Vooruit, nog één keer!
Verbrugge Terminals haalt intercontinentale lijndienst binnen
De Luisterlijn
zoekt mensen
om de telefoon
op te nemen
John Karelse
is klaar bij
VC Vlissingen
Hè? Paskal Jakobsen met een
andere band? Jazeker. Nog één
keer treedt de zanger van Bl0f op
met zijn eerste band Wolfclan
Sister. Op 9 februari staat hij met
drummer Chris Hoornick, gitarist
Robin Verhage en bassist Michiel
van Saagsvelt op de planken in De
Spot in Middelburg. Eenmalig,
want Bl0f blijft natuurlijk nummer
1 voor Jakobsen. Maar ooit was
dat precies andersom. zeeland 5
Trainer stopt direct
bij Vlissingse
voetbalclub
Logistieke dienstverlener Ver-
brugge maakt al wel deel uit van
een lijndienst met IJsland. Sinds
2016 vaart rederij Eimskip met ano
des van Century Aluminium in
Vlissingen naar aluminiumsmelter
Nordural in IJsland. Verbrugge
laadt de anodes, blokken die nodig
zijn bij de productie van alumi
nium. Naast deze zogeheten short-
sea-verbinding voegt het logistieke
bedrijf daar nu zijn eerste intercon
tinentale lijndienst (deepsea) aan
toe. ,,Daar zijn we ontzettend blij
mee, want we hebben een paar
moeilijke jaren achter de rug", zegt
commercieel manager Rob Quartel
van Verbrugge.
Gouden handel
Hij doelt daarmee op de opslag van
aluminium die Verbrugge jaren
lang gouden handel opleverde, tot
dat de London Metal Exchange de
regels veranderde en de voorraden
moesten worden afgebouwd. Ver-
brugge vulde de vrijgekomen
ruimte in haar loodsen vooral met
landbouwproducten. Quartel: „Vo
rig jaar hebben we 800.000 ton
graan opgeslagen en afgehandeld.
Het gaat weer de goede kant op. De
nieuwe lijndienst is wat dat betreft
zeker een opsteker."
Eerste schip
Volgende week maandag loopt bij
Verbrugge het eerste schip met
fruit, zoals bananen en ananas,
aan. Het fruit en mogelijk ook an
dere goederen wordt geladen in
drie havens: Cartagena en Santa
Marta in Colombia en Puerto Li-
món in Costa Rica. Vanuit Zuid-
Amerika varen de schepen een
rondje langs Europese havenste
den: Londen, Vlissingen en Rot
terdam.
Het ruim 200 meter lange schip
dat maandag bij Verbrugge aan
legt, heeft een capaciteit van ruim
500 koelcontainers. Ruim 100 con
tainers met daarin zo'n 2,5 miljoen
kilogram fruit en fruitsappen wor-
We zijn er ontzettend
blij mee, want we
hebben moeilijke
jaren achter de rug
den in Vlissingen aan wal gezet.
Hoeveel de lijndienst per jaar in
Vlissingen gaat aanvoeren, is nog
niet exact bekend. De rederijen
hebben gekozen voor de terminal
van Verbrugge in Vlissingen-Oost
vanwege de ligging aan diep vaar
water en de lengte van kade. Ver-
brugge heeft ook de capaciteit om
de zogeheten reefercontainers te
lossen. Omdat de logistieke dienst
verlener zelf geen koel- en vries
huizen bezit, wordt het fruit verder
afgehandeld op de terminal van
Zoomweg Zeeland Coldstore. De
lijndienst betekent derhalve een
impuls voor meer bedrijven in
Vlissingen-Oost. Bovendien denkt
Verbrugge nog na over retourla
ding naar Zuid-Amerika, die voor
Zeeuwse bedrijven mogelijk
nieuwe business kan betekenen.
De lijndienst levert niet meteen
nieuwe banen op. Door de groei
van zijn totale portfolio heeft Ver-
brugge wel behoefte aan zo'n vijf
tig tot zestig flexwerkers. Een aan
tal daarvan kan 'doorgroeien naar
een vaste baan', aldus Quartel. Ver-
brugge heeft nu ruim duizend me
dewerkers.
Dianne
Riemens ziet
eenzaamheid
als een groot
probleem
It
woensdag 16 januari 2019 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
FOTO LEX DE MEESTER
ZEELAND8
Fruit Zuid-Amerika naar Zeeland
Verbrugge Terminals in Vlissin-
gen-Oost heeft zijn eerste inter
continentale lijndienst binnen
gehaald. Vijf schepen van de re
derijen Streamlines en Hapag-
Lloyd varen in een gecombi
neerde dienst wekelijks overwe
gend met fruit van Zuid-Amerika
naar Vlissingen. Het fruit wordt
aangevoerd in koelcontainers.
Frank Balkenende
Ritthem
- Rob Quartel, manager
ZEELAND4