Samen hoogbegaafd m Pinkeltje met hipsterbaard RECENSIES „Letterkundige Kees Fens zei dat Wilmink erkenning zocht voor dingen die hij niet kon. Neem dat proefschrift. Hij wilde per se wetenschappelijke erkenning voor een boek dat als proefschrift niet door de beugel kon. Het was nooit genoeg. Toen Wilmink terugkeerde naar zijn geboortestad Ensche de, gold hij als iemand die in het westen beroemd was geworden, ook al voelde hij zich daar geminacht. In Twente was hij wereldberoemd. Dat gaf hem vleugels." ,,Ik ontdekte dat hij merkwaardige eigen schappen bezat die we allemaal hebben, alleen niet in zo'n gigantische vorm. Als hij evenwichtiger in elkaar had gezeten, dan was die drang om te schrijven minder groot geweest. Ik hoop dat dit bij de lezer de vraag oproept: hoe ga ik om met mijn afwijkin gen? Je kunt zitten sippen, maar hij maakte van zijn beperkingen een kracht. Zijn werk was een manier om zijn dwanghandelingen in toom te houden. Schrijven was ook een dwanghandeling, want alles moest direct worden gepubliceerd. Soms zat hij als een razende te tikken, vloekend en tierend, met een rood hoofd, en dan kwam er een heel teder gedichtje uit." ,,Dat zie je goed. In zijn verhalen creëerde hij een harmonische contrawereld waar het goed toeven was en waaruit hij troost putte. Hij wilde anderen er ook mee troosten. Ik kreeg steeds meer bewondering voor hem, omdat hij zich toch maar heeft gered. Ver zamelde gedichten, tentoonstellingen, scholen die naar hem vernoemd zijn, welke levende dichter heeft dat nou? Hij had geen reden tot klagen, maar bleef altijd zijn on zekere stoethaspelende zelf. Iemand die, aldus zijn beste vriend Herman Finkers, niet eens een schaar kon vast houden." In prachtig proza neemt de Ierse Sally Rooney je mee in de overweldigende liefde en niet te smoren aan trekkingskracht tussen twee bollenbozen die door hun in tensiteit en bijzondere blik op de wereld dreigen aan hun een zaamheid ten onder te gaan, maar zich tegen wil en dank, soms schoorvoetend en soms vol overgave, vasthouden aan elkaar. Hun chemie is overwel digend, intimiderend en met vlagen magisch. Ze voelen zich tot het diepste van hun wezen verbonden, maar zijn ook bang voor elkaar, want het gevoel tot elkaar veroordeeld te zijn boe- zemt hen angst in. Marianne krijgt het als meisje een stuk moeilijker te verduren dan Connell, want haar intelligentie en autonomie worden als inti miderend gezien. Connell glijdt overal makkelijker doorheen. Als de één zichzelf dreigt te ver vreemden door een destruc tieve relatie aan te gaan, werpt de ander zich op als wonderwall en andersom. Ze studeren, ma ken ruzie, dwalen verloren door hun thuisdorp, drinken punch tot ze omvallen, beloven elkaar niet meer aan te raken maar ge ven zich toch over. Tot Connell voor de keuze wordt gesteld of hij zijn zielsverwant ten onder laat gaan of voor haar kiest. Hun wisselende perspectieven zijn pijnlijk prachtig, en illustreren boven alles wat liefde is. Lang geleden, in 1936, werd een klein, oud mannetje geboren: Pinkeltje. Ieder Nederlands kind kende de gele boeken over het pinkgrote ventje dat met dieren kan praten. Dick Laan (1894-1973) schreef in totaal 29 'Pinkeltjes'. Ondanks een hertaling doen de boeken nu wat gedateerd aan. In 2014 verschijnt een nieuw verhaal: Pinkeltje in de Ef- teling, op verzoek van het pret park. Schrijver is Studio Dick Laan, een pseudoniem dat niet wordt onthuld. De tekeningen - klare lijn, stripachtig - zijn van Arne van der Ree. De serie krijgt een doorstart met, op ini- tiatief van de uitgever, avontu ren in het Rijksmuseum, het Spoorwegmuseum, het Dolfi narium en nu dan in dé minia tuurstad van Nederland. In Pinkeltje in Madurodam (Van Holkema Warendorf, €11) hoort Pinkeltje over een stad waar alles op pinkeltjes formaat is. Met muis Grijshuid stapt hij in een speelgoeddrone. In Madurodam beleeft hij een ouderwets Pinkeltje-avontuur - hij moet het opnemen tegen boosaardige vechtmuizen. De miniatuurstad is up-to- date, tot aan de dj-set van een mini-Armin van Buuren toe. Ook de tekeningen zijn opge frist, misschien een beetje té: mede door het hipstermode beeld (baard, blauwe beanie) oogt deze Pinkel wat jeugdig voor zo'n oude kabouter. —Annet de Groot Gedurende zijn leven werd hij overladen met lof en prijzen. Waarom voelde hij zich toch altijd ondergewaardeerd? Hoe kan iemand met zulke 'psychische tekortkomingen' zoals hij het noemde, tot zo'n oeuvre komen? Tijdens het schrijven waande hij zich in een veilige wereld, die het dagelijks leven niet voor hem was. In de man zit nog een jongen van Elsbeth Etty is verschenen bij Nijgh Van Ditmar (€35). In de man c zit nog n een jongen J| Wie #f Wilmink -de I biografie ROMAN Sally Rooney, Normale Mensen —Vivian de Gier NORMALE MENSEN SALLY I ROONEY JEUGD Studio Dick Laan, Pinkeltje in Madurodam ZATERDAG 26 JANUARI 2019 33

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 121