Lj
0)
\^m
17 W/X
18
TOMTOM TELEMATICA
Kort
Minister Hoekstra moet
zwijgen over Italie
EU-commissaris Pierre Moscovici heeft
Wopke Hoekstra een reprimande gegeven,
omdat de Nederlandse minister van Finan
ciën vraagtekens blijft plaatsen bij de ma
nier waarop Italië de Europese begrotingsre
gels ongestraft naar zijn eigen hand heeft
kunnen zetten. ,,Er moet geen argwaan
zijn'', liet Moscovici zich gisteren ontvallen.
,,Zo werken we hier niet en het is niet wel
kom. Dit is geen nuttige discussie.'' Maan
dag zei Hoekstra dat hij 'het verhaal niet
overtuigend' vindt. Hij wil meer informatie
van Brussel. „Natuurlijk zal ik meer details
geven aan wie dan ook die me daar om
vraagt'', zei Moscovici. ,,Maar we hadden de
volle steun van de ministers voor de manier
waarop we de kwestie hebben aangepakt.
Dat volle vertrouwen blijven we nodig heb
ben.'' Brussel wees vorig jaar twee keer de
ontwerpbegroting van de regering in Rome
af en legde een forse boete op. Uiteindelijk is
de zaak toch in der minne geschikt en hoeft
Italië de boete niet te betalen.
Boete voor Mastercard
Mastercard krijgt een boete van ruim 570
miljoen euro, omdat de betaalkaartenfirma
de mededingingsregels heeft geschonden.
Het bedrijf verhoogde kunstmatig de kosten
van betalingen en dupeerde daarmee consu
menten en winkeliers in de EU, aldus com
missaris Vestager (Mededinging). Brussel
begon in 2013 met het onderzoek naar de
extra kosten die Mastercard berekende.
Ook Zuid-Afrikaanse
gouddelvers willen fuseren
De Zuid-Afrikaanse goudproducent Gold
Fields wil graag fuseren met zijn grotere,
eveneens Zuid-Afrikaanse branchegenoot
AngloGold Ashanti. Het gecombineerde
concern heeft een marktwaarde van onge
veer 8 miljard dollar, met een jaarlijkse pro
ductiecapaciteit van bijna 6 miljoen troy
ounce goud (een troy ounce is 31,1 gram).
Vorige week werd al bekend dat de Ameri
kaanse gouddelver Newmont Mining en het
Canadese Goldcorp gaan fuseren.
Flitsen
Air France-
KLM
Arcelor
Mittal
TomTom
AkzoNobel
De overstap van TomTom naar de
markt voor zelfrijdende auto's is
gisteren definitief geworden met
de verkoop van de Telematica-divi-
sie aan de Japanse bandenfabrikant
Bridgestone. Opbrengst: voor 910
miljoen euro. Telematica is een
winstgevend onderdeel van Tom
Tom dat zich bezighoudt met
vlootbeheer van auto's en vracht
wagens. Klanten, zoals transport
bedrijven, kunnen hun auto's en
chauffeurs overal 'volgen' en daar
door beter onderhoud plannen en
sturen op efficiënt rijgedrag. Dat
scheelt jaarlijks miljoenen euro's in
brandstofkosten.
De grote vraag is hoe het nu ver
der moet met TomTom zonder Te
lematica. Het bedrijf worstelde de
laatste jaren met zichzelf. TomTom
werd groot met de verkoop van
(losse) navigatiekastjes in de auto.
Die markt staat al enkele jaren on
der druk. Zeker sinds Google de na-
vigatiesoftware voor de smart-
phone gratis ter beschikking stelde.
Het bedrijf zette vervolgens in op
inbouw van navigatieapparatuur in
auto's, er werd geïnvesteerd in Te
lematica en het bedrijf ontwikkelde
gadgets als sporthorloges en draag
bare camera's. Die laatste activiteit
leek veelbelovend, maar uiteinde
lijk leverde het toch niet op wat ver
wacht was.
Google
De aankondiging eind vorig jaar
van de autofabrieken Renault,
Volvo, Nissan en Mitsubishi dat ze
voortaan zaken zouden doen met
Google, drukte TomTom keihard
met de neus op de feiten. Dit had
niemand zien aankomen op het
hoofdkantoor in Amsterdam. Want
had topman Harold Goddijn niet
keer op keer verklaard dat autofa
brikanten nooit met Google of
Apple in zee zouden gaan?! Letter
lijk had Goddijn in dagblad Trouw
laten optekenen dat een bedrijf
'veel uit handen geeft' als het
Google binnenlaat. De data die
Google verzamelt van automobilis
ten zijn namelijk niet te vermark
ten door de autofabrikanten, maar
blijven in bezit van Google.
Wat had Goddijn zich
vergist. Het aandeel TomTom zakte
vele procenten in waarde na het af
haken van Renault en de andere au-
tofabrieken. Om te redden wat er te
redden viel, kondigde TomTom in
september vorig jaar al het afstoten
van de Telematica-divisie aan. De
opbrengst zou als zoenoffer naar de
aandeelhouders terugvloeien.
Martijn den Drijver, hoofd aan-
delenanalyse bij zakenbank
NIBC, vindt de koerswijziging een
MOSCOVICI: KRITIEK NIET WELKOM
MEDEDINGINGSREGELS GESCHONDEN
FUSIEGOLF IN MIJNINDUSTRIE
De Britse supermarktketen Tesco staat
op het punt om honderden banen te schrap
pen. Het zou gaan om weer een nieuwe ont
slagronde door topman Dave Lewis. Sinds
2014 heeft hij al meer dan 10.000 banen bij
Tesco geschrapt.
Afas Software heeft zijn omzet in 2018
met 17 procent zien stijgen naar 141 miljoen
euro. De winstgevendheid nam met 26 pro
cent toe. Nog eens 388 organisaties werden
vorig jaar klant bij Afas.
O
De luchtvaart
maatschappij
was de grootste
stijger in de
MidKap.
woensdag 23 januari 2019
GO
De staalgigant
leverde behoor
lijk in.
De verkoop van
de Telematica-
divisie viel niet in
goede aarde.
De grootste daler
in de AEX.
o
TomTom
de kip met
eieren?
Peet Vogels
Amsterdam
Harold Goddijn, ceo van Tom
Tom. FOTO ANP