In Adam van Wanda Reisel drukt een directeur miljoenen achterover, om zich daarna als 'luxe vluchteling' uit de voeten te maken. We spreken Reisel in de Koninklijke Industrieele Groote Club in Amsterdam, waar de openingsscène zich afspeelt. Wanda Reisel (63) neemt plaats aan een antieke tafel die niet zou misstaan op de set van Downton Abbey. Ze nipt van een latte macchiato en kijkt geamuseerd naar de Dam, waar het krioelt van de mensen. In de beginscène van haar roman Adam blaast een mysterieuze groepering het Nationaal Monument op, terwijl hoofdpersoon Adam op het balkon van de sociëteit Koninklijke Industrieele Groote Club staat. ,,Ik heb altijd een fascinatie gehad voor de stoute kant van mensen. Eigenlijk gaan al mijn boeken over mensen die een grens oversteken, hun seksualiteit onderzoeken, overspel plegen of er een tweede gezin op nahouden. Adam is een man die besluit zijn leven met gestolen geld een andere wen ding te geven. Hij is net het neefje van hoofdpersoon Raskolnikov uit Misdaad Straf van Dostojevski: iemand die denkt dat hij boven de wet staat, een touwtje over stapt en aan de andere kant van de spiegel terechtkomt. Moreel dubbelzinnige men sen zijn sowieso boeiend voor een roman.'' Met ondeugende blik: ,,Ik doe niets liever dan in het hoofd van een schurk kruipen. Maar eigenlijk doen we dat allemaal. Kijk maar naar populaire tv-series als The Sopra nos en Breaking Bad: het zijn toch vaak de badguys die we stiekem bewonderen. Je zult nooit iets van deze wereld begrijpen als je niet naar de achterkant van het tapijt durft te kijken. Hoe komt het dat iemand de stap neemt om te frauderen, wat gaat er in zo'n persoon om? En waarom doen wy het niet? Het is de kunst de duistere kantjes van mensen te doorgronden.'' ,,Ik ging ervan uit dat Adam aan het begin van de roman niet goed of slecht is, maar moreel onverschillig. Hij ziet zijn besluit als een noodzakelijke stap naar persoonlijke vrijheid. Dat herken ik, veel kunstenaars houden er een anarchistische denkwereld op na. Je bent geen kunstenaar om de brave borst uit te hangen. Adams rebelsheid is me niet vreemd, al zit die voornamelijk in mijn hoofd. De heersende moraal is natuurlijk een moeilijk gegeven. Ik kom uit een Joods gezin. Mijn ouders hebben de Tweede We reldoorlog meegemaakt, waardoor ik me al jong bewust was van morele dilemma's. Ze hebben op twee adressen drie jaar onder gedoken gezeten bij studievrienden in Amsterdam. Toen ze verraden dreigden te worden, moesten ze halsoverkop van het ene adres naar het andere. Dat deden ze om een uur of 10 's avonds, op het moment dat het Concertgebouw uitging, een tijdstip waarop veel mensen op straat waren. Als een Duitse soldaat of een foute politieman ze zou tegenhouden, hadden ze noodge dwongen moeten liegen over hun identi teit. Iets moreel onverantwoords als liegen kan je leven redden.'' ,,Ik ben vaak in Noorwegen geweest omdat mijn broer er 25 jaar heeft gewoond. D e wilde natuur vormt een indrukwekkend decor. Als Adam zichzelf in de bergen met de basics geconfronteerd ziet, vallen zijn trots, ego en grote verhalen weg. Hij veran dert daar van een roekeloos type in iemand die tot de essentie wordt teruggebracht. Als schrijver ben ik altijd geïnteresseerd in ons Wanda Reisel ,,Het is de kunst de duistere kantjes van mensen te doorgronden." TEKST JULIA MARIA KEERS FOTO MARCO OKHUIZEN Wat bracht u op het idee voor 'Adam'? Adam is sluw, slim en charmant. Als lezer word je gedwongen mee te gaan in de gedachtewereld van een fraudeur. Hoe was het voor u om vanuit zo'n gladde oplichter te schrijven? Dat klinkt als een rebels gedachte experiment. Noorwegen speelt een grote rol in Adams metamorfose van poenerige patser naar een man met een goed hart. Hoe kwam u erop om hem daarheen te sturen? Fclub elixer ZATERDAG 19 JANUARI 2019 33

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 121