5 heet ze. Binnenkort wordt ze 70 jaar, ze is nu zes jaar met pensioen. Wordt de beginperiode voor haar huwelijk niet meegeteld, dan stond ze dertig jaar voor de klas. Eerst op Mytyl school Zonneveld in Oostkapelle. Toen die pakweg 25 jaar geleden naar Goes verhuisde ging ze mee naar Mytylschool De Sprienke. Ze zegt: ,,Ik ben in januari 2013 gestopt, dat was prepensioen. Mijn man was toen ernstig ziek, ik was thuis harder nodig dan op school. Ik ben al gaan vervangen toen ik het gevoel had dat ik hem alleen kon laten. Anderhalfjaar ge leden zijn we van Zoutelande naar een appar tement in Tilburg verhuisd, vlakbij onze dochter. Mijn man is niet lang daarna overle den." Warm bad Nu vervangt ze via het TCOZ twee dagen per week op De Sprienke een collega die geveld is door een hernia. Eerst zou het van de zomer vakantie tot de herfst zijn, toen kwam er ver lenging tot de kerst, nu houdt ze er rekening mee dat ze er wel zal zijn tot de voorjaarsva kantie. De Sprienke is een school voor kinde ren van 4 tot 20 jaar met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking. Keety van Winkelhof: ,,Ik stap hier in een warm bad, de collega's zijn geweldig. Wie hier werkt blijft tot z'n pensioen. Vaste krachten runnen de tent, ik pas op de winkel. Zeker nu ik weduwe ben rijst wel eens de gedachte: wat zal ik van daag doen? Het vervangen is fijn. Tilburg is geen probleem. Vroeger, in mijn jeugd, was dat ver, nu is dat anders. Ik ga door met ver vangen zo lang ze me hier willen. Maar twee vaste dagen per week vind ik te veel. Het is zwaar werk, ik heb een redelijk ingewikkelde schakelgroep met zeer moeilijk lerende kinde ren en gedragsproblemen. Ik weet dat het voor een school als deze niet makkelijk is om een vervanger te vinden. Voor losse dagen kunnen ze altijd een beroep op me doen." Praten we over mogelijkheden om het lera rentekort terug te dringen, dan heeft de lerares op De Sprienke wel ideeën. In haar lange loop baan heeft ze vele ministers van onderwijs en evenzovele onderwijsvernieuwingen voorbij zien komen. ,,Alle ministers willen hun naam vestigen. Geen wonder dat vele 55-plussers stoppen, er wordt steeds iets nieuws verzon nen. Geef het onderwijs rust, laat het gebeu ren, ga pas later eens evalueren. Ik heb meege maakt dat er in 1990 opeens autistische kinde ren moesten worden toegelaten. Daarna volg den chronisch zieken, met diabetes of astma. Weer later kwamen de kinderen die ernstig meervoudig beperkt waren. De groepsgrootte, dat is ook zo wat. Vroeger had je voor de moei lijk lerende kinderen groepen van maximaal zeven. Dat is opgehoogd naar tien." Je kunt meer mensen langer actief houden, denkt ze. Daarvoor kijkt ze in eerste instantie buiten haar eigen school naar het reguliere on derwijs: ,,Daar zou je de groepsgrootte op twintig moeten zetten. Nu zijn de klassen op de 'gewone' scholen te groot voor passend on derwijs." Ze zucht, ze denkt het, ze zegt het ook: ,,Ons wordt nooit wat gevraagd." En geeft een voorbeeld: ,,Grotere tafels in de klas, dat was een idee van mensen die niets van de praktijk weten. Het klinkt goed, zo'n plan. Maar er was geen rekening gehouden met rol stoelen. Met het gevolg dat er door de nieuwe tafels een complete verbouwing nodig was als er een kind in een rolstoel naar de wc moest." Nog een betrekkelijk simpele oplos sing van de oudgediende op De Sprienke: ,,Het onderwijs staat stijf van de parttimers. Als ie dereen een dagje meer gaat werken, dan heb je het gat in de markt een heel eind opgevuld." Oplossingen Op de Beatrixschool denkt directeur Verkuil ook na over bestendige oplossingen. Dat is hard nodig, weet hij. Twee jaar geleden kwa men er op de tien opengestelde volle banen van zijn scholenkoepel honderdvijftig brieven van - volgens hem - vaak zeer goede kandida ten. Afgelopen jaar waren er acht vacatures waarop zeventig reacties kwamen. Het was moeilijk om daaruit een geschikte sollicitant te halen. „Daaraan zie je", zegt Verkuil, ,,dat het water ons aan de lippen staat." Wat hem betreft mag er ook minder traditi oneel over de toekomst worden gefilosofeerd. Bijvoorbeeld een totaal andere organisatie vorm, waarom zou elke groep een aparte leer kracht moeten hebben? Verkuil is ook bezig met een onderzoek naar het inzetten van vak specialisten. Nu hebben afgestudeerden van de sportopleiding CIOS nog geen zelfstandige lesbevoegdheid. Als daaraan wordt gesleuteld, is dat in de ogen van Verkuil pure winst. Het zelfde geldt voor opleidingen die creatieve vakken als muziek en handvaardigheid ver zorgen. ,,We kunnen", vervolgt hij, ,,leer- krachten meer inzetten op eigen talenten. Ik geef graag gym, geschiedenis en aardrijks kunde. Dat voelen de kinderen. Als ik muziek, tekenen of dans moet geven, zien ze me liever niet voor de klas. Wil je daarop inspelen, vergt dat een andere organisatie. Het is nu eenmaal zo: als je het lerarentekort wilt aanpakken, moet je veranderen. Je kunt niet blijven doen wat je altijd deed." GO ZATERDAG 26 JANUARI 2018 Invalkracht Ellen Mahieu geeft les aan groep 3 van de Beatrixschool in Goes. FOTO'S MARCELLE DAVIDSE Keety van Win- kelhof-Addink is zes jaar met pen sioen, maar werkt weer, op De Sprienke in Goes. "«7-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 53