NIEUWS 13 Creatief opgelost Na de pauze staan Het Atelierleer lingen Leon, Arda en Emmanuel voor de klas: zichtbaar nerveus maar ook vastberaden om de klas te boeien met een spannend verhaal. Beurte lings vertellen ze over een spin en een panter die een pannenkoek zien, en daar ruzie over krijgen. Beiden willen de pannenkoek opeten. De panter is sterker en wint aanvanke lijk, maar de spin trommelt zijn vrienden op en weet via een aflei dingsmanoeuvre de pannenkoek van de panter af te pakken en op te eten. Eenhoorns Als het verhaal is afgelopen, zijn de kinderen in de klas door het dolle heen. Ze konden hun lach tijdens het luisteren al nauwelijks inhouden, nu komt alles eruit. Meijer laat ze een paar minuten begaan en geeft ze, zo dra de klas weer tot rust is gekomen, een nieuwe opdracht mee: wanneer de volgende verhalenverteller voor de klas staat, mogen de leerlingen een tekening maken van de opge voerde personages. Een half uur later staan de schrif ten vol vossen en konijnen, een- hoorns in felle kleuren en bruine be ren in bossen. Verschillende leerlin gen geven hun tekening aan Meijer, als cadeautje. Een meisje achter in de klas heeft de invaldocent nagetekend. ,,Ze is bijna net zo leuk als onze juf frouw, en die is echt héél leuk.'' Bij Het Atelier vallen gemiddeld eens per week kunstenaars van Lu- kida in. ,,De kinderen zijn superen thousiast'', zegt directeur Heijmans. ,,Ze vragen al: 'Meester, kunt u niet wat vaker ziek zijn?' We zijn er trots op dat onze leerlingen soms les krij gen van professionele kunstenaars. De ouders zijn gelukkig net zo en thousiast als wij.'' Om een kunstenaar in te huren, moet een school bijbetalen. De ver zekering voor basisscholen die de kosten van langdurig zieke docenten en invaldocenten dekt, doet dat al leen voor bevoegde invaldocenten die een regulier lesprogramma draaien. Daarom besloot het bestuur van Het Atelier om de verzekering stop te zetten. ,,De premies zijn zo hoog, dat het goedkoper is om elke week een docent van Lukida in te zetten'', aldus Heijmans. Invaldocent Mea Meijer van Lukida geeft les op OBS Het Atelier in Diemen. De kinderen vinden de kunstenares fantastisch. foto tammy van nerum ORGANISATIES De kunstenaars verdienen 30 euro per uur. Geen vetpot, maar vaak meer dan ze verdienen binnen de creatieve sector. Meijer werkt momenteel een paar weken fulltime als invaldocent. Ze spaart, om zich daarna volledig te storten op het maken van sieraden, zonder druk te voelen ze meteen te moeten verkopen. Mocht ze tijd over hebben, dan geeft ze storytellingles- sen en -workshops aan jongeren in achterstandswijken, en is ze werk zaam als hulpverlener binnen de psychiatrie. De ochtend is bijna om, de klas van Meijer wordt drukker. Ze besluit het over een andere boeg te gooien: ze laat elk tafeltje, zeven in totaal, een dansje doen van uiterlijk 6 seconden. Even de adrenaline uit het lichaam schudden. Wanneer de dansjes erop zitten - ze kozen allemaal de 'hype' of 'floss' uit het populaire onlinespel Fortnite - twijfelt Meijer of de klas nog voldoende aandacht kan opbren gen voor een verhaaltje. Een groep meisjes vooraan in de klas veert op: ,,Mogen wij alsjeblieeeeeeft, alsje blieft, alsjeblieft, alsjeblieft?'' Meijer: ,,Vooruit, nog één verhaaltje dan.'' vrijdag 25 januari 2019 GO Lukida is niet de eerste die Amsterdamse scholen aan creatieve in- valdocenten helpt. In 2003 begon De Zoete Inval al met de inzet van creatieve- lingen in het onderwijs. De Verhalenfa- briek volgde in 2005, die trou badours en verhalenvertel lers voor de klas zet. In die lessen ligt de nadruk op taal, woordenschat en lezen - vaak overgebracht met zang en muziek. Ook Cultura Neder land, een bu reau voor cul tuureducatie, heeft een poule van on geveer 150 creatieve inval- docenten voor basisonderwijs. Wat de organi saties gemeen hebben, is dat ze niet alleen iets willen doen aan het lerarentekort, maar leerlin gen ook op een laagdrem pelige manier met kunst wil len laten ken nismaken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 13