II Prehistorisch 'stremien' of 'zifte'? 4 Vrijwilligers hebben via website al tien jaar oor voor Zeeuwse popmuziek Uit de Zeeuwse klei Hijweet het niet precies, maar hoofdredacteur André Joosse van 3voori2 Zeeland denkt dat de Zeeuwse popmuzieksite een van de laatste was die aanhaakte bij de VPRO. Samen met verslaggever Gijs Kamphuis is hij nog medewer ker van het eerste uur. Binnenkort maken ze de tien jaar vol. ,,Ik heb het hier opgestart en ik doe het nog steeds met veel plezier." De formule is even simpel als ef fectief. De VPRO zorgt voor de naam - die in alternatieve popkrin gen gezaghebbend is - en de tech niek. ,,Onder de landelijke website We proberen talent een platform te geven. Het is moeilijk aan plekken te komen om te publiceren van 3voori2 hangen zeventien lo kale tabbladen", legt eindredacteur Niels Aalberts van de VPRO uit. ,,De filosofie is dat wij de mensen van de lokale sites een technische toolbox geven. De techniek is gere geld, hier heb je de site, doe er maar mee wat je wil. We maken geen budgetten over, het zijn allemaal vrijwilligersorganisaties." In Zeeland stuurt Joosse 25 tot 30 medewerkers aan, waarvan er 10 tot i5 echt actief zijn. Hun eerste doel is nieuwsberichten te maken over popmuziek in Zeeland. Daarnaast schrijven ze recensies van concer- wisselen als je met beginnende schrijvers werkt. ,,We besteden best veel aandacht aan eindredactie", al dus Joosse. ,,We proberen mensen zo goed mogelijk te begeleiden. In het beste geval zijn we een kweek vijver. We hebben van meerdere mensen gezien dat ze doorgaan op andere weblogs. En je ziet dat ze zich niet alleen als schrijver ont wikkelen, maar ook in het organi seren. Door de podia en de festivals in Zeeland zijn we met open armen ontvangen. ik denk dat het ons echt gelukt is op één site alles wat er toe doet in de Zeeuwse popmuziek te combineren. Dat proberen we vol te houden." ten, waar ze ook fotograferen. Uitgerekend in het jubileumjaar zit 3voori2 Zeeland wel in een dipj e, erkent Joosse. ,,We zijn hard op zoek naar nieuwe schrijvers. We die blijven niet in Zeeland. Dus de bezetting wisselt."Aalberts herkent dat. ,,Het staat of valt met het en thousiasme van de medewerkers. Dat is een ingecalculeerd risico. Drie tot vijf lokale sites zijn redelijk tot zeer actief, bij hetzelfde aantal gebeurt er mondjesmaat iets en een derde is dood. Als daar iemand op staat die zegt dat hij het wil oppak ken, zeg ik meteen: ga je gang." Goed ingevoerd In het beste geval leveren de lokale sites nieuwsberichten aan voor de landelijke en af en toe stapt een me dewerker over naar Hilversum. Maar het belangrijkste is dat de lo- kale sites goed zijn ingevoerd in de muziekscene in hun omgeving. ,,Ze moeten daar hun oor aan de grond hebben", zegt Aalberts. „Daarnaast proberen we talent een platform te geven. Het is moeilijk aan plekken te komen om te publiceren." Zowel Aalberts als Joosse geeft aan dat de kwaliteit behoorlijk kan moeten het hebben van j onge men sen, bijvoorbeeld studenten van University College Roosevelt. Die zijn na een paar jaar gevlogen, want Het gebeurt niet vaak dat je een archeologisch object kunt verbinden met een anekdote uit je eigen verleden. De functie van het desbetreffende voorwerp en de naam in het Zeeuws vormen de aanknoping met het verhaal uit mijn jeugd. Mijn beste vriend uit Oostburg - ik spreek nog steeds mijn eigen dialect met hem - is de bron. Hij vertelde dat een onderwijzer van de openbare school (ik zat op de katholieke) aan een leerling een plaatje van een vergiet liet zien en vroeg wat het was. 'Un stremien' was het antwoord in dialect. En toen gevraagd naar het Neder landse woord daarvoor kwam zon der aarzelen, met hypercorrectie: 'Een stermijn.' Een van de bijzondere voorwer pen uit de rituele offerkuil van de Kievitshoekweg bij Grijpskerke is een grotendeels complete handge- vormde pot met 28 gaatjes in de bodem en het onderste deel van de wand. De gaatjes zijn bewust vóór het bakken van de pot aangebracht en variëren in diameter van twee tot vijf millimeter. Het is een van de weinige lage en open vormen; van de meer dan 220 potten uit de kuil zijn de meeste hoger en meer gesloten. Verder is opmerkelijk dat de pot zowel aan de buitenzijde als aan de binnenzijde een glad op pervlak heeft. Dit heeft zeker ook te maken met de beoogde functie, want bij de meeste handgemaakte potten met een gladgemaakt op- 'Un stremien' was het antwoord in dialect. En toen gevraagd naar het Nederlandse woord daarvoor kwam zonder aarzelen, met hypercorrectie: 'Een stermijn' pervlak is dit beperkt tot de bui tenzijde. Deze polijsting, aange bracht met een polijststeen, heeft vooral als doel de wand van de pot dichter en minder poreus te ma ken. De pot is uniek, hoewel er nog twee scherven zijn uit de kuil met drie en vier gaten. De rituele kuil is te plaatsen in de Late Ijzertijd, rond 185 voor Christus. Vermoedelijk is de kuil het overblijfsel van een aantal ri tuele handelingen van de toenma lige bewoners van het hele noor delijk deel van Walcheren. Vaak is de vorm voor kaasvorm aangezien, maar een knik in de wand maakt dit minder waar schijnlijk. De pot zal eerder ge diend hebben om fijne delen van een natte of droge stof te zeven of om vaste delen van vloeibare de len te scheiden. Zo kan die ge diend hebben, eventueel in com binatie met een zeefdoek, om melk of water te filteren. Een an dere mogelijkheid is het zeven van zelfgemalen meel of het laten uit lekken van natte producten. We kunnen dus niet met zekerheid zeggen of het een stremien was of een zifte (zeef). woensdag 30 januari 2019 3voor12 viert zijn verjaardag Het is een gouden formule. 3voor12, de gezaghebbende popmuziekwebsite van de VPRO, heeft 17 lokale websites. Die voor Zeeland bestaat tien jaar en dat wordt vrijdag gevierd in 't Beest in Goes. Ernst Jan Rozendaal Goes - Niels Aalberts, eindredacteur Joris van Moort van 3voor12 Zeeland aan het werk tijdens een popconcert. foto lotte brouwers André Joosse. Een tweewekelijkse rubriek over archeologische vond sten in Zeeland door Stich ting Cultureel Erfgoed Zee land (SCEZ) Robert van Dierendonck Bodem van ijzertijdvergiet of - zeef uit Grijpskerke. Niels Aalberts.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 36