Vlissingen is een voorbeeldhaven 4 We willen laten zien dat we echt geen enge boze mannen zijn m Een jaar geleden besloot Erwin van Belzen, locatiemanager van de Vlis- singse vismijn, het probleem van af val goed aan te pakken. Hij was de te lefoontjes met klachten over afval op de kade en in het water beu. Dan klaagde de gemeente, dan was er weer een melding dat er vuil in de schroef van een schip was gedraaid, dan kwamen er weer opmerkingen van Amels, de jachtenbouwer. ,,Ik was dat op den duur zo zat", zegt Van Belzen. ,,Er was eerder al eens een ac tie geweest om afval uit zee aan land te brengen, maar dat was eigenlijk meer voor de publiciteit. Het ver slofte al snel. De vissers kregen een paar zakken en moesten het verder zelf uitzoeken. Er moest gewoon wat gebeuren, want het was hier een puinhoop." Van Belzen zocht naar, zoals hij het zegt, 'een sterk lichaam' om hem te helpen bij het afvalproject. Die sterke partners vond hij in de vorm van KIMO en de Stichting Financiering Afvalstoffen Visserij. KIMO is een grote partij. Bij deze internationale organisatie zijn 150 kustgemeenten uit dertien landen aangesloten. Sa men strijden ze tegen de vervuiling van de Noordzee, Ierse zee, Noord oostelijke Atlantische Oceaan en de Oostzee. Met die steun in de rug nodigde Van Belzen zijn vissers vorig jaar maart uit voor een bijeenkomst. ,,Ik dacht als er zes komen is het veel, maar er kwamen dertig visserman nen. Dat viel me reuze mee." Cas Caljouw, visser uit Arnemui- den van de ARM 25 Deo Volente, stond zelf ook perplex van de grote opkomst. ,,Heel Vlissingen en Arne- muiden was op die vergadering ver tegenwoordigd. Ik vond het een heel positieve ontwikkeling." Oud-havenmeester Theo Mari- nisse sprak de vissers vermanend toe op die bijeenkomst. Zo ingewikkeld is het niet om de haven schoon te houden. Willen de havengebruikers hun scheepsschroeven schoon hou den van vastgedraaid vuil, dan moet het dek aan het einde van de dag op geruimd zijn als het schoongespoten wordt, maande hij. „Patronen van vetspuiten en handschoenen waaien niet zomaar uit je handen. Zet een hark aan boord en vraag hulp aan de veilingmensen. Hulp is er altijd. We kunnen heel grote stappen maken." De boodschap werd begrepen. De vissers van zeventien kotters meld den zich na de bijeenkomst aan om mee te doen. Fishing for Litter zag het aantal Nederlandse deelnemers stijgen van 96 naar 113, een record aantal. Rudy Marinisse, zoon van de oud havenmeester, loopt naar een grote groene container op het haventer rein. Daarin ligt het tastbare resultaat van de nieuwe afvalmoraal. Het kost enige moeite om de container open te schuiven. ,,Hij zit echt bomvol. Elke twee weken voeren we een volle container af." In de groene container komen de big bags met opgevist af- val, de kapotte netten en de rode zak ken met pluis terecht. Het is niet al leen het aan land brengen van ander mans rommel, de visserij moet voor komen dat hun eigen afval in zee te rechtkomt. Pluis is daarvan een berucht voor beeld. Iedereen die weleens op het strand is geweest kent de oranje en blauwe kunststof draadjes die op de vloedlijn liggen. Pluis wordt gebruikt om de netten te beschermen. Een soort zachte slijtlaag waarvan elk schip honderden tot duizenden kilo's per jaar gebruikt. De visserijsector zoekt met milieuclubs, Rijkswater staat, producenten en onderzoekers uit Wageningen naar alternatieven voor dit niet-afbreekbare materiaal. Hiervoor is het VisPluisVrij-project opgezet. Geschat wordt dat jaarlijks 65.000 kilo pluis in zee belandt door slijtage en reparatie. Zolang er nog geen alternatief is voor het kunststof pluis, moet in elk geval zo veel mogelijk voorkomen worden dat het in het water komt. ,,We zeggen daarom tegen die jon gens: 'Als je de versleten pluis van de netten snijdt, gooi het dan meteen in zo'n rode zak in plaats van op het dek'. Net zo makkelijk en het voor komt dat die pluis in de haven waait of spoelt bij het schoonspuiten van het dek", zegt Marinisse. Een visser is zuinig op zijn schip. ,,Daar zul je geen touwtje verkeerd zien hangen", zegt Marinisse. Maar de kade en de haven zagen ze vroeger niet als hun werkplek. De eerste we ken moesten Van Belzen en Mari- nisse nog wat zendingswerk verrich ten. ,,We keken dan wat er in zo'n big bag zat. Soms hadden ze er voor het gemak hun huisvuil of een oliefilter ingegooid. Dan ging er meteen een mailtje naar hen toe met als strek king dat dit niet de bedoeling kon zijn." Het gaat Van Belzen ook om de toon waarop je de vissers aanspreekt en de timing. ,,Als het op zee slecht weer is geweest, moet ik niet over een vuilniszak gaan beginnen. Die mannen hebben een week lang met windkracht 10 op hun kop gehangen. Die zijn blij dat ze weer aan de wal zijn en willen dan zo snel mogelijk naar huis." Vlissingen werd voor KIMO een voorbeeldhaven. Bijna alle Vlissingse en Arnemuidse vissers doen aan het project mee. Sleutel tot het succes is niet alleen de bereidwilligheid van de vissers. ,,We proberen het ook ge makkelijk voor ze te maken", zegt Marinisse. ,,Ik leg de lege zakken op het dek zodra ik de volle heb opge haald. Dan hoeven ze daar niet zelf aan te denken." Er is ook een duide lijke handleiding online ('www.vis- senvooreenschonezee.nl') gezet met de telefoonnummers van wie ze kunnen bellen. Drie bedrijven zorgen voor de ver werking van het afval. Wielemaker haalt het huisvuil op, Martens Cleaning het chemisch afval en de grote groene container met de net ten, het pluis en het opgeviste afval neemt Bek Verburg mee. Dat laat- A .1 ZATERDAG 19 JANUARI 2019 GO VERVOLG VAN PAGINA 3 Een zak met afval staat klaar om opgehaald te worden. Touw, hout en plastic dat met de vis naar boven is gehaald. De groene con tainer vol kapotte netten, pluis en opgevist afval. ■serij voor AiasGul Aooi.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 52