Een eeuw lang de handjes
in de lucht krijgen
9
DJ 50 JAAR
Tijs Michiel Verwest zag afgelopen
week Abraham. Je zou het hem niet
geven. Onvermoeibaar draait hij als
Tiësto voort. Zit er eigenlijk een
houdbaarheidsdatum op de
geloofwaardigheid van een dj/producer?
Willem Jongeneelen
Breda
Tijs Verwest weigert op
zijn lauweren te gaan
rusten. Twee dagen na
dat hij Abraham een
hand heeft gegeven,
draaide Tiësto zaterdag in het
Amerikaanse Las Vegas, een paar
dagen later is Cancün in Mexico de
volgende halte. Een blik op zijn
agenda maakt een beetje duizelig.
Nog altijd. Hoewel het schema
vast wel eens nog voller geweest is
geweest. Vóór eind april pendelt
hij voor 21 megashows nog steeds
als een razende heen en weer tus
sen de Verenigde Staten, Spanje,
Mexico, Oekraïne, Argentinië,
Colombia, Zweden, Chili, Ierland,
Brazilië en Noorwegen. O ja, op
i maart doet hij zelfs ook een
keertje Amsterdam aan.
In 1974 zong Mick Jagger It's
Only Rock 'n Roll (but I Like it). Hij
was toen net 31 jaar geworden. Als
iemand gesuggereerd had dat hij
45 jaar later nog als een dolle over
het podium zou rennen, was die
persoon ongetwijfeld voor gek
verklaard. Net als in de periode dat
rockmuziek opkwam werd jaren
later ook over dance, house,
techno en trance verklaard dat het
muziek voor jongeren betrof. Aan
tijd en leeftijd gebonden. Niets
bleek voor die rockmuziek alvast
minder waar.
Smaken kunnen evolueren en
muziekliefhebbers ook in andere
genres geïnteresseerd raken, een
groot deel van het publiek blijkt
ook met de favoriete artiesten uit
hun jeugd mee te groeien. Op die
manier blijven veel mensen vaak
heel lang de muziek uit hun jeugd
bijzonder trouw. Gaat Tiësto de
Mick Jagger van de dance worden?
Dat zou zomaar kunnen.
Icoon
Vijftig jaar of niet, er zit geen en
kele sleet op dit icoon van de Ne
derlandse elektronische dansmu
ziek. Tiësto bivakkeert nog altijd
volkomen terecht in de bovenste
regionen van de prestigieuze lijst
met beste dj's van het toonaange
vende Britse magazine DJ Mag. In
2018 stond hij op nummer 6, de
plek die hij ook al in 2001 bezette.
Alle jaren daartussen stond hij
hoger, waarvan drie keer op num
mer 1.
Niemand hield het zo lang, zo
stabiel, op zo'n hoog niveau vol.
Daar is maar één reden voor aan te
dragen. Tijs verslapt nooit, blijft
zich creatief ontwikkelen en heeft
nog altijd een neus voor wat fris,
hip, lekker, krachtig, spraakma
kend en/of toonaangevend is in de
dansmuziek. Hij stelt zijn publiek
nooit teleur en iedereen uit de
business wil graag met hem wer
ken. Alle hippe dj's, producers,
zangers en zangeressen van deze
tijd staan zich te verdringen om
een track van hem in te mogen
mixen of zingen.
Een voorbeeld? De in 2018 ver
schenen wereldhit Jackie Chan had
zangpartijen van een van de meest
verdienende jonge Amerikaanse
rappers/producers: Post Malone.
De track is inmiddels bijna 379
miljoen keer beluisterd via Spo-
tify. Het op 7 januari dit jaar ver
schenen Grapevine werd alleen al
bij diezelfde streamingsdienst
binnen één dag ruim 7 miljoen
keer aangeklikt. Waanzin? Nee.
Gewoon nog onverminderd popu
lair.
Waar je zou verwachten dat ze-
Het is alleen niet
eenvoudig onze
agenda's in elkaar te
passen
ker in een zo snel van hype wisse
lend muziekgenre als dance wat
meer op leeftijd gerakende arties
ten redelijk rücksichtslos bij het
oud vuil zouden worden gekie
perd (omdat ze links- dan wel
rechtsom ingehaald zouden wor
den door jongere snuiters als Mar
tin Garrix), daar is dat bij Tiësto
geenszins het geval. Sterker nog,
van jong tot oud, ze dragen de man
op handen en willen maar al te
graag met hem samenwerken en
met een track in zijn live-set of op
zijn Club Life mixalbums terecht
komen.
Of ze nu Martin Garrix, Don
Diablo, The Chainsmokers,
KSHMR of Hardwell (hun samen
werking had als titel Zero76, inder
daad het kengetal van hun beider
Breda) heten, ze zijn allemaal
schatplichtig aan Tijs Verwest en
delen allemaal dolgraag een muzi
kaal linkje. Zelfs elektronicapio-
nier J ean-Michel Jarre, goed voor
84 miljoen albums met instru
mentale synthesizermuziek,
spreekt vol respect over de
Nederlandse dj-scene. Hij ziet de
grootste namen als zijn natuur
lijke opvolgers en wil dolgraag met
hen samen muziekmaken. ,,Op
mijn album Electronica 1 (The Time
Machine) uit 2015 werkte ik al
samen met Armin van Buuren. Ik
sluit een samenwerking met
Tiësto in de toekomst niet uit.
Sterker nog, ik weet zeker dat dat
een keer gaat gebeuren. Het is
alleen niet eenvoudig onze agen
da's in elkaar te passen. Maar we
willen beiden dolgraag en er is
veel wederzijds respect!"
woensdag 23 januari 2019
Tiësto achter de draaitafels bij het Electric Daisy Carnival
in Londen. foto jeff lombardo/getty images
- Jean-Michel Jarre
In 2009 nam Tiësto
al een voorschot op
zijn eeuwig durende
carrière. Op zijn
album Kaleidoscope
stond het nummer
Century (gemaakt in
samenwerking met
de toen opkomende
Schotse dj Calvin
Harris). 'Hello. Can
you hear me? Now
put your hands in
the air. For a cen
tury.' Dat was de
steeds terugkerende
tekst van de floorkil-
ler waarin Tijs zijn
typerende trance
vermengde met
trapsgewijs opge
bouwde elektroni
sche beats en die
steeds maar weer
herhaalde vraag of
we hem wel konden
horen. De track ver
schafte de recen
sent van het Ameri
kaanse blad Bilboard
een episch gevoel
en hij noemde de
sound tijdloos. Over
negentig jaar zullen
we weten of Tiësto
gelijk heeft als de
handjes bij die track
nog altijd de lucht in
gaan.