwoord in dialect.
En toen gevraagd
naar het Nederlandse
woord daarvoor
kwam zonder
aarzelen, met
hypercorrectie: 'Een
stermijn'
pervlak is dit beperkt tot de bui
tenzijde. Deze polijsting, aange
bracht met een polijststeen, heeft
vooral als doel de wand van de pot
dichter en minder poreus te ma
ken. De pot is uniek, hoewel er nog
twee scherven zijn uit de kuil met
drie en vier gaten.
De rituele kuil is te plaatsen in
de Late Ijzertijd, rond 185 voor
Christus. Vermoedelijk is de kuil
het overblijfsel van een aantal ri
tuele handelingen van de toenma
lige bewoners van het hele noor
delijk deel van Walcheren.
Vaak is de vorm voor kaasvorm
aangezien, maar een knik in de
wand maakt dit minder waar
schijnlijk. De pot zal eerder ge
diend hebben om fijne delen van
een natte of droge stof te zeven of
om vaste delen van vloeibare de
len te scheiden. Zo kan die ge
diend hebben, eventueel in com
binatie met een zeefdoek, om
melk of water te filteren. Een an
dere mogelijkheid is het zeven van
zelfgemalen meel of het laten uit
lekken van natte producten. We
kunnen dus niet met zekerheid
zeggen of het een stremien was of
een zifte (zeef).
woensdag 30 januari 2019
3voor12 viert zijn verjaardag
Het is een gouden formule.
3voor12, de gezaghebbende
popmuziekwebsite van de
VPRO, heeft 17 lokale websites.
Die voor Zeeland bestaat tien
jaar en dat wordt vrijdag gevierd
in 't Beest in Goes.
Ernst Jan Rozendaal
Goes
- Niels Aalberts, eindredacteur
Joris van Moort van 3voor12 Zeeland aan het werk tijdens een popconcert. foto lotte brouwers
André
Joosse.
Een tweewekelijkse rubriek
over archeologische vond
sten in Zeeland door Stich
ting Cultureel Erfgoed Zee
land (SCEZ)
Robert van Dierendonck
Bodem van ijzertijdvergiet of -
zeef uit Grijpskerke.
Niels
Aalberts.