Lj 0) \^m 17 W/X 18 TOMTOM TELEMATICA Kort Minister Hoekstra moet zwijgen over Italie EU-commissaris Pierre Moscovici heeft Wopke Hoekstra een reprimande gegeven, omdat de Nederlandse minister van Finan ciën vraagtekens blijft plaatsen bij de ma nier waarop Italië de Europese begrotingsre gels ongestraft naar zijn eigen hand heeft kunnen zetten. ,,Er moet geen argwaan zijn'', liet Moscovici zich gisteren ontvallen. ,,Zo werken we hier niet en het is niet wel kom. Dit is geen nuttige discussie.'' Maan dag zei Hoekstra dat hij 'het verhaal niet overtuigend' vindt. Hij wil meer informatie van Brussel. „Natuurlijk zal ik meer details geven aan wie dan ook die me daar om vraagt'', zei Moscovici. ,,Maar we hadden de volle steun van de ministers voor de manier waarop we de kwestie hebben aangepakt. Dat volle vertrouwen blijven we nodig heb ben.'' Brussel wees vorig jaar twee keer de ontwerpbegroting van de regering in Rome af en legde een forse boete op. Uiteindelijk is de zaak toch in der minne geschikt en hoeft Italië de boete niet te betalen. Boete voor Mastercard Mastercard krijgt een boete van ruim 570 miljoen euro, omdat de betaalkaartenfirma de mededingingsregels heeft geschonden. Het bedrijf verhoogde kunstmatig de kosten van betalingen en dupeerde daarmee consu menten en winkeliers in de EU, aldus com missaris Vestager (Mededinging). Brussel begon in 2013 met het onderzoek naar de extra kosten die Mastercard berekende. Ook Zuid-Afrikaanse gouddelvers willen fuseren De Zuid-Afrikaanse goudproducent Gold Fields wil graag fuseren met zijn grotere, eveneens Zuid-Afrikaanse branchegenoot AngloGold Ashanti. Het gecombineerde concern heeft een marktwaarde van onge veer 8 miljard dollar, met een jaarlijkse pro ductiecapaciteit van bijna 6 miljoen troy ounce goud (een troy ounce is 31,1 gram). Vorige week werd al bekend dat de Ameri kaanse gouddelver Newmont Mining en het Canadese Goldcorp gaan fuseren. Flitsen Air France- KLM Arcelor Mittal TomTom AkzoNobel De overstap van TomTom naar de markt voor zelfrijdende auto's is gisteren definitief geworden met de verkoop van de Telematica-divi- sie aan de Japanse bandenfabrikant Bridgestone. Opbrengst: voor 910 miljoen euro. Telematica is een winstgevend onderdeel van Tom Tom dat zich bezighoudt met vlootbeheer van auto's en vracht wagens. Klanten, zoals transport bedrijven, kunnen hun auto's en chauffeurs overal 'volgen' en daar door beter onderhoud plannen en sturen op efficiënt rijgedrag. Dat scheelt jaarlijks miljoenen euro's in brandstofkosten. De grote vraag is hoe het nu ver der moet met TomTom zonder Te lematica. Het bedrijf worstelde de laatste jaren met zichzelf. TomTom werd groot met de verkoop van (losse) navigatiekastjes in de auto. Die markt staat al enkele jaren on der druk. Zeker sinds Google de na- vigatiesoftware voor de smart- phone gratis ter beschikking stelde. Het bedrijf zette vervolgens in op inbouw van navigatieapparatuur in auto's, er werd geïnvesteerd in Te lematica en het bedrijf ontwikkelde gadgets als sporthorloges en draag bare camera's. Die laatste activiteit leek veelbelovend, maar uiteinde lijk leverde het toch niet op wat ver wacht was. Google De aankondiging eind vorig jaar van de autofabrieken Renault, Volvo, Nissan en Mitsubishi dat ze voortaan zaken zouden doen met Google, drukte TomTom keihard met de neus op de feiten. Dit had niemand zien aankomen op het hoofdkantoor in Amsterdam. Want had topman Harold Goddijn niet keer op keer verklaard dat autofa brikanten nooit met Google of Apple in zee zouden gaan?! Letter lijk had Goddijn in dagblad Trouw laten optekenen dat een bedrijf 'veel uit handen geeft' als het Google binnenlaat. De data die Google verzamelt van automobilis ten zijn namelijk niet te vermark ten door de autofabrikanten, maar blijven in bezit van Google. Wat had Goddijn zich vergist. Het aandeel TomTom zakte vele procenten in waarde na het af haken van Renault en de andere au- tofabrieken. Om te redden wat er te redden viel, kondigde TomTom in september vorig jaar al het afstoten van de Telematica-divisie aan. De opbrengst zou als zoenoffer naar de aandeelhouders terugvloeien. Martijn den Drijver, hoofd aan- delenanalyse bij zakenbank NIBC, vindt de koerswijziging een MOSCOVICI: KRITIEK NIET WELKOM MEDEDINGINGSREGELS GESCHONDEN FUSIEGOLF IN MIJNINDUSTRIE De Britse supermarktketen Tesco staat op het punt om honderden banen te schrap pen. Het zou gaan om weer een nieuwe ont slagronde door topman Dave Lewis. Sinds 2014 heeft hij al meer dan 10.000 banen bij Tesco geschrapt. Afas Software heeft zijn omzet in 2018 met 17 procent zien stijgen naar 141 miljoen euro. De winstgevendheid nam met 26 pro cent toe. Nog eens 388 organisaties werden vorig jaar klant bij Afas. O De luchtvaart maatschappij was de grootste stijger in de MidKap. woensdag 23 januari 2019 GO De staalgigant leverde behoor lijk in. De verkoop van de Telematica- divisie viel niet in goede aarde. De grootste daler in de AEX. o TomTom de kip met eieren? Peet Vogels Amsterdam Harold Goddijn, ceo van Tom Tom. FOTO ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 18