7 Dat nieuwste gebakje in de vitrine bij de banketbakker, dat heeft Tom Blomaard (27) al veel eerder geproefd dan dat het te koop is bij de bakker. Hij is trade marketeer bij Zeelandia in Zierikzee. TOM BLOMAARD ZEELANDIA Ik werk op Schouwen- L\ Duiveland lomaard richt zich, zeg maar, op nieuwe produc ten voor de 'bak- iker om de hoek'. Zijn werkgever Zeelandia in Zie- rikzee is producent van bakkerij grondstoffen. Het bedrijf heeft een strategie die verder gaat dan puur grondstoffen leveren. ,,We denken mee hoe de bakker nog succesvoller kan zijn." Zo is Vikorn het bekendste pro duct van Zeelandia. ,,Het is be- gonnen als een vitaminebrood, maar Vikorn is een merk gewor den. Mensen bestellen geen meergranenbrood, maar een Vi- korn." Dat merk is overigens een van de producten waar Blomaard zich mee bezighoudt. ,,We volgen de trends in de markt. Volkoren is nu hot en daarom zijn we bezig met het ontwikkelen van een Vi- korn volkoren." Dat ontwikkelingsproces ge beurt niet alleen op papier. Het hoofdkantoor van Zeelandia in hartje Zierikzee beschikt over een eigen proefbakkerij. Daar gaan de bakkerij-adviseurs met een idee aan de slag. Op dit moment wor- den er Mallow-recepten bedacht met een door Zeelandia ontwor pen product. ,,Het heet Mallow naar het idee van een marshmal low." Tja, en dan komt het wel eens voor dat Blomaard en zijn team dagenlang gebakjes moeten proeven. ,,Wij kunnen wel iets in ons hoofd hebben, maar is het ook lekker? En soms kan iets wel lek ker zijn, maar ziet het er gewoon niet uit. Dan gaan we door tot we tevreden zijn met het resultaat." Ik vind het tof dat Zeelandia een wereldwijd werkend bedrijf is - Tom Blomaard Creatief zijn, iets in de markt zetten, het kunnen bijsturen, de communicatie sturen: Blomaard kwam erachter dat hij het hele pakket leuk vindt. Na de havo stu deerde hij commerciële economie aan de HZ in Vlissingen. Hij plakte er een studie marketing management in Tilburg aan vast. Zijn wieg stond in Kwaden- damme en hij wilde graag in Zee land blijven. Met wonen is dat niet gelukt. Met zijn vriendin re sideert hij net 'over de grens' in Bergen op Zoom - maar met wer ken wel. ,,Zeelandia stond boven- aan mijn lijstje voor een afstu deerstage. Ik kende het bedrijf en hoorde er positieve verhalen over. Toen ik hier stage mocht komen lopen was er binnen twee van de zes stagemaanden al een klik. In november 2016 ben ik in dienst gekomen." Blomaard koos bewust voor een grote organisatie als Zeelandia. ,,De reden dat ik bij een grote or ganisatie wil werken is dat ik daarbij ook de kans krijg de ken nis die ik heb opgedaan toe te pas sen." Hij bezoekt congressen, houdt presentaties voor afnemers, belt - als het moet - met collega's uit het buitenland, maar het leuk ste vindt Blomaard de samenwer king met zijn directe collega's op kantoor in Zierikzee. ,,Als we sa- menzitten en een actie voorberei den, komen er allerlei ideeën over tafel." En het internationale ka rakter van het bedrijf spreekt hem aan. ,,Ik richt me puur op Neder land, maar ik vind het ook tof dat we te maken hebben met een we reldwijde organisatie. Elk jaar hebben we een seminar met de marketeers van Zeelandia van over de hele wereld. En dan merk je dat er zelfs buiten de lands grenzen een Zeelandiacultuur heerst. Het zijn allemaal mensen met een open geest. Dat vind ik mooi aan dit bedrijf." dinsdag 15 januari 2019 SD i In de wekelijkse rubriek, Ik werk op Schouwen-Duiveland, vertelt iemand over zijn werk op het ei land. In deze aflevering: Tom Blomaard, marketeer Valeska Nastaly Zierikzee mui 51 Het is niet alleen maar gebakjes proeven.. Tom Blomaard met materiaal voor een reclamecampagne. FOTO'S DIRK-JAN GJELTEMA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 50