Nieuwe hybride-RAV4 aantrekkelijke
16
VRAAG ANTWOORD
De Toyota RAV4 is 's werelds meest verkochte SUV. De
nieuwe generatie is als benzine-hybride een interessant
alternatief voor dieselende kilometervreters.
Kunnen anderen
afstandsbediening
van auto kopiëren?
Goedkope tank in
buitenland simpel
optezoeken
Hebben moderne
auto's toch vaker
onderhoud nodig?
n 1994 debuteerde de eerste gene
ratie van de Toyota RAV4 in Ne
derland. Hij werd hier Funcruiser
genoemd. De opvolgers werden
steeds groter en serieuzer. De
nieuwste generatie van de RAV4 is
ook weer gegroeid en tegelijkertijd
wil Toyota de 'fun factor' terugbren
gen.
Onder leiding van directeur Akio
Toyoda werkt Toyota al een tijdje aan
een ander imago. De modellen moe
ten niet langer alleen degelijk, be
trouwbaar en zuinig zijn, maar ook
begeerlijk en spannend worden. Dat
heeft inmiddels geresulteerd in een
aantal ongekend 'wilde' Toyota's,
zoals de extravagant ogende C-HR
en de lachen-gieren-brullen-Yaris
GRMN met sportieve aspiraties.
Onlangs kwam daar de nieuwe Supra
bij, een snelle sportwagen.
Indrukwekkender
De vraag is of de nieuwe RAV4 ook
zoveel emotionele aantrekkings
kracht heeft. Toegegeven, de hoge
neus met de dubbele grille trekt met
een je aandacht en die wordt vastge
houden door de vele scherpe vouwen
in het plaatwerk.
Ook de aangepaste maatvoering
zorgt ervoor dat de RAV4 er indruk
wekkender uitziet dan ooit. Langer is
hij niet geworden, wel iets breder en
lager. Bovendien staan de wielen ver-
Met de
aangepaste
maatvoering
ziet de RAV4
er indruk
wekkender
uit dan ooit
der uit elkaar. Dat zorgt niet alleen
voor een imposantere aanblik, maar
ook voor een beter weggedrag en ex
tra interieurruimte. Passagiers op de
achterbank beschikken over een
lange zitting en kunnen vrijuit met
hun benen trappelen.
Veel variatiemogelijkheden biedt
de RAV4 achterin niet: de bank is in
twee delen neerklapbaar en je kunt
hem niet verschuiven. Maar waar
schijnlijk zijn ze op de achterbank
allang blij met hun twee USB-aan-
sluitingen.
De laadruimte verdient die naam
ten volle: hij is meer dan een meter
diep en slikt minimaal 580 liter ba
gage. Als je je spullen tot aan het dak
opstapelt, kun je opteren voor een
uitvoering met 'smart view mirror'.
Die is gekoppeld aan een camera ach
ter de achterruit en geeft een beeld
vrijdag 25 januari 2019
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@persgroep.nl
Kunt u mij vertellen of mijn
Mercedes B-Klasse uit 2014
open te krijgen is door de
afstandsbediening te
kopiëren?
—Bertus Jansen
Niet alleen in
deze Merce
des, in veel
moderne auto's met af
standsbediening is inbraak
via de elektronica mogelijk.
Criminelen kunnen redelijk
eenvoudig het signaal opvan
gen en kopiëren als u de auto
afsluit of opent en daarmee
later zelf de auto openen.
Een nog groter risico vormt
de zogenaamde keyless
entry-sleutel. Daarmee ont
grendelen de deuren automa
tisch zodra je in de
buurt van de auto
C komt. Zo'n sleutel
zendt continu
een signaal uit,
waardoor het zelfs
vanuit huis op te pikken
is. Bij deze sleutel is het ver
standig om hem thuis in een
metalen of aluminium verpak
king te bewaren. Tip: test bij
de auto uit of het daarmee
nderdaad lukt om de radio
golven tegen te houden.
Iemand vroeg laatst in deze
rubriek of ook in het buiten
land tanken langs de snel
weg duurder is. Via internet
kun je dat makkelijk zien.
Neem Duitsland. Google op
'billig tanken Hannover' en
je krijgt op diverse websites
de actuele prijzen en de
locaties van de pompen in
de stad. —Martin van Raay
Inderdaad is ook in het bui
tenland tanken langs de snel
weg meestal duurder. Harte
lijk dank voor deze tip om
goedkopere tankstations te
vinden.
Ik dacht dat auto's steeds
beter worden en daardoor
minder onderhoud vergen.
Mijn vorige auto's (o.a. di
verse Peugeots 206)had-
den een onderhoudsbeurt
nodig na 30.000 km of na
twee jaar. Nu heb ik een
Peugeot 208 en die heeft
elk jaar een onderhouds
beurt nodig. Zijn de auto's
minder betrouwbaar gewor
den of is dit een nieuwe ma
nier van geld verdienen?
—Gerda Stevens
De trend is dat moderne
auto's juist minder vaak on
derhoudsbeurten nodig heb
ben. Daarom heb ik Peugeot
Nederland gevraagd hoe het
zit bij de 208. De onder-
houdsinterval blijkt gewijzigd
in 2012: ,,Om de kwaliteit en
veiligheid nog beter te waar
borgen. Het gevolg is dat bij
auto's die weinig rijden het
onderhoud een fractie duur
der geworden is, maar bij
veelrijders juist weer wat
goedkoper (over vier jaar
berekend).'' Ik vrees dat het
voor de consument vooral
onhandiger is.
GERT WEGMAN
Het infotainment
spreekt niet zo tot de
verbeelding, de laad
ruimte wel.
Zuinig
en toch
stoer