12 NIEUWS
Geen leraar te vinden? Als oplossing voor het
nijpende lerarentekort zetten Amsterdamse
basisscholen niet-bevoegde kunstenaars, filosofen,
yogadocenten en andere creatievelingen voor de
klas. ,,Ze zijn superenthousiast.''
LERARENTEKORT INVALKRACHTEN/^
Het gebeurt niet vaak dat alle kinde
ren uit groep 5 van basisschool Het
Atelier in Diemen muisstil zijn. Voor
kunstenaar Mea Meijer (42) maken ze
graag een uitzondering. Ze vertelt
een verhaal over een planeet niet ver
van de aarde vandaan. De planeet
heeft de vorm van een hartje en er
wonen eenhoorns met fluoresce
rende huid. Op een dag besluit een
boze magiër alle eenhoorns te van
gen. Slechts drie dappere vrienden
overleven de verzamelzucht van de
magiër, en besluiten om... Bzzz. De
drie minuten zijn voorbij, en daar
mee ook het verhaal.
„Verdergaan, verdergaan!" klinkt
het uit de klas. Maar de klok is onver
biddelijk. ,,Niet getreurd, na de pauze
mogen jullie zelf voor de klas staan
om een verhaal te vertellen'', zegt
Meijer. De kinderen lijken tevreden
met het antwoord en schieten de klas
uit naar het schoolplein. Meijer blijft
alleen achter, met op het schoolbord
de woorden 'hartje', 'eenhoorn' en
'planeet' - de leerlingen wilden dat ze
daar een verhaal mee zou maken.
Leerkracht ziek
Jan Heijmans, directeur van Het Ate
lier, had eerder die ochtend nog een
probleem: de leerkracht van groep 5
meldde zich ziek. Er was binnen de
school niemand beschikbaar om de
klas over te nemen. Normaal zou zo'n
groep worden ingedeeld bij andere
klassen en zouden de leerlingen de
hele dag zelfstandig moeten werken.
Chaotisch, en niet leuk voor de kin
deren, vindt Heijmans. Daarom
huurt hij tegenwoordig kunstenaars
in als invaldocent. ,,Die voegen écht
iets toe aan het reguliere onderwijs
aanbod. De kinderen leren vaardig
heden die ze heel leuk vinden en
waarmee ze normaal gesproken niet
snel in aanraking komen.''
Meijer is een van de tweehonderd
kunstenaars die zijn aangesloten bij
Lukida, een organisatie die kunste
naars en andere creatievelingen kop
pelt aan basisscholen die een inval-
docent nodig hebben. Oprichter Jesse
Dijksman (43) ontving vanochtend
rond zeven uur een appje van direc
teur Heijmans met het verzoek om
zo'n invaller. Dijksman heeft een
schema paraat. Hij hoeft slechts ie
mand uit zijn poule te plukken die op
beschikbaar staat. En voila, anderhalf
uur later staat er een kunstenaar voor
de klas.
Ik kan zondag al appje
sturen voor een invaller
op maandag. Die
kunstzinnige types
nemen veel stress weg
Het gemak waarmee Lukida in korte
tijd een invaller heeft gevonden, was
voor Bas van der Geest, directeur van
basisschool De Mijlpaal in Nieuw-
West, reden zich aan te melden bij de
organisatie. ,,Ik kan zelfs op zondag-
middag al een appje sturen voor een
invaller op maandagochtend, dat kan
bij andere organisaties niet. Die
kunstzinnige types nemen veel stress
bij me weg.''
Dijksman richtte Lukida anderhalf
jaar geleden op. Terwijl het lerarente
kort verder opliep, hadden veel kun
stenaars in zijn directe omgeving -
hij studeerde af aan de Schrijversvak
school als scenarioschrijver - moeite
om voldoende betaald werk te vin
den. Eén plus één is twee, dacht
Dijksman. Inmiddels zijn tachtig
Amsterdamse basisscholen aangeslo
ten bij Lukida.
Behalve kunstenaars worden ook
filosofen, architecten, grafisch vorm
gevers, fotografen, theatermakers, yo-
gadocenten en andere creatievelin-
gen ingezet, die lesgeven over hun
vakgebied. Ze laten de kinderen bij
voorbeeld tekenen en schilderen, er
wordt een toneelstuk opgezet of ze
doen yogaoefeningen.
Vanwege het nijpende lerarente
kort gaf minister Arie Slob (Basis- en
Voortgezet Onderwijs en Media) vo
rig jaar november scholen toestem
ming om in geval van nood een on-
bevoegde kunstenaar voor de klas te
zetten. Dat klinkt vrijblijvend, maar
niet iedere kunstenaar kan zomaar
als invaldocent aan de slag bij Lukida.
Dijksman is terughoudend. Hij polst
eerst of een sollicitant écht van lesge
ven houdt en of hij of zij weleens
voor de klas heeft gestaan. Daarna
loopt diegene een paar keer mee met
een ervaren docent, om daarna zelf
een lesprogramma op te stellen.
Wanneer de sollicitant het gevoel
heeft er klaar voor te zijn, mag hij het
proberen.
Voor Madeleine Schoute, directeur
van basisschool 10e Montessori
school de Meidoorn in West, is het
geen probleem dat de invalkrachten
onbevoegd zijn. ,,Wel probeer ik eerst
een bevoegde docent te vinden, zodat
die het reguliere lesprogramma kan
overnemen. Lukt dat niet, dan vraag
ik iemand van Lukida. De kunste
naars geven leuke lessen, maar ik zet
ze maximaal één dag per week in. Het
werkt niet om ze meerdere dagen
achterelkaar voor de klas te zetten;
kinderen zoeken de grens op, de les
wordt verstoord. Dan merk je toch
dat het geen docenten zijn.''
vrijdag 25 januari 2019
GO
'Meester,
kunt u niet
wat vaker
ziek zijn?'
Tom Grosfeld
Amsterdam
-Bas van der Geest, directeur
Present cf si 1
rtïst
PABL.O PiCASSO—