12 NIEUWS Geen leraar te vinden? Als oplossing voor het nijpende lerarentekort zetten Amsterdamse basisscholen niet-bevoegde kunstenaars, filosofen, yogadocenten en andere creatievelingen voor de klas. ,,Ze zijn superenthousiast.'' LERARENTEKORT INVALKRACHTEN/^ Het gebeurt niet vaak dat alle kinde ren uit groep 5 van basisschool Het Atelier in Diemen muisstil zijn. Voor kunstenaar Mea Meijer (42) maken ze graag een uitzondering. Ze vertelt een verhaal over een planeet niet ver van de aarde vandaan. De planeet heeft de vorm van een hartje en er wonen eenhoorns met fluoresce rende huid. Op een dag besluit een boze magiër alle eenhoorns te van gen. Slechts drie dappere vrienden overleven de verzamelzucht van de magiër, en besluiten om... Bzzz. De drie minuten zijn voorbij, en daar mee ook het verhaal. „Verdergaan, verdergaan!" klinkt het uit de klas. Maar de klok is onver biddelijk. ,,Niet getreurd, na de pauze mogen jullie zelf voor de klas staan om een verhaal te vertellen'', zegt Meijer. De kinderen lijken tevreden met het antwoord en schieten de klas uit naar het schoolplein. Meijer blijft alleen achter, met op het schoolbord de woorden 'hartje', 'eenhoorn' en 'planeet' - de leerlingen wilden dat ze daar een verhaal mee zou maken. Leerkracht ziek Jan Heijmans, directeur van Het Ate lier, had eerder die ochtend nog een probleem: de leerkracht van groep 5 meldde zich ziek. Er was binnen de school niemand beschikbaar om de klas over te nemen. Normaal zou zo'n groep worden ingedeeld bij andere klassen en zouden de leerlingen de hele dag zelfstandig moeten werken. Chaotisch, en niet leuk voor de kin deren, vindt Heijmans. Daarom huurt hij tegenwoordig kunstenaars in als invaldocent. ,,Die voegen écht iets toe aan het reguliere onderwijs aanbod. De kinderen leren vaardig heden die ze heel leuk vinden en waarmee ze normaal gesproken niet snel in aanraking komen.'' Meijer is een van de tweehonderd kunstenaars die zijn aangesloten bij Lukida, een organisatie die kunste naars en andere creatievelingen kop pelt aan basisscholen die een inval- docent nodig hebben. Oprichter Jesse Dijksman (43) ontving vanochtend rond zeven uur een appje van direc teur Heijmans met het verzoek om zo'n invaller. Dijksman heeft een schema paraat. Hij hoeft slechts ie mand uit zijn poule te plukken die op beschikbaar staat. En voila, anderhalf uur later staat er een kunstenaar voor de klas. Ik kan zondag al appje sturen voor een invaller op maandag. Die kunstzinnige types nemen veel stress weg Het gemak waarmee Lukida in korte tijd een invaller heeft gevonden, was voor Bas van der Geest, directeur van basisschool De Mijlpaal in Nieuw- West, reden zich aan te melden bij de organisatie. ,,Ik kan zelfs op zondag- middag al een appje sturen voor een invaller op maandagochtend, dat kan bij andere organisaties niet. Die kunstzinnige types nemen veel stress bij me weg.'' Dijksman richtte Lukida anderhalf jaar geleden op. Terwijl het lerarente kort verder opliep, hadden veel kun stenaars in zijn directe omgeving - hij studeerde af aan de Schrijversvak school als scenarioschrijver - moeite om voldoende betaald werk te vin den. Eén plus één is twee, dacht Dijksman. Inmiddels zijn tachtig Amsterdamse basisscholen aangeslo ten bij Lukida. Behalve kunstenaars worden ook filosofen, architecten, grafisch vorm gevers, fotografen, theatermakers, yo- gadocenten en andere creatievelin- gen ingezet, die lesgeven over hun vakgebied. Ze laten de kinderen bij voorbeeld tekenen en schilderen, er wordt een toneelstuk opgezet of ze doen yogaoefeningen. Vanwege het nijpende lerarente kort gaf minister Arie Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media) vo rig jaar november scholen toestem ming om in geval van nood een on- bevoegde kunstenaar voor de klas te zetten. Dat klinkt vrijblijvend, maar niet iedere kunstenaar kan zomaar als invaldocent aan de slag bij Lukida. Dijksman is terughoudend. Hij polst eerst of een sollicitant écht van lesge ven houdt en of hij of zij weleens voor de klas heeft gestaan. Daarna loopt diegene een paar keer mee met een ervaren docent, om daarna zelf een lesprogramma op te stellen. Wanneer de sollicitant het gevoel heeft er klaar voor te zijn, mag hij het proberen. Voor Madeleine Schoute, directeur van basisschool 10e Montessori school de Meidoorn in West, is het geen probleem dat de invalkrachten onbevoegd zijn. ,,Wel probeer ik eerst een bevoegde docent te vinden, zodat die het reguliere lesprogramma kan overnemen. Lukt dat niet, dan vraag ik iemand van Lukida. De kunste naars geven leuke lessen, maar ik zet ze maximaal één dag per week in. Het werkt niet om ze meerdere dagen achterelkaar voor de klas te zetten; kinderen zoeken de grens op, de les wordt verstoord. Dan merk je toch dat het geen docenten zijn.'' vrijdag 25 januari 2019 GO 'Meester, kunt u niet wat vaker ziek zijn?' Tom Grosfeld Amsterdam -Bas van der Geest, directeur Present cf si 1 rtïst PABL.O PiCASSO—

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 12