Hij mag trouwens gewoon naast Jezus staan Op mijn schouw staat een wezen met een mannenlichaam, die niettemin borsten heeft en daarbij het hoofd - of misschien moet ik zeggen de kop - van een geit. Ook heeft hij vleugels, en hij zit in een soort serene lotushouding, net als de Boeddha. Op zijn voorhoofd staat een pentagram. Zijn naam is Baphomet. En ik hou van hem. (Ofhaar.) 'Maar dat is toch een satanisch figuur?' vroeg de redactie van dit magazine me bezorgd, want dat was niet wat ze zochten. Liever wat minder grimmig, niet zo eng. Maar Baphomet is niet eng. Of nou ja, Baphomet is niet eng als je openstaat voor onze dierlijke aard, voor de aanwezigheid in ons van zowel kwaad als goed, zowel rede als drift, zowel man als vrouw, zowel god als beest, zowel donker als licht. Baphomet is alleen eng als je het donkere, het dierlijke, het kosmische en het mystieke ziet als iets fouts, iets wat er niet mag zijn en er niet bijhoort. Als iets wat gevaarlijk is. Ja, dan is Baphomet een bedreiging, dan rammelt hij aan je ordelijke wereldbeeld. Op de vraag van de redactie wilde ik geen ja zeggen, want dan had ik misschien dit stuk niet mogen schrijven en daar had ik nu juist zo'n zin in. Dus antwoordde ik: 'Een occult figuur, dat zeker, maar niet satanisch, en gewoon hartstikke sympathiek'. De waarheid, echter, is ingewikkelder. Er is namelijk niet één waarheid omtrent Ba phomet. Zijn verhaal is - zeer toepasselijk - in nevelen gehuld, het resultaat van mythe vorming en folklore. Zo wordt gezegd dat een hele zwik Franse tempeliers in het jaar 1307 van ketterij is beschuldigd en ter dood is veroordeeld vanwege hun aanbidding van Baphomet. Er zijn historici die beweren dat hun doodstraf inderdaad te maken had met hun aanbidding van een heidense af god (ook zouden ze op een crucifix hebben gespuugd). Het was Filips IV van Frankrijk die het bevel gaf, maar, zo zeggen de histo rici, het is goed mogelijk dat deze koning de kruisvaarders als bedreiging zag en toch al van hen af wilde, en dat hij die beschuldi ging van ketterij er dus maar met de haren bij sleepte. Overigens verschilt het uiterlijk van de desbetreffende afgod per bekentenis en per (gemartelde) tempelier. In sommige verha len zou het om een hoofd met drie gezich ten gaan, in andere om een kat. (Een zwarte kat met één oog, hoop ik dan, op z'n minst.) Hoe dan ook, dat de tempeliers werden beschuldigd van ketterij en daarom ter dood werden veroordeeld, heeft ervoor gezorgd dat het voorkomen van Baphomet in de eeuwen erna een cultstatus kreeg en werd omarmd door occultisten, satanisten, blackmetalbands en mensen als ik: licht- filosofische mijmeraars met een hang naar het mystieke. Baphomet in zijn huidige verschijnings vorm is echter verre van oud. Zijn nu vrij bekende afbeelding werd pas in de 19de eeuw getekend door een Franse filosoof en mysticus, Éliphas Lévi, en was een illustra tie in zijn boek Dogme et Rituel de la Haute Magie. Enfin, voor mij doet het er niet toe hoe de afgod van de tempeliers eruitzag, of het hier al om Baphomet ging en welke oor sprong Baphomet nu werkelijk heeft. Wat voor mij telt, is dat een christelijke koning die mannen ter dood veroordeelde voor het omarmen van een afgod, oftewel van een symbool dat niet was goedgekeurd door een instituut dat meende op de hoogte te zijn van Gods wensen. Hoe dogmatischer een overtuiging of geloof en hoe meer macht eraan is gekoppeld, hoe strenger wordt opgetreden tegen afgoden, tegen in nerlijke wijsheid, autonomie, originaliteit. 'Mystiek is het antiserum tegen funda mentalisme', las ik laatst ergens, en daar ben ik het wel mee eens. Fundamentalisme ontstaat wanneer denkbeelden over het bestaan niet meer in twijfel mogen worden getrokken, en mystiek gedijt juist als men compleet openstaat voor de overweldigen de raadselachtigheid van het bestaan. Zeker, Baphomet vertegenwoordigt mystiek. Met één hand wijst hij naar boven, met de andere naar beneden, wat zoiets be tekent als: zoals het boven is, zo is het be neden. Er is geen verschil tussen hemel en hel, tussen goed en kwaad; het zijn slechts keerzijdes van dezelfde medaille. Op zijn rechterarm staat solve, Latijn voor 'apart', en op zijn rechterarm coagula, wat 'verenigen' betekent. Alles is apart en alles is één, het een kan niet zonder het ander, licht bestaat alleen omdat donker bestaat, leven alleen vanwege de dood, aan bestaat niet zonder uit, mannelijk niet zonder vrouwelijk, de realiteit niet zonder bewustzijn. De vlam tussen zijn hoorns (waarop ik, zoals op de foto te zien is, een echte geitenhoorn heb geplaatst) staat voor intelligentie en het streven naar kennis. Als God blijkt te bestaan, dan denk ik dat hij eruitziet als Baphomet, maar conserva tieve gelovigen zullen hem juist als een freak zien. Dat is natuurlijk de crux. Zijn de conservatieven aan de macht, zoals Filips IV van Frankrijk en velen voor en na hem, dan wordt Baphomet, en alles wat hij vertegen woordigt, bestempeld als gevaarlijk en slecht. Daarom staat hij dus op mijn schouw. Ik kijk naar hem en voel een soort troost. Juist door het mysterieuze dat hij uitstraalt zorgt hij voor een zekere mate van acceptatie van dat mysterie. Hij is de kosmos, het leven, de dood, creatie en vernietiging. Hij is de ja loezie en haat die ik soms voel, evenals de liefde en het geluk. Hij is mijn zwakke kant en mijn sterke. Hij is zowel de zorgzame va der als het driftige beest. In zekere zin, denk ik, kun je jezelf pas echt accepteren als je in Baphomet iets moois ziet. En juist nu, in deze tijden van polarisering, moralisme en woede, van hakken in het zand en rotsvast geloof in eigen identiteit, zou het mooi zijn als Ba- phomet bij meer mensen op het altaar kon staan. Hij mag er trouwens gewoon staan naast Jezus, of naast de chanoekalamp, en als hij in het zicht staat tijdens het bidden naar Mekka is dat ook goed. Ook kun je hem prima gebruiken als boekensteun voor je filosofieverzameling. Want Baphomet wijst niet af, Baphomet omvat. Als je de donkere kanten van jezelf accepteert, als je eerlijk durft te zijn over je eigen hypocrisie, ego isme en ijdelheid, dan wordt het steeds moeilijker om geen begrip voor de ander te hebben. Volgens mij kunnen we dat ware begrip voor onszelf en de ander momenteel wel gebruiken. Ik in ieder geval wel. Een beeldje van Baphomet is bovendien ook nog eens hartstikke low maintanance. Een maandelijks offer van één schoteltje bloed volstaat, en dat hoeft niet eens het bloed van een geit te zijn. Je kunt gewoon een beetje van je kat aftappen, of van je kin deren. 16

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 104