Hoe zwarter de pan, hoe beter de kok GIPHARTS KOOKEILAND Als spoelie in de keuken van een Chinees restaurant maakte Ronald Giphart een cruciale fout. Op mijn 17de werkte ik als afwasser in een Chinees restaurant in Baarn. Midden in de piepkleine keuken stonden vier enorme gasbranders en aan de muur hingen zwart geblakerde wokpannen met lange houten stelen. Ze zagen er welbeschouwd smerig en aangekoekt uit. Iedereen zou eens een half uur in een Chinese keuken moeten toekijken. In de keuken liepen twee Chinese chefs, gekleed in T-shirts die ooit wit moesten zijn geweest. Tijdens mijn eer ste dienst kon ik mijn ogen niet van hen afhouden. Terwijl de bestellingen binnenstroomden, bereidden zij in moordtempo in een ver zengende hitte vele gerechten, daarbij voortdurend schreeu wend en met lange bolle hou ten lepels ingrediënten toe voegend aan hun wokpannen. Uiteraard wist ik toen nog niets over deze oosterse kook- techniek, die zo verschilt van de westerse manieren van eet- bereiding. In Azië was hout schaars en moest men de wei nige brandstof die er wel was, economisch gebruiken. In onze contreien kon een stoofpot rus tig urenlang op een zacht vuur tje pruttelen, maar in China sneden koks ingrediënten klein, om ze in een bolle pan op een hoog vuur razendsnel te verwarmen. In de loop der eeuwen ont stonden er twee basismanieren: de chao- en bao-techniek. Bij chao is de temperatuur in de pan rond de 180 a 200 graden. Bij bao komt die tot wel 650 graden, waarbij er een rode gloeiende wolk boven de pan hangt. D e wokpannen die daar bij worden gebruikt zijn flinter dun en gemaakt van koolstof- staal, een metaal dat snel roest en op een bepaalde manier moet worden gereinigd. Dat laatste wist ik dus niet, op mijn eerste dag in het Chi nese restaurant. Toen de drukte voorbij was, moest ik mij in mijn piepkleine spoelkeuken bezighouden met het schoon maken van borden, bestek en keukengerei. Op de woorden 'ja', 'nee' en 'klootzak' na, spraken de Chi nese chefs niet veel Neder lands. Uit hun bevelen had ik begrepen dat ik ook de zwart geblakerde pannen moest af wassen. Toen een van de koks zag dat ik met een schuurspons de aangekoekte laag van de wok stond te schrobben kreeg hij een astmatische woedeaanval, want in China geldt de regel 'hoe zwarter de pan, hoe beter de kok'. Het was zijn ego dat ik daar stond weg te poetsen. Iedere wokpan heeft door die baklaag zijn eigen karakter en de specifieke smaak van een pan noemt men 'wok hei', ofte wel 'de adem van de wok'. Het was een les die ik nooit vergat. 36 Eten FOTOSHODYCAREMAN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 124