Zo verduurzaam je je uitvaart ft m Als mens ben je levend een stuk vervuilender dan dood. Toch is ook sterven niet goed voor het milieu. Gelukkig kan het steeds groener. Resomeren is nu nog verboden in Nederland WSÏTfC W Het klinkt reuze groen; toch is er veel discussie Een bakfiets of koets oogt meteen een stuk serener 10 Laat je lichaam oplossen s*rr Wees kritisch op natuurbegraven Vraag of gasten met het OV komen eb je er ooit bij stil gestaan dat je een levend vuilnisvat bent? Er zit lood in onze botten, cad mium in onze nieren en kwik in ons vet. Bovendien hebben veel mensen kwikhoudende vullingen of protheses in hun lichaam. Wanneer je wordt begraven of gecremeerd, ko men deze schadelijke stoffen in het milieu terecht. En dan dragen de kist, de grafsteen en het vervoer ook bij aan de mi lieubelasting. ,,Echt klimaat neutraal sterven is dus een illusie", zegt Lucas Reijnders, hoogleraar milieukunde aan de Universiteit van Amster dam. Maar het is wel mogelijk om je dood wat duurzamer te maken. Vier tips. Cremeren en begra ven zijn ongeveer even vervuilend, blijkt uit het TNO-rapport Milieueffecten van ver schillende uitvaarttech- nieken uit 2014. Crema ties zorgen voor fijnstof en broeikasgassen, en de verbranding kost flink wat energie. Be graven leidt dan weer tot bodemvervuiling en kost bovendien (kost bare) ruimte. Minder vervuilend is het, volgens het rapport van TNO, om je lichaam te laten oplossen in chemicaliën, ook wel resomeren of bio- cremeren genoemd. Het lichaam wordt in een afgesloten druk- tank gedaan en met een speciale vloeistof opge lost. Na twee tot drie uur blijft slechts 3 pro cent van het oorspron kelijke gewicht over: fijn wit poeder dat gro tendeels afkomstig is van de botten. Oplossen is nu nog verboden in Nederland. De Wet op de lijkbezor ging staat maar drie technieken toe: begra- ven, cremeren en het lichaam ter beschikking stellen aan de medische wetenschap. In november diende D66 een wetsvoorstel in om deze wet aan te passen en resomeren mogelijk te maken. Als dit wordt goedgekeurd, duurt het waarschijn lijk niet lang meer voordat de eerste bio- crematie een feit is. Uitvaartorganisatie Yarden wil de techniek graag toepassen. ,,Er is ons veel aan gelegen het resomeren in Ne derland te introduce ren'' zegt woordvoerder Hendrik-Jan de Wit. Al houdt hij ook een kleine slag om de arm. ,,Als de wet is aange past, gaan we opnieuw beoordelen en bere kenen of Yarden het resomeren daadwer kelijk kan uitvoeren." r^MsS - \- VMKm. Er zijn in Nederland zo'n twintig natuurbegraaf- plaatsen. Waarschijnlijk groeit dat aantal de ko mende jaren. Een natuur- begraafplaats klinkt als een mooie laatste rustplaats voor de milieubewuste na tuurliefhebber. Vaak word je zonder kist of zerk be graven, wat duurzamer is. Bovendien moeten kleding en sieraden helemaal bio logisch afbreekbaar zijn en worden soms de kosten van het graf geïnvesteerd in natuurbehoud. Het klinkt allemaal reuze groen, maar toch is er veel discussie. Tegenstanders vinden dat je met een natuurbegrafe- nis een 'menselijk vuilnis vat' in de natuur 'dumpt'. Hoogleraar Reijnders: ,,Het lichaam bevat stikstof- en fosforverbindingen die in Nederland ook wel bekend staan als meststoffen. Ne derlandse bodems bevat ten al te veel van deze stof fen en dode lichamen ver groten deze hoeveelheden nog eens." Ook protheses en kwik- houdende vullingen wor den in de natuur verspreid door natuurbegraafplaat- sen. Bovendien kunnen begrafenissen broedende vogels en nestelende zoog dieren verstoren. vervoer is een vervuilend onderdeel van de uitvaart, zeker als veel gasten van ver komen. Natuurlijk is het lastig om te vragen of familie en vrienden uit het hele land met de fiets wil len komen. Maar het helpt wel als de plechtigheden gemakkelijk te bereiken zijn met het openbaar ver voer. Ook is het groener als de herdenkingsdienst en de begrafenis niet te ver, bij voorkeur op loopafstand, van elkaar verwijderd zijn. Ook voor het vervoer van het lichaam zijn er milieu- vriendelijker oplossingen dan zo'n grote Mercedes- Benz als rouwauto. Denk eens aan een bakfiets of paardenkoets. Oogt meteen een stuk serener dan die zwarte auto met draaiende motor. Toch een autolief hebber? In 2017 bouwde het Nederlandse bedrijf Re- metzCar een Tesla Model S om tot eerste elektrische rouwauto ter wereld. ZATERDAG 26 JANUARI 2019 GO Groen op weg naar het hiernamaals IRENE VAN DEN BERG 1 'tij&tvrrT^- J» r "iw'fkir t Natuurbegraafplaatsen als het Bergerbos in St. Odiliënberg zijn populair, maar niet onomstreden. foto's joost van den broek Onder het mom van alle beetjes helpen: ook het

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 82