NIEUWS 13
Creatief opgelost
Na de pauze staan Het Atelierleer
lingen Leon, Arda en Emmanuel voor
de klas: zichtbaar nerveus maar ook
vastberaden om de klas te boeien
met een spannend verhaal. Beurte
lings vertellen ze over een spin en
een panter die een pannenkoek zien,
en daar ruzie over krijgen. Beiden
willen de pannenkoek opeten. De
panter is sterker en wint aanvanke
lijk, maar de spin trommelt zijn
vrienden op en weet via een aflei
dingsmanoeuvre de pannenkoek van
de panter af te pakken en op te eten.
Eenhoorns
Als het verhaal is afgelopen, zijn de
kinderen in de klas door het dolle
heen. Ze konden hun lach tijdens het
luisteren al nauwelijks inhouden, nu
komt alles eruit. Meijer laat ze een
paar minuten begaan en geeft ze, zo
dra de klas weer tot rust is gekomen,
een nieuwe opdracht mee: wanneer
de volgende verhalenverteller voor
de klas staat, mogen de leerlingen
een tekening maken van de opge
voerde personages.
Een half uur later staan de schrif
ten vol vossen en konijnen, een-
hoorns in felle kleuren en bruine be
ren in bossen. Verschillende leerlin
gen geven hun tekening aan Meijer,
als cadeautje. Een meisje achter in de
klas heeft de invaldocent nagetekend.
,,Ze is bijna net zo leuk als onze juf
frouw, en die is echt héél leuk.''
Bij Het Atelier vallen gemiddeld
eens per week kunstenaars van Lu-
kida in. ,,De kinderen zijn superen
thousiast'', zegt directeur Heijmans.
,,Ze vragen al: 'Meester, kunt u niet
wat vaker ziek zijn?' We zijn er trots
op dat onze leerlingen soms les krij
gen van professionele kunstenaars.
De ouders zijn gelukkig net zo en
thousiast als wij.''
Om een kunstenaar in te huren,
moet een school bijbetalen. De ver
zekering voor basisscholen die de
kosten van langdurig zieke docenten
en invaldocenten dekt, doet dat al
leen voor bevoegde invaldocenten
die een regulier lesprogramma
draaien. Daarom besloot het bestuur
van Het Atelier om de verzekering
stop te zetten. ,,De premies zijn zo
hoog, dat het goedkoper is om elke
week een docent van Lukida in te
zetten'', aldus Heijmans.
Invaldocent Mea Meijer van Lukida geeft les op
OBS Het Atelier in Diemen. De kinderen vinden de
kunstenares fantastisch. foto tammy van nerum
ORGANISATIES
De kunstenaars verdienen 30 euro
per uur. Geen vetpot, maar vaak meer
dan ze verdienen binnen de creatieve
sector. Meijer werkt momenteel een
paar weken fulltime als invaldocent.
Ze spaart, om zich daarna volledig te
storten op het maken van sieraden,
zonder druk te voelen ze meteen te
moeten verkopen. Mocht ze tijd over
hebben, dan geeft ze storytellingles-
sen en -workshops aan jongeren in
achterstandswijken, en is ze werk
zaam als hulpverlener binnen de
psychiatrie.
De ochtend is bijna om, de klas van
Meijer wordt drukker. Ze besluit het
over een andere boeg te gooien: ze
laat elk tafeltje, zeven in totaal, een
dansje doen van uiterlijk 6 seconden.
Even de adrenaline uit het lichaam
schudden. Wanneer de dansjes erop
zitten - ze kozen allemaal de 'hype' of
'floss' uit het populaire onlinespel
Fortnite - twijfelt Meijer of de klas
nog voldoende aandacht kan opbren
gen voor een verhaaltje. Een groep
meisjes vooraan in de klas veert op:
,,Mogen wij alsjeblieeeeeeft, alsje
blieft, alsjeblieft, alsjeblieft?'' Meijer:
,,Vooruit, nog één verhaaltje dan.''
vrijdag 25 januari 2019
GO
Lukida is niet
de eerste die
Amsterdamse
scholen aan
creatieve in-
valdocenten
helpt. In 2003
begon De
Zoete Inval al
met de inzet
van creatieve-
lingen in het
onderwijs. De
Verhalenfa-
briek volgde in
2005, die trou
badours en
verhalenvertel
lers voor de
klas zet. In die
lessen ligt de
nadruk op taal,
woordenschat
en lezen - vaak
overgebracht
met zang en
muziek. Ook
Cultura Neder
land, een bu
reau voor cul
tuureducatie,
heeft een
poule van on
geveer 150
creatieve inval-
docenten voor
basisonderwijs.
Wat de organi
saties gemeen
hebben, is dat
ze niet alleen
iets willen
doen aan het
lerarentekort,
maar leerlin
gen ook op
een laagdrem
pelige manier
met kunst wil
len laten ken
nismaken.