snel verveeld ben en van een uitdaging hou, maar óók om applaus te krijgen." De onveilige hechting in zijn jeugd heeft invloed op de manier waarop hij zich tot vrouwen verhoudt, zegt Vermeulen. ,,Met mijn onzekerheid heb ik heel wat liefdes relaties verkloot. Continue bevestiging, dat kun je niet vragen van mensen. Want het is nóóit genoeg, zo werd me wel duidelijk tij dens de therapie. Het was zwaar om dat te beseffen." Uit de therapie komt ook zijn boek voort. De titel verwijst naar de naam die hij als Bhagwankind kreeg: Swami Prem, ofwel Prins van Liefde. Het boek schrijven heeft Vermeulen twee jaar opgeslokt. Veel her inneringen die diep waren weggestopt, kwamen naar boven. ,,Het was echt full time therapie: mensen interviewen die mij als kind hebben gekend, gebeurtenissen uit mijn jeugd chronologisch opschrijven. Wat mij is overkomen is geen enkelvoudig trauma, maar structurele verwaarlozing in de eerste zes jaar van mijn leven. Door een moeder die het goed bedoelde, maar psy chisch niet in staat was voor mij te zorgen, en een vader die weigerde zijn leven aan mij aan te passen. Jaap had maar af en toe zin om me naar school te brengen, hij ge- bruikte heroïne waar ik bij was, nam me mee op drugssmokkelreizen door Oost Europa en liet een verslaafde prostituee bij ons wonen die een liter Jack Daniel's per dag dronk. Ik schijn als 5-jarig jongetje bij vrienden van mijn vader te hebben aange beld om te vragen of ik daar mocht komen wonen. Thuis hield ik het kennelijk niet meer vol." Het pleeggezin heeft hem gered, zegt hij, al is het ook bij die familie niet altijd even gemakkelijk gegaan. Doordat hij in zijn korte leven geen enkel stevig fundament heeft gekend, viel er een hoop te repareren. 'Thuis' was voor de kleine Samuel niet meer dan een abstract begrip. ,,De eerste keer dat ik vanuit mijn pleeggezin bij een vriendje ging spelen, was ik stomverbaasd dat ik 's middags werd opgehaald. Om me stabiliteit te geven, hebben mijn pleeg ouders me heel consequent behandeld. En al heb ik me daardoor ook gekortwiekt gevoeld, dat strakke is goed geweest om opnieuw te leren hechten." Moeder Amrita woonde in haar betere periodes weer in een Oshocommune - Bhagwan werd later Osho genoemd - waar Vermeulen haar in de weekeinden bezocht. ,,Dan zag ik al die mensen in witte en rode jurken schreeuwend en schuddend tekeer gaan in de meditatiezaal. En mijn moeder die helemaal in de reiki en astrologie dook. Ik was puber en schaamde me voor alles wat anders was. Mijn houvast was de ratio, en die was daar ver te zoeken." In zijn boek beschrijft Vermeulen hoe hij het rationele omarmt en keuzes maakt die lijnrecht tegenover die van zijn alternatieve ouders staan. Hij volgde een opleiding rech ten en geschiedenis, studeerde af in Cam bridge en meldde zich aan bij een dispuut in Nijmegen. Toch waren dat geen bewuste keuzes, zegt hij. ,,Ik deed het niet om me af te zetten. Ik wist eerst niet eens wat een dispuut was. Het kwam me vooral bekend voor: een georganiseerde groep mensen die een bepaalde levensovertuiging deelt, samen een clubje runt, in hetzelfde huis woont, samen kookt, naar de kroeg en op vakantie gaat." Hij lacht: ,,Niet veel anders dan een commune." Wat hem deed beseffen dat hij met zich zelf aan de slag moest, waren de memoires van zijn vader die hij na diens dood vond. Tweeduizend pagina's aan dagboekaante keningen, brieven en gedachtespinsels. Bij lezing voelde Vermeulen een schok ZATERDAG 26 JANUARI 2019 27

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 115