Nooit meer zonder een schepje op stap ZEELAND 13 cHza deze, beplakt met stickers van tal van kleine sponsoren, meegegaan de woestijn in. ,,Eerst kregen we kleine bijdragen van bedrijven hier in de buurt", vertelt Traas. ,,Later begonnen ook deelnemers ons te steunen." Joosten: ,,Want de foto's die we tijdens de rally maakten, deelden we op internet. De cou reurs vragen ons steeds vaker of ze die mogen hebben." Elk jaar rond september bekijkt het duo of het mogelijk is om in de winter weer af te reizen naar Zuid-Amerika. Voor Joosten, die campingeigenaar is, is het wat eenvoudiger om Groede even ach ter zich te laten; vanaf i maart zijn er immers pas weer gasten welkom. Voor Traas, die een autoschoon maakbedrijf heeft, is wat meer pas sen en meten. ,,Zeker nu het steeds drukker wordt", zegt hij. ,,Sinds ik terug ben uit Peru, ben ik weer vol aan de bak. Er is geen tijd om af te kicken van de Dakar Rally." Eenmaal in de nabijheid van de Dakar Rally zoeken ze elke dag een mooi plekje uit om foto's te schie ten en video's te maken. De ene keer staan ze dicht bij de start, de andere keer ergens halverwege een proef. Het mooiste vinden ze het als ze elke dag alle deelnemers kun nen vastleggen. Joosten: ,,Dat lukt niet altijd, hoor. We weten namelijk nooit he lemaal precies welke route ze vol gen. Als het een heel breed terrein is, kan het zijn dat ze 500 meter van ons passeren. Maar vaak proberen we te gaan staan waar iedereen wel langs moet. En dan wachten we tot ze allemaal voorbij zijn gekomen." Traas: ,,Dat is voor ons de sport: ze allemaal fotograferen." Joosten: ,,De deelnemers aan de Dakar Rally kunnen enorm afzien en zeggen wel eens tegen ons: 'Dat wat jullie doen, lijkt ons ook wel eens wat. Lekker op het gemakje de wedstrijd volgen'. Maar het is niet altijd een gemakje. Pas als de laatste gepasseerd is, pakken wij in en rij den wij naar onze slaapplek. Soms zitten we dan nog acht a tien uur in de auto..." Traas: ,,Nou viel het dit jaar wel mee met de afstanden. De rally was alleen in Peru en duurde maar tien dagen. Dit jaar hebben we zo'n 3500 kilometer ge reden. In de voorgaande jaren kwa men we makkelijk aan de 10.000 kilometer." De Zeeuws-Vlamingen hebben geen persaccreditatie en horen dus niet bij de officiële volgers van de Ik hoef weliswaar niet te werken, maar ik zie het niet echt als vakantie. Wel als een mooie vorm van ontspanning Dakar Rally. Ze overnachten daarom niet in de bivak van de wedstrijd. Ze slapen voornamelijk in de buitenlucht, op veldbedden. ,,Wij maken foto's en video's en dat wordt niet door iedereen gewaar deerd", weet Joosten. ,,Bij RTL7, dat de rally in Nederland uitzendt, zijn ze er bijvoorbeeld niet echt blij mee. En ook de organisatie doet wel eens moeilijk. Maar ja, iedereen mag toch naar de wedstrijd komen kijken en we zijn gewoon ama teurs." Traas: ,,We beschikken ook helemaal niet over professionele apparatuur. Als we mooie foto's maken, is dat deels toeval." Ze kennen weinig anderen die zo trouw de karavaan volgen. Ze we ten van een Chileen die met een oude pick-up alles volgt. En dit jaar kwamen ze in Peru twee Zuid Afrikanen tegen, met wie ze soms optrokken en tips over mooie loca ties uitwisselden. Joosten: ,,Je hebt ook sponsors die meereizen. De eerste dagen alleen of juist de laat ste dagen. Maar zoals wij het doen, zijn er niet veel." Joosten en Traas houden van de rally (,,Vooral van de vrachtwa gens"), de woestijn, het avontuur en de contacten met de deelne mers. Ze verlenen wel eens assis tentie als er eentje met pech komt te zitten. Dat hoeft dan niet techni sche hulp te zijn (,,Want dat mag officieel niet"), maar ze bieden ook wel eens een bed aan of knakwor sten. ,,Daar zijn ze vaak ook al heel erg blij mee." Waar de rallyrijders afzien in de woestijn, doen de twee Groedena- ren dat ook. ,,Er is nog geen jaar voorbij gegaan zonder dat ik ziek werd", zegt Traas. ,,Of het nu de hoogte is, de hitte of het eten. Ik ontkom er helaas niet aan. En toch gaan we elk jaar weer. Of het va kantie is? Hmm, tja, ik hoef welis waar niet te werken, maar ik zie het niet echt als vakantie. Wel als een mooie vorm van ontspanning." -•«y r.; v" - - zaterdag 26 januari 2019 GO dag iedereen op de foto' france-tv sport france-tv sport KARCHER TOYOTA TOYOTA £l£omrrtio tKLouirrno CPP PRIMAX WEGA WEGA 1 Wï4 Eddy Traas (midden) en Will Joosten (rechts) bij de finish in Lima. foto we4dakar - Eddy Traas Aan de wand van de werkplaats van Eddy Traas hangt een foto van een hachelijk moment. De Toyota van de twee Dakar-vol gers zit compleet vast in het rulle zand. Ze kunnen geen kant op. En hulp is niet in de buurt. ,,Dit was drie jaar geleden", ver telt Traas. ,,We hadden iedereen gefotografeerd en gingen weer rij den. Toen dachten we: 'We gaan ook een keer een deel van de proef rijden'. Nou, dat hebben we geweten." ,,Dat was in Argentinië", vult Joosten aan. ,,De proef ging over allemaal landweggetjes. Dat kon toch niet zoveel voorstellen? Het leuke was: toen we langskwamen, stond er op sommige plekken nog publiek. Politiemannen bliezen op hun fluitjes: er komt er nog één aan, aan de kant allemaal. Prach tig. Maar op gegeven moment kwamen we terecht in heel vers zand." ,,Dat is van dat poederzand waar je meteen heel diep in weg zakt", aldus Traas. ,,Tot boven de wielassen zaten we erin. En dat in 40 graden en zonder schepje! We hadden niks bij ons om mee te graven. We konden ook niet wach ten op anderen, want iedereen was al gepasseerd. Toen hebben we maar met onze tentstokken al les weg proberen te halen. Het is gelukt, op eigen kracht, maar het duurde wel een tijd. En na afloop zagen we eruit! We waren hele maal zwart van de stof. Voortaan nemen we altijd een schepje mee, maar of we er echt van geleerd hebben? Het zou ons best nog eens kunnen overkomen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 41