A ^3 j ,_l Gaat dominee Maarten Klaassen viral? 10 ZEELAND EXPOSITIES SCHILDERIJEN Voor kunstenaars als Dave Meijer en Sietske Koopman is hun handschrift een wezenlijk onderdeel van hun werk. Monnikenwerk Net zoals het waarne men van de zichtbare werkelijkheid. Hoewel die zich in het werk van Dave Meijer niet herkenbaar vertoont. Voor Sietske Koopman (1983) ligt dat anders. Zij woont in 's Heer Abtskerke en schildert alles wat ze tegenkomt. De kerktoren tegenover haar huis. Boerenschu ren. Een akker met landbouwma chines. Het baggerschip waar haar man op werkt. De McCain fabriek zoals je die ziet als je op de A58 rijdt. Die laatste zag ze bij avond licht. In de verte gloeit de lucht oranje. Een sterk contrast met het diepblauw dat de nacht aankon digt. Waardoorheen zich grijs blauwe rookpluimen zachtjes be wegen. Met brede vegen zet Koop man het tafereel neer. De essentie van de visuele ervaring raken van uit verwondering. Daar draait het om in haar werk. Koopman werkt met ei tempera op doek. Dat vraagt om snel en raak schilderen. Ze speelt transpa rante en dekkende lagen goed te gen elkaar uit en maakt waar no dig gebruik van het wit van het linnen waarop ze schildert. Ze heeft een goed vormgevoel en weet mooie en efficiënte oplossin gen te vinden voor visuele proble- men. Haar werk is een boeiende evocatie van het verlangen om te blijven kijken. Verwondering als basis van bestaan. Waarnemen Dave Meijer (1955) is ook iemand die waarneemt. Vooral het land schap inspireert hem. Maar meestal is in zijn werk de aanleiding voor het beeld niet meer te traceren. Al leen de visuele spanning blijft. Vorm, kleur, verhouding, tot enkele elementaire vormen teruggebracht. Het werk van Meijer oogt zoe kend. Rulle verf, laag over laag aan gebracht. Hij zaagt soms delen uit zijn panelen en voegt nieuwe ele menten in. Ook plakt hij stukken papier over de ondergrond, om daar weer overheen te schilderen. Tot hij in zijn Goese atelier die uitgekiende compositie heeft gevonden waarin voor- en achtergrond tot een onlos makelijke eenheid zijn samenge bracht. Die nooit perfect is. Daarom volgen steeds variaties. In recente, grote werken op pa pier schildert Meijer met acryl. Een op gebladerte gebaseerd rit misch spel van helder rode, trans parante verf op een witte onder grond. Of een scala aan blauwe en blauwgrijze tinten, een wolk van ongrijpbaarheid, met eroverheen een rechthoekige structuur van krijtlijnen. Keer op keer schept Meijer spanning. Zelfs zijn 'roer houtjes' brengt hij samen in geraf fineerde kleurcombinaties. Door steeds opnieuw verwante motie ven te onderzoeken, verbeeldt hij meer dan wanneer hij de werke lijkheid zou tonen. Zijn werk roept de oneindige visuele rijk dom van de realiteit op én de on eindige hoeveelheid manieren waarop je daarnaar kunt kijken. Uniek en meeslepend geschilderd. Het prikkelt mijn fantasie op een vreselijke manier: deep fake news. Ofwel het tove ren met beelden op social media. Een gewiekst systeem van list en bedrog waarmee je beroemdhe den dat kunt laten zeggen wat niet in hun hoofd opkomt. Dat nemen we vervolgens aan voor waar, want wat we zintuiglijk waarne men, registreren we als echt 'ik heb het toch zelf gezien?' Stel je toch eens voor dat ik ds. Maarten Klaassen uit Arnemui- den, een van de mannen achter de Nederlandse versie van de Nashville-verklaring, op social media een videoverklaring laat af leggen. Een verklaring waarin hij spijt betuigt en zegt dat het niet goed is geweest dat hij zich een goddelijk oordeel over homosek- suele mensen heeft aangemeten. Ik stel me geloofwaardige beelden voor van de man in driedelig zwart, maar bij voorkeur wel met emoties zoals van Aziatische mannen die tot tranen toe geroerd door het stof gaan, na een misstap. Stel dat de gemanipuleerde beel den van de predikant viral gaan De boel naar eigen hand zetten. Soms lijkt het mij wel wat om on opgemerkt invloed uit te oefenen. Op het mensenwerk dan hè. Al schrijf ik wekelijks een stukje over religie en kerken in Zeeland, het gaat nooit over goden, geesten, machten of krachten zelf, maar al tijd over wat mensen daarover denken. Of wat ze doen omdat ze denken dat dit van hen wordt ge vraagd. Het zou wat worden als ik, als een soort medium, boodschappen uit een bovennatuurlijke werke- lijkheid ga doorgeven. Dat geeft beslist direct discussie over wat echt of waar is! Het enige wat ik kan zien en be commentariëren is het mensen werk. Ik weet wel het nodige over godsdienst en hoe de hazen lopen in kerkelijke kring. Wat ds. Klaas- sen beweert kan ik in een context zetten. Daarbij kan ik mijn eigen smaak volgen. Ik kan kiezen voor bijvoorbeeld een insteek met we tenschappelijke artikelen over or- thodoxe varianten van religie en het onderdrukken van seksualiteit (vooral de vrouwelijke overigens). En de relatie tussen verlies aan in vloed in de buitenwereld en machtsuitoefening in de binnen wereld, onder de leden van de ei gen religieuze groep. Ervaringsverhalen Maar ik kan ook mij bekende erva ringsverhalen aanhalen waaruit blijkt dat er in tien jaar tijd al veel is veranderd in bevindelijk gere formeerde kring op het gebied van LHBTI-vraagstukken. Niet dat het snel gaat, maar toch. Een artikel over de coming-out van John La- pré op de biblebelt (Trouw 17 ja nuari 2019) is daarvoor tekenend. Je zou het misschien niet direct zeggen, maar juist het publiceren van de Nederlandse vertaling van de Nashville-verklaring lijkt op een achterhoedegevecht. Zelfs het Reformatorisch Dagblad nam er op 8 januari 2019 in een hoofdre dactioneel commentaar met als ti tel Profeet en Herder wat afstand van: 'Er is maar één advies: stop deze verklaring even terug in de kast. Verzamel nu geen handteke ningen. Ga eerst wenen op de puinhopen.' Tsjaen zet mij dan, in Terneu- zen, tussen HZ-studenten bij een VPRO Meetup over fake news. Dat mijn hersens dan gaan gisten, is mijn makke en de teruggekeken uitzending van VPRO Tegenlicht over deep fake news maakte het heus nog erger. Ik heb nu een ver moeden van hoe ik op social me dia de kluit kan belazeren. Maar de spijtbetuiging van ds. Klaassen is in mijn hoofd blijven zitten. De stoel van god is mij te hoog om op te klimmen. zaterdag 19 januari 2019 GO Verwondering in kleur gevat Nico Out Goes Sietske Koopman schildert alles wat ze tegenkomt. Uit dit werk, Dakgoot, spreekt het ver langen om te blijven kijken. M Dave Meijer schept spanning in zijn werk. Het roept de visuele rijkdom van de realiteit op. FOTO'S NICO OUT Twee panelen van Dave Meijer. T/m 16/2: Sietske Koopman, Kunstuitleen de Bevelanden, Westwal 45, Goes, wo. t/m vr. 13.00-17.00 uur, za. 10.00-14.00 uur. Dave Meijer, Galerie van den Berge, Albert Joachimikade 5, Goes. Do. t/m za. 12.00-17.00 uur. José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 38