Een eeuw lang de handjes in de lucht krijgen 9 DJ 50 JAAR Tijs Michiel Verwest zag afgelopen week Abraham. Je zou het hem niet geven. Onvermoeibaar draait hij als Tiësto voort. Zit er eigenlijk een houdbaarheidsdatum op de geloofwaardigheid van een dj/producer? Willem Jongeneelen Breda Tijs Verwest weigert op zijn lauweren te gaan rusten. Twee dagen na dat hij Abraham een hand heeft gegeven, draaide Tiësto zaterdag in het Amerikaanse Las Vegas, een paar dagen later is Cancün in Mexico de volgende halte. Een blik op zijn agenda maakt een beetje duizelig. Nog altijd. Hoewel het schema vast wel eens nog voller geweest is geweest. Vóór eind april pendelt hij voor 21 megashows nog steeds als een razende heen en weer tus sen de Verenigde Staten, Spanje, Mexico, Oekraïne, Argentinië, Colombia, Zweden, Chili, Ierland, Brazilië en Noorwegen. O ja, op i maart doet hij zelfs ook een keertje Amsterdam aan. In 1974 zong Mick Jagger It's Only Rock 'n Roll (but I Like it). Hij was toen net 31 jaar geworden. Als iemand gesuggereerd had dat hij 45 jaar later nog als een dolle over het podium zou rennen, was die persoon ongetwijfeld voor gek verklaard. Net als in de periode dat rockmuziek opkwam werd jaren later ook over dance, house, techno en trance verklaard dat het muziek voor jongeren betrof. Aan tijd en leeftijd gebonden. Niets bleek voor die rockmuziek alvast minder waar. Smaken kunnen evolueren en muziekliefhebbers ook in andere genres geïnteresseerd raken, een groot deel van het publiek blijkt ook met de favoriete artiesten uit hun jeugd mee te groeien. Op die manier blijven veel mensen vaak heel lang de muziek uit hun jeugd bijzonder trouw. Gaat Tiësto de Mick Jagger van de dance worden? Dat zou zomaar kunnen. Icoon Vijftig jaar of niet, er zit geen en kele sleet op dit icoon van de Ne derlandse elektronische dansmu ziek. Tiësto bivakkeert nog altijd volkomen terecht in de bovenste regionen van de prestigieuze lijst met beste dj's van het toonaange vende Britse magazine DJ Mag. In 2018 stond hij op nummer 6, de plek die hij ook al in 2001 bezette. Alle jaren daartussen stond hij hoger, waarvan drie keer op num mer 1. Niemand hield het zo lang, zo stabiel, op zo'n hoog niveau vol. Daar is maar één reden voor aan te dragen. Tijs verslapt nooit, blijft zich creatief ontwikkelen en heeft nog altijd een neus voor wat fris, hip, lekker, krachtig, spraakma kend en/of toonaangevend is in de dansmuziek. Hij stelt zijn publiek nooit teleur en iedereen uit de business wil graag met hem wer ken. Alle hippe dj's, producers, zangers en zangeressen van deze tijd staan zich te verdringen om een track van hem in te mogen mixen of zingen. Een voorbeeld? De in 2018 ver schenen wereldhit Jackie Chan had zangpartijen van een van de meest verdienende jonge Amerikaanse rappers/producers: Post Malone. De track is inmiddels bijna 379 miljoen keer beluisterd via Spo- tify. Het op 7 januari dit jaar ver schenen Grapevine werd alleen al bij diezelfde streamingsdienst binnen één dag ruim 7 miljoen keer aangeklikt. Waanzin? Nee. Gewoon nog onverminderd popu lair. Waar je zou verwachten dat ze- Het is alleen niet eenvoudig onze agenda's in elkaar te passen ker in een zo snel van hype wisse lend muziekgenre als dance wat meer op leeftijd gerakende arties ten redelijk rücksichtslos bij het oud vuil zouden worden gekie perd (omdat ze links- dan wel rechtsom ingehaald zouden wor den door jongere snuiters als Mar tin Garrix), daar is dat bij Tiësto geenszins het geval. Sterker nog, van jong tot oud, ze dragen de man op handen en willen maar al te graag met hem samenwerken en met een track in zijn live-set of op zijn Club Life mixalbums terecht komen. Of ze nu Martin Garrix, Don Diablo, The Chainsmokers, KSHMR of Hardwell (hun samen werking had als titel Zero76, inder daad het kengetal van hun beider Breda) heten, ze zijn allemaal schatplichtig aan Tijs Verwest en delen allemaal dolgraag een muzi kaal linkje. Zelfs elektronicapio- nier J ean-Michel Jarre, goed voor 84 miljoen albums met instru mentale synthesizermuziek, spreekt vol respect over de Nederlandse dj-scene. Hij ziet de grootste namen als zijn natuur lijke opvolgers en wil dolgraag met hen samen muziekmaken. ,,Op mijn album Electronica 1 (The Time Machine) uit 2015 werkte ik al samen met Armin van Buuren. Ik sluit een samenwerking met Tiësto in de toekomst niet uit. Sterker nog, ik weet zeker dat dat een keer gaat gebeuren. Het is alleen niet eenvoudig onze agen da's in elkaar te passen. Maar we willen beiden dolgraag en er is veel wederzijds respect!" woensdag 23 januari 2019 Tiësto achter de draaitafels bij het Electric Daisy Carnival in Londen. foto jeff lombardo/getty images - Jean-Michel Jarre In 2009 nam Tiësto al een voorschot op zijn eeuwig durende carrière. Op zijn album Kaleidoscope stond het nummer Century (gemaakt in samenwerking met de toen opkomende Schotse dj Calvin Harris). 'Hello. Can you hear me? Now put your hands in the air. For a cen tury.' Dat was de steeds terugkerende tekst van de floorkil- ler waarin Tijs zijn typerende trance vermengde met trapsgewijs opge bouwde elektroni sche beats en die steeds maar weer herhaalde vraag of we hem wel konden horen. De track ver schafte de recen sent van het Ameri kaanse blad Bilboard een episch gevoel en hij noemde de sound tijdloos. Over negentig jaar zullen we weten of Tiësto gelijk heeft als de handjes bij die track nog altijd de lucht in gaan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 63