optie voor veelrijders Pittige SUV doet 't net even anders 7,1 17 Het zorgt voor een relaxte, zuinige rit, want je merkt dat de auto regel matig alleen op accukracht rijdt. Met als bijkomend voordeel dat geen uit laatgas de wereld in wordt geblazen. Volgens Toyota zorgen de grote motor, de sportknop in de midden console en de schakelflippers aan het stuur voor extra rijplezier. Inderdaad biedt de aandrijflijn onder druk vlotte prestaties. Echter, de elastieke- rige manier waarop die vrijkomen, en het motorlawaai dat daarbij wordt geproduceerd, doen het hart van de autoliefhebber niet sneller kloppen. Daar is vooral de traploze trans missie debet aan. In de sportstand rijdt de auto weliswaar nog iets directer en strakker, maar veel gas geven en zelf schakelen met de flip pers aan het stuur voelt zinloos en misplaatst. Ook loopt het verbruik sterk op. Zodra je weer normaal doet, daalt die tot aangename waarden. Zonder enige moeite reden wij gemiddeld zo'n 1 op 17 en het kan zuiniger. Gedateerd De 2.5 Hybrid 2WD en de benzine versie staan nu al bij de dealer, de 2.5 Hybrid 4WD volgt in mei. De RAV4 moet opboksen tegen auto's als de Skoda Kodiaq, de Kia Sportage en de Opel Grandland-X. De gadgetfreak zal niet dolenthou siast worden van de RAV4. Het info- tainmentscherm (7 inch) is niet al te groot, oogt grafisch gedateerd en de reactiesnelheid van het touchscreen valt tegen. Maar een sterk punt van de RAV4 is de uitgebreide veilig heidsuitrusting met onder meer adaptieve cruise-control, grootlicht- assistent, verkeersbordherkenning en rijstrookbewaking. als ware de achterruit mét geblok keerd - ideaal voor vakantieritten. Caravan Een belangrijk nadeel van de nieuwe RAV4 2.5 2WD Hybrid, met benzine- hybridemotor en tweewielaandrij- ving, is dat je er geen flinke caravan achter kunt hangen. Het maximum trekgewicht bedraagt slechts 800 kg: net genoeg voor een kleine vouw wagen. Hybride-fans met caravan zijn daarom aangewezen op de vier- wielaangedreven versie. Die mag 1650 kilo trekken. Opvallend genoeg is het instapmo del nog de beste caravantrekker. Deze RAV4 2.0 (handgeschakeld vanaf 34.995 euro) mag een aanhanger van 2000 kg voortslepen. Maar hij heeft alleen een benzinemotor, in plaats van de zuinige hybride aandrijflijn met automaat. Voor de voorwielaangedreven hybride belooft Toyota een gemid deld verbruik van 1 op 21,7. Doordat de 4WD een extra elektromotor voor de aangedreven achterwielen heeft, is die zelfs nog iets zuiniger: 1 op 22,7. Aan die zuinigheid hangt wel een prijskaartje: de 2.5 2WD kost al mini maal 39.995, voor de 4WD vraagt de dealer 3200 euro meer. Behalve vier- wielaandrijving en een iets lager benzineverbruik, krijg je echter ook een betere uitrusting. Vanwege zijn gunstige benzinever bruik kan de hybride-SUV een aan trekkelijk alternatief zijn voor de die selende kilometervreter, die steeds vaker in het verdomhoekje zit. Maar wat heeft de RAV4 Hybrid de veelrij- der nog meer te bieden? De luxe Bitone-versie (vanaf 47.795 euro), heeft zachte kunstleren bekle ding op het dashboard en alle vier portieren. Contrasterende stiksels zorgen voor extra cachet. Maar ze kunnen niet verbloemen dat er ook veel goedkoop plastic is gebruikt. De met alcantara en kunstleer beklede stoelen zien er goed uit en de zitposi- tie is lekker hoog. De bestuurders stoel is elektrisch verstelbaar. Helaas zijn de zittingen aan de korte kant. Tijdens lange ritten kan dat vermoei end worden voor de bovenbenen. Wegrijden doet de auto geruisloos op elektriciteit. Het dikke stuur ligt prettig in de hand en onder de pro minente motorkap ligt behalve de Veel gas geven en zelf schakelen met de flippers aan het stuur voelt zinloos aan opvallend grote, 2,5 liter benzinemo tor ook een elektromotor. Het twee tal werkt naadloos samen en produ ceert een respectabel vermogen van 218 pk en een koppel van 274 newton- meter. Daarmee sprint de 2.5 Hybrid 2WD in 8,4 seconden naar de 100 km/h. De 4WD met zijn extra elek tromotor is nog een fractie krachtiger en sneller. Comfortabel Rijd je rustig met het verkeer mee en speel je niet te veel met het gaspe daal, dan lijkt de RAV4 Hybrid over wegend stil en comfortabel. Ook het onderstel produceert geen verve lende bijgeluiden, bovendien filtert het oneffenheden netjes weg. In bochten valt het overhellen mee. De voorwielen reageren aangenaam vlot op de bevelen van de bestuurder. Als je de Stelvio met zijn markante grille en kop lampen in je achteruit kijkspiegel ziet, weet je meteen: deze auto laat niet met zich sollen. Net als de buitenkant ge tuigt ook het interieur van - typisch Italiaans - smaakvol design, met nadrukkelijk sportieve invloeden. Op de achterbank is genoeg zitruimte en ook de 525 liter inhoud aan bagageruimte is prima voor deze klasse. Het in fotainment laat qua mo gelijkheden weinig te wensen over, maar zou wat sneller en logischer mogen werken. De uitrusting is veel omvattend, maar in deze prijsklasse verwacht je tegenwoordig dat de rij strookbewaking niet al leen waarschuwt, maar ook stuurcorrecties uit voert. Dat doet de Stelvio niet. Evenmin leverbaar zijn een grootlicht-assis- tent of volledige led-kop lampen. Alfa beperkt zich tot xenon-koplam- pen en loopt daarmee achter bij concurrenten. Van hybrides of volle dig elektrische auto's heeft Alfa nooit gehoord. Geheel in de rijke tradi tie van het merk gaat het hier nog altijd om pk's. En die heeft de geteste Stelvio 2.0T Super AWD - met standaard een fijne achttraps automaat - in overvloed. Bij deze vier- cilinder turbo-benzine motor (testverbruik 1 op 10,0) zijn het om precies te zijn 281 paardenkrach ten en daarmee ver plaatst de Alfa zich als een kruisraket. Knap hoe de auto daarbij zijn forse gewicht goed onder con trole weet te houden. Hij beweegt zich koersvast en tegelijk opmerkelijk lichtvoetig door het ver keer en vertoont een overwegend speels ka rakter. Natuurlijk helpt de scherpe en lichte besturing ook mee. Het veercomfort is ste vig, maar daar valt goed mee te leven. Het koets werk blijkt wat onrusti ger vergeleken met Alfa's sedan Giulia. Maar in de Stelvio zit je dan ook 19 centimeter hoger. vrijdag 25 januari 2019 Alfa Romeo Stelvio 2.0T Super AWD (280 pk), vanaf €68.450 Met zijn gunstige benzine verbruik is de hybride-RAV4 een serieuze concurrent voor SUV's op diesel. FOTO'S TOYOTA Met z'n sportieve design en rijkwaliteiten is het een typisch Italiaans raspaard. fotos bart hoogveld Heeft de Alfa Romeo Stelvio nog wat toe te voegen aan het toch al overvloedige aanbod van SUV's? Jazeker. Al was het maar omdat dit een echte Alfa is. Uitdagende rij kwaliteiten. Ge noeg ruimte voor het hele gezin. Standaard 4x4. h Pittig benzinever bruik. Stevige ve ring. Veiligheidsopties niet helemaal bij de tijd. Comfortabel zitten, gemakkelijk instappen en meer dan genoeg ruimte voor het hele gezin: de Stelvio heeft veel te bieden. Boven dien maakt hij de be stuurder blij met zijn uitdagende rijkwalitei ten. Alleen de veilig heidsuitrusting is niet helemaal bij de tijd. —Niek Schenk Kijk op de site bij f J /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 45