Vooruit, nog één keer! Verbrugge Terminals haalt intercontinentale lijndienst binnen De Luisterlijn zoekt mensen om de telefoon op te nemen John Karelse is klaar bij VC Vlissingen Hè? Paskal Jakobsen met een andere band? Jazeker. Nog één keer treedt de zanger van Bl0f op met zijn eerste band Wolfclan Sister. Op 9 februari staat hij met drummer Chris Hoornick, gitarist Robin Verhage en bassist Michiel van Saagsvelt op de planken in De Spot in Middelburg. Eenmalig, want Bl0f blijft natuurlijk nummer 1 voor Jakobsen. Maar ooit was dat precies andersom. zeeland 5 Trainer stopt direct bij Vlissingse voetbalclub Logistieke dienstverlener Ver- brugge maakt al wel deel uit van een lijndienst met IJsland. Sinds 2016 vaart rederij Eimskip met ano des van Century Aluminium in Vlissingen naar aluminiumsmelter Nordural in IJsland. Verbrugge laadt de anodes, blokken die nodig zijn bij de productie van alumi nium. Naast deze zogeheten short- sea-verbinding voegt het logistieke bedrijf daar nu zijn eerste intercon tinentale lijndienst (deepsea) aan toe. ,,Daar zijn we ontzettend blij mee, want we hebben een paar moeilijke jaren achter de rug", zegt commercieel manager Rob Quartel van Verbrugge. Gouden handel Hij doelt daarmee op de opslag van aluminium die Verbrugge jaren lang gouden handel opleverde, tot dat de London Metal Exchange de regels veranderde en de voorraden moesten worden afgebouwd. Ver- brugge vulde de vrijgekomen ruimte in haar loodsen vooral met landbouwproducten. Quartel: „Vo rig jaar hebben we 800.000 ton graan opgeslagen en afgehandeld. Het gaat weer de goede kant op. De nieuwe lijndienst is wat dat betreft zeker een opsteker." Eerste schip Volgende week maandag loopt bij Verbrugge het eerste schip met fruit, zoals bananen en ananas, aan. Het fruit en mogelijk ook an dere goederen wordt geladen in drie havens: Cartagena en Santa Marta in Colombia en Puerto Li- món in Costa Rica. Vanuit Zuid- Amerika varen de schepen een rondje langs Europese havenste den: Londen, Vlissingen en Rot terdam. Het ruim 200 meter lange schip dat maandag bij Verbrugge aan legt, heeft een capaciteit van ruim 500 koelcontainers. Ruim 100 con tainers met daarin zo'n 2,5 miljoen kilogram fruit en fruitsappen wor- We zijn er ontzettend blij mee, want we hebben moeilijke jaren achter de rug den in Vlissingen aan wal gezet. Hoeveel de lijndienst per jaar in Vlissingen gaat aanvoeren, is nog niet exact bekend. De rederijen hebben gekozen voor de terminal van Verbrugge in Vlissingen-Oost vanwege de ligging aan diep vaar water en de lengte van kade. Ver- brugge heeft ook de capaciteit om de zogeheten reefercontainers te lossen. Omdat de logistieke dienst verlener zelf geen koel- en vries huizen bezit, wordt het fruit verder afgehandeld op de terminal van Zoomweg Zeeland Coldstore. De lijndienst betekent derhalve een impuls voor meer bedrijven in Vlissingen-Oost. Bovendien denkt Verbrugge nog na over retourla ding naar Zuid-Amerika, die voor Zeeuwse bedrijven mogelijk nieuwe business kan betekenen. De lijndienst levert niet meteen nieuwe banen op. Door de groei van zijn totale portfolio heeft Ver- brugge wel behoefte aan zo'n vijf tig tot zestig flexwerkers. Een aan tal daarvan kan 'doorgroeien naar een vaste baan', aldus Quartel. Ver- brugge heeft nu ruim duizend me dewerkers. Dianne Riemens ziet eenzaamheid als een groot probleem It woensdag 16 januari 2019 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl FOTO LEX DE MEESTER ZEELAND8 Fruit Zuid-Amerika naar Zeeland Verbrugge Terminals in Vlissin- gen-Oost heeft zijn eerste inter continentale lijndienst binnen gehaald. Vijf schepen van de re derijen Streamlines en Hapag- Lloyd varen in een gecombi neerde dienst wekelijks overwe gend met fruit van Zuid-Amerika naar Vlissingen. Het fruit wordt aangevoerd in koelcontainers. Frank Balkenende Ritthem - Rob Quartel, manager ZEELAND4

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 33