vv Als je allemaal perfect zingt, betekent dat nog niet dat de muziek die je samen maakt goed is II Ze hebben een totaal verschillende achtergrond, de sopranen, maar vinden elkaar in de muziek. Bijvoorbeeld in de Matthaus-Passion, die straks 33 keer op de agenda staat. Zingen kunnen ze, maar praten ook. En Lachen. Ga naar pzc.nl/ontdek-klassiek 7. Commerciële bijlage 23 januari 2019 Dat blijkt wel, als drie van hen - net na een optreden - even Langskomen. Nog in stemmige jurk, en 'a bit high', zoals een van hen roept. Zoals ze op het podium een koor waren, klatert ook backstage hun gelach in harmonie op. Kernsopranen zijn kennelijk ook gewone mensen, Leuke zelfs. 'ONZE STEMMEN ZIJN EEN GOEDE BLEND' "Vooraf en in de pauze zijn we anders, hoor. Heel stil, om de focus vast te houden", zegt Ai Sakabayashi (35) uit het Japanse Kyoto. Voor haar is dit het eerste seizoen in Nederland, maar ze voelt zich al helemaal thuis. Sippie Broersma (35) komt gewoon uit Sneeken is al negen seizoenen een dragende kracht. "We zijn met onze stemmen een goede blend." Zingen doen ze samen, met oor voor elkaar, maar het is niet zo dat de drie zich ook samen op de uitvoering voorbereiden. Sippie: "Dat doet ieder voor zich." Ai vervolgt: "Iedereen weet namelijk het beste wat goed is voor hem of haar. Wat eet je, en hoeveel? Hoe kom je fysiek en mentaal het best voor de dag? Dat kun je niemand voorschrijven. Ik eet weinig, kijk naar de grond, neurie. Zo maak ik ruimte in mijn hoofd." "Na drie concerten zijn de ergste zenuwen weg", zegt de Amerikaanse Fiona Ellis (32), bezig aan haar tweede seizoen. "De juiste opwinding voor een bepaald optreden vind ik terug door bijvoorbeeld in de Lobby rond te lopen en me voor te stellen dat al die mensen straks wat wij brengen echt voor het eerst horen." AFSTAND Voor wie in het publiek zit, lijkt het alsof alles op het podium perfect verloopt. "Fouten? Ik? Nooit", zegt Sippie droog. De anderen Lachen in koor. Fiona: "Mijn devies is: niet verlegen of timide zijn, bang om een fout te maken. Geef watje hebt, ga ervoor. Foutje, jammer." Een fout door een gebrek aan concentratie, dat is erg, vindt Ai. "Maar zing je bijvoorbeeld een verkeerd woord, omdat je helemaal gaat voor de juiste vibe, dan telt dat niet. En weet je, je kunt perfect zingen, maar dat betekent nog niet dat de muziek die je samen maakt, goed is." Voor de sopranen, die in de Matthaus-Passion altijd in dezelfde volgorde staan opgesteld, is het belangrijk de juiste afstand tot elkaar te houden. "We zijn een klein koor, dus dat Luistert nauw", zegt Fiona. "Waar je staat is zo belangrijk! Je wilt je eigen groep kunnen horen en ook de anderen, de tenoren, de bassen. Maar sta je te dicht bij elkaar, dan is het of je eigen klank verloren gaat, verstikt raakt. De balans, daar gaat het om." Ook naast hen, maar verder weg, horen ze de alten, tenoren, baritons en bassen. Fiona schiet in de lach als het over de bassen gaat. "Elke stemgroep heeft een eigen collectieve persoonlijkheid, een eigen attitude, dat heb je in alle orkesten. De bassen, ach, die zijn relaxed, zitten achterover, hun mind Lijkt al bezig met de Lunch van de volgende dag. Zouden ze vooraf een paar whisky's pakken dan presteren ze nóg geweldig... Maar dat doen ze niet natuurlijk. De sopranen zitten op het randje van hun stoel, het moet altijd beter." Sippie: "Wij? Wij eten appeLs, drinken gemberthee met honing, doen yoga... Haha, ik overdrijf. We hebben een goede groep, we denken op dezelfde manier." VIBE Elk publiek is anders, zeggen de drie. Sippie: "De ene keer zijn ze stil op een intense manier, dan voel je de vibe in de zaal." Ai: "Een andere keer zijn ze druk op een meelevende manier, soms voelt het als minder maar dat kan ook weer ineens opleven." Nog lang samen zingen dus, bij Pieter Jan Leusink? "Tuurlijk", zegt Sippie met de haar kenmerkende humor. "Tot de dood ons scheidt." Vlnr: Fiona Ellis, Ai Sakabayashi en Sippie Broersma

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 55