ELKE DAG 16:45 10 ZEELAND EXPOSITIE BEN SLEEUWENHOEK IN ZEEUWS MUSEUM/ KANAAL 24 24Kitchen.nl Ben Sleeuwenhoek (Middelburg, 1951) bracht in boeken met zwart geschilderde pa gina's afbeeldingen die hij verzamelde, samen met sjablo nen die hij in zijn gouaches en schilderijen verwerkte. De boeken zijn deels geïnspireerd op 19de- eeuwse voorbeelden, waarvan er één in de tentoonstelling is opge nomen. In een video toont Sleeuwen- hoek een aantal bladzijden uit zijn boeken en geeft er commentaar op. Ik zie motieven uit India, waar hij vaak is geweest, en uit Duits land. (Hij woont sinds 2006 in Berlijn.) Ik zie het zonnewiel, symbool van het achtvoudige Boeddhistische pad naar verlich- ting. Maar ook kleurencirkels, die alles wat 'is' bundelen. Ik zie een papagaai, die zou kunnen spreken, maar alleen kan herhalen wat hij hoorde. Ik zie stoelen, kannen en kruiken, gereedschappen, stoelen, handen en voeten. Als Sleeuwen hoek zelf een vorm verbeeldt, brengt hij hem terug tot zijn es sentie. Het gaat hem om de idee, niet om het schilderachtige. Vaak zet hij standpunten, perspectieven naast elkaar. Sleeuwenhoek speelt met de betekenis van wat we zien. Een hand kan een puur visueel verschijnsel zijn, een onderwerp van medisch onderzoek, een on derdeel van iemands persoonlijk heid, een symbolisch object of een drager van levenslijnen. Betekenis geven is iets wat mensen ken merkt. Maar is afhankelijk van de invalshoek die je hanteert en de cultuur waaruit je voortkomt. Sleeuwenhoek relativeert met zijn verzamelingen eenduidige opvat tingen. En suggereert dat interpre taties zich ontwikkelen. Zijn eigen werk toont steeds opnieuw de dia loog tussen uiteenlopende ele menten. Op de tentoonstelling zijn twee schilderijen te zien. Eén ervan toont groene, golvende vormen die ik terug zag in één van de Bil- derbücher als op bomen geba seerde sculpturen van vrouwenge stalten. Sleeuwenhoek voegde aan dit schilderij kleinere doekjes toe, met aan een schaakbord herinne rende motieven in zwart-wit, die in kleur worden herhaald. Het ge kleurde motief schilderde hij tweemaal. Net als de golvende 'boomstam'. Het verband ligt voor mij in de ontmoeting van systeem en verschijnsel. Het systeem: de kleuren, de kern ervan: de zwart- wit versie. En één van de uitingen: de boom, die duizenden jaren ge leden door mensen werd gebeeld houwd als symbool voor groei en kracht en door Sleeuwenhoek ge abstraheerd in een schilderij te rechtkwam. Zo draait het in zijn werk om oorsprong, ontwikkeling en variatie. Net als alles wat men- sen betekenis geven, is elk werk van Sleeuwenhoek een stukje van een puzzel die alleen maar groeit, zonder ooit compleet te kunnen worden gelegd. Kitchen zaterdag 26 januari 2019 Stukjes van puzzel die nooit af is Ben Sleeuwenhoek, 'schilder van de geest', zo karakteri seerde ik in mijn eerste bijdrage voor de PZC, in 1987, zijn aan pak. De kern van zijn werk was de relatie van idee, werkelijk heid en illusie. De lijn heeft hij altijd voortgezet. Op de ten toonstelling 'Bilderbuch' in het Zeeuws Museum in Middelburg is dat zonneklaar. Nico Out Middelburg Bilderbuch. Videostill uit Bilderbuch. T/m 31/3: Zeeuws Museum, Abdij (Plein), Middelburg, dinsdag tot en met zondag 11.00-17.00 uur. f 24kitchen (2) 24kitchen_nl O 24kitchen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 38