optie voor veelrijders
Pittige SUV doet 't
net even anders
7,1
17
Het zorgt voor een relaxte, zuinige
rit, want je merkt dat de auto regel
matig alleen op accukracht rijdt. Met
als bijkomend voordeel dat geen uit
laatgas de wereld in wordt geblazen.
Volgens Toyota zorgen de grote
motor, de sportknop in de midden
console en de schakelflippers aan het
stuur voor extra rijplezier. Inderdaad
biedt de aandrijflijn onder druk
vlotte prestaties. Echter, de elastieke-
rige manier waarop die vrijkomen,
en het motorlawaai dat daarbij wordt
geproduceerd, doen het hart van de
autoliefhebber niet sneller kloppen.
Daar is vooral de traploze trans
missie debet aan. In de sportstand
rijdt de auto weliswaar nog iets
directer en strakker, maar veel gas
geven en zelf schakelen met de flip
pers aan het stuur voelt zinloos en
misplaatst. Ook loopt het verbruik
sterk op. Zodra je weer normaal doet,
daalt die tot aangename waarden.
Zonder enige moeite reden wij
gemiddeld zo'n 1 op 17 en het kan
zuiniger.
Gedateerd
De 2.5 Hybrid 2WD en de benzine
versie staan nu al bij de dealer, de 2.5
Hybrid 4WD volgt in mei. De RAV4
moet opboksen tegen auto's als de
Skoda Kodiaq, de Kia Sportage en de
Opel Grandland-X.
De gadgetfreak zal niet dolenthou
siast worden van de RAV4. Het info-
tainmentscherm (7 inch) is niet al te
groot, oogt grafisch gedateerd en de
reactiesnelheid van het touchscreen
valt tegen. Maar een sterk punt van
de RAV4 is de uitgebreide veilig
heidsuitrusting met onder meer
adaptieve cruise-control, grootlicht-
assistent, verkeersbordherkenning
en rijstrookbewaking.
als ware de achterruit mét geblok
keerd - ideaal voor vakantieritten.
Caravan
Een belangrijk nadeel van de nieuwe
RAV4 2.5 2WD Hybrid, met benzine-
hybridemotor en tweewielaandrij-
ving, is dat je er geen flinke caravan
achter kunt hangen. Het maximum
trekgewicht bedraagt slechts 800 kg:
net genoeg voor een kleine vouw
wagen. Hybride-fans met caravan
zijn daarom aangewezen op de vier-
wielaangedreven versie. Die mag
1650 kilo trekken.
Opvallend genoeg is het instapmo
del nog de beste caravantrekker. Deze
RAV4 2.0 (handgeschakeld vanaf
34.995 euro) mag een aanhanger van
2000 kg voortslepen. Maar hij heeft
alleen een benzinemotor, in plaats
van de zuinige hybride aandrijflijn
met automaat.
Voor de voorwielaangedreven
hybride belooft Toyota een gemid
deld verbruik van 1 op 21,7. Doordat
de 4WD een extra elektromotor voor
de aangedreven achterwielen heeft,
is die zelfs nog iets zuiniger: 1 op 22,7.
Aan die zuinigheid hangt wel een
prijskaartje: de 2.5 2WD kost al mini
maal 39.995, voor de 4WD vraagt de
dealer 3200 euro meer. Behalve vier-
wielaandrijving en een iets lager
benzineverbruik, krijg je echter ook
een betere uitrusting.
Vanwege zijn gunstige benzinever
bruik kan de hybride-SUV een aan
trekkelijk alternatief zijn voor de die
selende kilometervreter, die steeds
vaker in het verdomhoekje zit. Maar
wat heeft de RAV4 Hybrid de veelrij-
der nog meer te bieden?
De luxe Bitone-versie (vanaf 47.795
euro), heeft zachte kunstleren bekle
ding op het dashboard en alle vier
portieren. Contrasterende stiksels
zorgen voor extra cachet. Maar ze
kunnen niet verbloemen dat er ook
veel goedkoop plastic is gebruikt. De
met alcantara en kunstleer beklede
stoelen zien er goed uit en de zitposi-
tie is lekker hoog. De bestuurders
stoel is elektrisch verstelbaar. Helaas
zijn de zittingen aan de korte kant.
Tijdens lange ritten kan dat vermoei
end worden voor de bovenbenen.
Wegrijden doet de auto geruisloos
op elektriciteit. Het dikke stuur ligt
prettig in de hand en onder de pro
minente motorkap ligt behalve de
Veel gas geven en
zelf schakelen met de
flippers aan het stuur
voelt zinloos aan
opvallend grote, 2,5 liter benzinemo
tor ook een elektromotor. Het twee
tal werkt naadloos samen en produ
ceert een respectabel vermogen van
218 pk en een koppel van 274 newton-
meter. Daarmee sprint de 2.5 Hybrid
2WD in 8,4 seconden naar de 100
km/h. De 4WD met zijn extra elek
tromotor is nog een fractie krachtiger
en sneller.
Comfortabel
Rijd je rustig met het verkeer mee en
speel je niet te veel met het gaspe
daal, dan lijkt de RAV4 Hybrid over
wegend stil en comfortabel. Ook het
onderstel produceert geen verve
lende bijgeluiden, bovendien filtert
het oneffenheden netjes weg.
In bochten valt het overhellen mee.
De voorwielen reageren aangenaam
vlot op de bevelen van de bestuurder.
Als je de Stelvio met zijn
markante grille en kop
lampen in je achteruit
kijkspiegel ziet, weet je
meteen: deze auto laat
niet met zich sollen. Net
als de buitenkant ge
tuigt ook het interieur
van - typisch Italiaans -
smaakvol design, met
nadrukkelijk sportieve
invloeden.
Op de achterbank is
genoeg zitruimte en ook
de 525 liter inhoud aan
bagageruimte is prima
voor deze klasse. Het in
fotainment laat qua mo
gelijkheden weinig te
wensen over, maar zou
wat sneller en logischer
mogen werken.
De uitrusting is veel
omvattend, maar in deze
prijsklasse verwacht je
tegenwoordig dat de rij
strookbewaking niet al
leen waarschuwt, maar
ook stuurcorrecties uit
voert. Dat doet de Stelvio
niet. Evenmin leverbaar
zijn een grootlicht-assis-
tent of volledige led-kop
lampen. Alfa beperkt
zich tot xenon-koplam-
pen en loopt daarmee
achter bij concurrenten.
Van hybrides of volle
dig elektrische auto's
heeft Alfa nooit gehoord.
Geheel in de rijke tradi
tie van het merk gaat het
hier nog altijd om pk's.
En die heeft de geteste
Stelvio 2.0T Super AWD
- met standaard een fijne
achttraps automaat - in
overvloed. Bij deze vier-
cilinder turbo-benzine
motor (testverbruik 1 op
10,0) zijn het om precies
te zijn 281 paardenkrach
ten en daarmee ver
plaatst de Alfa zich als
een kruisraket. Knap hoe
de auto daarbij zijn forse
gewicht goed onder con
trole weet te houden. Hij
beweegt zich koersvast
en tegelijk opmerkelijk
lichtvoetig door het ver
keer en vertoont een
overwegend speels ka
rakter. Natuurlijk helpt
de scherpe en lichte
besturing ook mee.
Het veercomfort is ste
vig, maar daar valt goed
mee te leven. Het koets
werk blijkt wat onrusti
ger vergeleken met Alfa's
sedan Giulia. Maar in de
Stelvio zit je dan ook 19
centimeter hoger.
vrijdag 25 januari 2019
Alfa Romeo Stelvio 2.0T Super AWD (280 pk),
vanaf €68.450
Met zijn gunstige benzine
verbruik is de hybride-RAV4
een serieuze concurrent
voor SUV's op diesel.
FOTO'S TOYOTA
Met z'n sportieve design en rijkwaliteiten is het
een typisch Italiaans raspaard. fotos bart hoogveld
Heeft de Alfa Romeo
Stelvio nog wat toe te
voegen aan het toch al
overvloedige aanbod
van SUV's? Jazeker. Al
was het maar omdat
dit een echte Alfa is.
Uitdagende rij
kwaliteiten. Ge
noeg ruimte voor het
hele gezin. Standaard
4x4.
h Pittig benzinever
bruik. Stevige ve
ring. Veiligheidsopties
niet helemaal bij de tijd.
Comfortabel zitten,
gemakkelijk instappen
en meer dan genoeg
ruimte voor het hele
gezin: de Stelvio heeft
veel te bieden. Boven
dien maakt hij de be
stuurder blij met zijn
uitdagende rijkwalitei
ten. Alleen de veilig
heidsuitrusting is niet
helemaal bij de tijd.
—Niek Schenk
Kijk op de site bij
f J /auto voor extra
testnotities