'Pas twintig jaar later beseften we wat de impact van Woodstock *1 0 16 'We droegen de mode van die tijd, met bloemen in ons haar, maar we waren geen échte hippies' het gevoel en de sfeer van Woodstock. Het be lang van deze foto is dat we vijftig jaar later nog steeds bij elkaar zijn. In de wanorde van het le ven is liefde.'' Dat bijzondere verhaal brengt ze in hun gouden jubileumjaar voor het eerst naar Nederland. Ze slapen op een woonboot in Amsterdam en zijn eregasten bij de aftrap van de theatervoorstelling Woodstock the story, van acteur en regisseur Laurens ten Den en muzi kaal leider Matthijs van Noort. Met originele beelden en een liveband wordt in drie uur het verhaal van drie dagen Woodstock verteld. De show roept veel emotionele herinnerin gen op aan de vibes van toen. Nick: ,,Het is meer dan een concert. Het is een ervaring.'' Bobbi: ,,Het geeft me hoop dat we de wereld met vriendelijkheid kunnen veranderen." Barman Terug naar februari 1969, als hun liefdesverhaal begint in Dino's Bar Grill in Middletown, New York. Student Nick heeft daar een bij baantje als barman. Op een dag neemt een van de obers zijn vriendin mee: Bobbi. De collega stelt de bankmedewerkster aan Nick voor. ,,Let je een beetje op haar?'' vraagt de ober. Dat is voor Nick geen probleem. Hij kan let terlijk zijn ogen niet van Bobbi af houden. ,,Ze was prachtig met lang, blond haar. Naast haar intelligentie, humor en zorgzaamheid heeft ze alle kwaliteiten die een man wenst.'' Drie maanden later maakt de ober een kapi tale fout. Nick: ,,Hij ging voor vakantie naar de kust, zonder het Bobbi te vertellen. Hij liet haar alleen achter. Ik at pizza met haar, we gingen naar de film en vanaf dat moment zijn we elke dag samen geweest.'' Bobbi knikt. Er is geen woord van gelogen of overdreven. Zo is het gegaan. ,,Nick had prach tig krullend haar en een snor. Hij lachte altijd.'' Die zomer horen ze dat een groot muziekfes tival plaatsvindt op het terrein van veehouder Max Yasgur, bij het plaatsje Bethel, zo'n 60 ki lometer verderop. Op het programma staan (beginnende) grote artiesten als Jimi Hendrix, Joe Cocker, Janis Joplin, Crosby Stills Nash Young, Santana, Joan Baez en Creedence Clear water Revival. Nick: ,,Maar het was voor ons te duur. Het minimumloon was 1,63 dollar per uur. Dat ver dienden de meeste jongeren van onze leeftijd. Een kaartje kostte 18 dollar voor drie dagen. Dat was het salaris van bijna twee dagen.'' Bobbi: ,,We waren helemaal niet van plan te gaan. Op de openingsdag van Woodstock moest Nick werken. 's Avonds luisterden we op mijn veranda naar de radio. We hoorden dat het een gekkenhuis was. Mensen bleven ko men, het verkeer stond vast en de politie stuurde auto's terug. We werden gegrepen door het enthousiasme van de verslaggever.'' Sluipwegen Hoewel de autoriteiten mensen afraden om nog te komen, stappen Bobbi en Nick de vol gende dag met drie vrienden in een witte Che vrolet Impala stationwagen uit 1965. Ze kennen het gebied op hun duimpje, omzeilen wegaf- zettingen en rijden via sluipweggetjes door hooivelden, greppels en tuinen. Ze stranden uiteindelijk op acht kilometer van het festivalterrein en gaan te voet verder. Nick, grijnzend: ,,We hadden alleen het hoog nodige bij ons: bier en wijn.'' Tussen de de koffers, slaapzakken, instru menten en stoelen die bezoekers onderweg hebben achtergelaten, vindt Bobbi de be roemde deken. ,,We hadden niet gepland daar te blijven. We wilden snel even kijken en weer naar huis gaan. Dat gebeurde niet.'' Jimi Hendrix (boven) en Joe Cocker spelen Woodstock plat. Hendrix' gitaarsolo van het Amerikaanse volkslied werd legendarisch, net als Joe Cockers hartverscheurende With a little help from my friends. foto's afp, getty images Organisatorisch is Woodstock een zooitje. Vanwege de massale toeloop wordt de kaartjes controle losgelaten en wordt het een gratis fes tival. Artiesten komen te laat, de techniek ha pert, de lichtman wordt op het laatste moment de presentator, eten is in no time uitverkocht, er is geen water en er zijn te weinig toiletten. Bobbi: ,,Mensen uit de omliggende dorpen stuurden eten. Dat deelden we met de buren. Ik kan me niet herinneren dat ik honger had.'' Ze zitten te ver weg om het podium te zien. Ze horen de muziek, zien de toppen van de ge luidstorens en genieten van de hemel die door de podiumlichten een oranje gloed heeft. Baby's huilen, mensen lachen, zingen, dansen, spelen gitaar, mondharmonica en banjo. Ze slapen, koken, eten, vrijen en blowen. De geur van eten, etherische olie en marihuana prikkelt de zintuigen. Bobbi: ,,We kwamen natuurlijk voor de mu ziek. Maar met alle respect voor de artiesten, de mooiste ervaring was wat er allemaal om ons heen gebeurde. Het was lieflijk en knus.'' Bobbi en Nick zijn zich bewust van alle on derliggende politieke boodschappen. Maar ze zijn geen activisten. ,,We droegen de mode van die tijd, hadden bloemen in ons haar, maar we waren geen échte hippies'' zegt Bobbi. ,,De meeste bezoekers waren eenvoudige, hardwer kende jongeren.'' Modderpoel Toch raakt het optreden van Joan Baez haar. De singer-songwriter is op dat moment zwanger en gescheiden van haar man, een anti-Viet- namactivist die vanwege dienstweigering in de gevangenis zit. ,,Toen zij We shall overcome zong, heb ik gehuild.'' Het is heet. Af en toe valt regen en onweert het. Na elke bui dampen de ontblote lichamen en verandert het terrein in een modderpoel. Bobbi: ,,De omstandigheden waren zwaar. ZATERDAG 26 JANUARI 2019 GO VERVOLG VAN PAGINA 15

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 64