Blader terug
voor de scherpste a' vanaf
aanbiedingen
Sunweb
MEDIA CULTUUR 25
nen'', meent Romeyn. ,,Het is eigen
lijk retro. Net als de setting. Kijk om
je heen.'' De ruimte voldoet aan alle
clichés van de klassieke, ietwat
krappe kroeg. Het plafond is volledig
behangen met voetbalshirts. ,,Dit
soort typische Amsterdamse cafés
zijn tegenwoordig op de vingers van
één hand te tellen.'' De eigenaar, die
op een barkruk alles rustig gadeslaat,
knikt instemmend.
een beetje door de kranten, zet wat
trefwoorden neer en speel dan hier
de boze witte man die een monoloog
afsteekt. Dat zie je verder nergens
toch? Alleen soms Dominee Grem-
daat in De Wereld Draait Door."
Retro
En ja, Huize Vleeshamer doet beslist
denken aan Jiskefet. ,,Humor die een
beetje uit het straatbeeld is verdwe-
wordt bepaald door 'van die SGP'ers
die de hele tijd hun vingers in gaatjes
steken', waarna hij quasi-Fries begint
te babbelen. De regisseur, zodra de
verbinding is verbroken: ,,Ik heb die
man nog gewaarschuwd dat het maf
kon worden..."
Het is ook best grof allemaal, geeft
Romeyn buiten, tijdens een luchtje
scheppen, toe. ,,En dan is straks het
koningshuis nog aan de beurt. Ik
kom er wel mee weg. Nu Willem
Holleeder vastzit, is al dat liquideren
toch een beetje over.'' In hoeverre is
hij eigenlijk zelf die boze witte man?
,,Nou, mijn vrouw zegt wel dat ik
steeds bozer word. Het is ook moei
lijk niet cynisch te worden nu met
Trump en Poetin aan de macht. Ik zie
Huize Vleeshamer als één grote ontla
ding. Ik ben het inderdaad zelf, maar
dan wel onder een enorm vergroot
glas.''
In de volgende aflevering - of
sketch - moet Bernhard ('die ouwe
Mof) met zijn voorkeur voor
'plassende poezen' het ont
gelden. Jan en Thea moeten
het zelfs 'voelen'. Met genoe
gen ramt Romeyn zijn knup
pel in hun wassen gezichten.
„Heerlijk! Ik heb ze zelf ge
maakt en gemodelleerd naar
mensen die ik ken. Die ver
dienen wel wat meppen. Een
soort voodoopoppen zijn
het. En nee, ik ga niet zeggen
wie ze moeten voorstellen.''
Vertrutting
Online is er alle ruimte voor de
acteur en zijn absurdistische vond
sten. Maar zou het ook op televisie
nog kunnen werken? Romeyn, die
baalt van 'die vertrutting', zegt de
VPRO-leiding nog wel eens aan zijn
jasje te trekken. ,,Nee, dat willen we
niet, hoor ik dan. Ik heb ook weleens
voorgesteld een column te doen als
afsluiting van De Wereld Draait Door.
Daar is nooit op gereageerd. Maar het
niveau van Lucky TV haal ik toch
nooit, dat weet ik best.''
In Huize Vleeshamer kan Romeyn
zich dus misschien in meer opzich
ten afreageren op alles wat hem prik
kelt. Hier aan de Lindengracht hoeft
hij zich in elk geval niet in te houden.
Bargast Thea wordt in de plashou-
ding gefrommeld. Of Romeyn daar
even wat natte geluiden bij wil ma
ken. Met een duivelse knipoog: ,,Zo-
als je ziet, hier zit dus géén zender
manager tussen.''
Die barman
ben ik zelf,
maar dan
wel onder
een enorm
vergrootglas
,,Kom op jongens, Michiel staat op
knappen'', roept regisseur en camera
man David van de Vegte. Romeyn,
inmiddels voorzien van een ander
gebit, mompelt en brult wat over de
Elfstedentochtkoorts. Pop Jan draagt
voor de gelegenheid een mutsje.
Iemand van De Friesche IJsbond
wordt gebeld. Niet dat hij enige
ruimte krijgt van 'de barman', die
schreeuwt dat de kwaliteit van het ijs
'Bekijk de actuele boekingsspecificaties en prijzen op Sunweb.nl
vrijdag 25 januari 2019
Bargast Thea.
M In zijn rol van
barman reageert
Michiel Romeyn
zich af op stam
gasten Jan en
Thea. fotos marlies
WESSELS
Huize Vleeshamer, elke vrijdag op
de website van deze krant bij /video
—Michiel Romeyn
per persoon