©NDERNEMER Gooisfair nu ook in de winkel 'Johanna, niet voor niets vormgeefster, herkent wat mooi is' deondernemer.nl Johanna Baptist verovert via Winkel vol winkeltjes de wereld Een trend: micro klein bedrijf? Sylvia ten Brink bedacht Winkel vol winkeltjes. Voor ondernemers die te klein zijn voor een eigen winkel van steen, met bijzondere producten die je met tijd en aandacht wilt zien en voelen. Zoals GooisFair van Johanna Baptist. Ze zag haar huis nauwelijks bij daglicht. Gooide haar twee kinderen over de schutting bij het kinderdagverblijf en raasde door het leven als conceptdesigner voor onder meer HEMA. Tot het genoeg was. ,,Ik was er klaar mee mensen over ber gen textiel heen te zien lopen bij Zara. Van mijn moeder heb ik geleerd echt te kijken, met tijd en aandacht te genieten van kleine dingen. Ze sleepte me door Versailles, langs Rembrandt en wees op vallende sterren. Werd helemaal blij als ze me gebiologeerd naar een vogeltje zag kijken." Sylvia Ten Brink gooide het roer om en helpt mensen als Johanna Baptist nu het kleine te eren, en exploiteren. Let wel: om ieders gewin. Concept ,,Het concept ken ik uit Scandinavië, marktplaatsachtige winkeltjes. Je ziet ze steeds meer in dorpen, terwijl ze in steden al snel doorslaan naar design en gevestigde namen. Dat wilde ik niet." Wat ze wel wilde, vatte ze in een bedrijfs plan. De banken vonden haar goed, de business ook, maar ,,de locatie in Utrecht slecht". Ze suggereerden de Twijnstraat, risicoloos. ,,Ik wilde niet in de stad, juist niet. Ik wilde hier, waar ik woon en leef, mijn klanten echt kennen en volgen". Haar moeder begreep dat, sprong bij en Winkel vol winkeltjes draait. Met zo'n 100 micro ondernemers, die planken huren en provisie betalen. Ten Brink zorgt voor het totaalplaatje, de diversi teit en de prijsopbouw. Bovenal denkt en doet ze mee, met alle tijd en aandacht. Neem Johanna Baptist en haar wolvilten kunstige werkjes uit Nepal. Ten Brink kan onophoudelijk naar de details kij ken. Lachend: ,,Johanna volgde ik al op Insta. Toen ze me rond de kerst mailde, werd ik direct gegrepen door haar en thousiasme. Ze kwam langs en hoewel de winkel echt vol winkeltjes was, heb ik een plek gecreëerd. Ze staat echt ach ter haar werk, denkt overal goed over na en is heel professioneel. Johanna koopt nooit zomaar iets in. Ze heeft zich gespecialiseerd in fairtrade gecerti ficeerde wolvilt uit Nepal en vindt het belangrijk dat die vakmanschap ook in Nederland weer een plaatsje krijgt. Stuk voor stuk unieke producten met men senhanden gemaakt voor een eerlijke prijs. Zij gaat binnenkort ook naar Nepal om de ateliers te bezoeken. Geweldig vind ik dat. Winkel vol winkeltjes ten voeten uit. Niet voor eigen gewin. Samen ecologisch, biologisch duurzaam ondernemen". Schoonheid ,,Zo'n StoreInStore-principe zoals die van Wvw vind ik in meerdere opzichten sympathiek" vertelt Johanna. ,,Voor mij als beginnende retailer is het een mooie leerschool. Mijn producten liggen nu in 4 winkels in Nederland en je krijgt een spoedcursus wat wel en niet werkt en daar kun je meteen op reageren. Voor het winkelend publiek is een winkel zoals die van Sylvia een feestje omdat wat er geen vastgeroest franchise-aan- bod ligt zoals bij zoveel winkelketens. Sylvia heeft een zeer wisselend aanbod maar haar winkel oogt verre van rom melig en dat gevaar sluipt er makkelijk in met al die wisselende partijen waar je mee samenwerkt. Ik vind dat knap". Voor wie het niet gelooft en het zonder haast wil voelen: Amsterdamsestraatweg 271 in Utrecht. www.gooisfair.nl WHATSAPP-SOLLICITATIES: 18 MEER SOLLICITANTEN BIJ IT BEDRIJF NEOMAX Lobbyen vergt doorgaans een lange adem. Onze inzet om de loondoorbetalingsplicht bij ziekte voor ondernemers makkelijker, duidelijker en goedkoper te maken, is daar een goed voorbeeld van. Ik weet uit ervaring hoe zwaar de lasten en risico's van de loondoor betaling op de schouders van ondernemers drukken. En hoe onzeker de situatie is als iemand in je bedrijf langdurig uitvalt. Kan ik in de tussentijd iemand anders aannemen? Hoe zorg ik ervoor dat het re-integratietraject dat ik verplicht moet uitstippelen, voldoet aan de eisen van het UWV? Want als het UWV na twee jaar ziekte constateert dat ik het niet goed heb gedaan dan kan ik er nog een derde jaar loondoor betaling als boete bovenop krijgen. Ik heb het altijd wrang gevonden dat de bedrijven met het laagste verzuim - en dat zijn de kleine bedrijven, met afstand - feitelijk de grootste risico's lopen. Een on dernemer met drie mensen kan het zich eigenlijk niet permitteren om zich met te verzekeren. Want dan kan één langdurig verzuim geval zijn faillissement inluiden. Niet voor niets is de overgrote meerderheid van de mkb-bedrijven dus verzekerd. Stap voorwaarts Het voelt daarom goed dat we nu eindelijk - na jaren van lobby - een belangrijke stap voorwaarts hebben kunnen zetten. Met minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en het Verbond van Verzekeraars zijn we tot een pakket maatregelen gekomen waarmee de risico's voor mkb-bedrijven aanzienlijk wor den beperkt en zij een financiële tegemoetkoming krijgen van de overheid. De minister trekt daar met ingang van 2021 450 miljoen euro per jaar voor uit. De verzeke raars gaan de komende tijd aan de slag met een nieuwe polis, waarbij professionals de onderne mer veel uit handen nemen en de verzekeraar het risico op zo'n UWV-boete overpakt. Terug naar één jaar Hoe tevreden ik er nu ook mee ben, dit pakket is wat mij betreft nog niet het eindstation. Ik vind nog steeds dat de loonbetalings- plicht voor mkb-bedrijven terug zou moeten naar één jaar. Maar binnen het huidige stelsel was dit het hoogst haalbare. Zo reëel moeten we zijn. En het is een complex dossier. Het laatste dat we willen, is dat het verzuim weer zou gaan oplopen. We gaan de komende tijd dus volop aan de slag met de uitvoering van de plannen. Uiteindelijk telt natuurlijk straks het resultaat in de praktijk. Wij zullen de vinger aan de pols houden, en met de minister blijven nagaan wat ondernemers helpt. O volg ons op nfflQD SYLVIA TEN BRINK IN HAAR WINKEL VOL WINKELTJES, BIJ DE PRODUCTEN VAN GOOISFAIR De krapte op de arbeidsmarkt in de IT- branche is groter dan ooit en lijkt alleen maar groter te worden. Duizenden vacatures staan open en met een beetje mazzel krijgen de bedrijven in kwestie een of twee reacties. Het IT-bedrijf Neo- max is de uitzondering en liet dit jaar de sollicitaties met 18 procent stijgen. "We willen laagdrempelig zijn, makkelijk bena derbaar en daar past solliciteren via WhatsApp bij", vertelt Patricia Smink-Sandel, de managing director van het bedrijf dat 120 werknemers telt en allerhande IT-problemen oplost. Van een niet werkende mailbox tot wachtwoorden die kwijt zijn. "Het liefste zouden we zien dat iedereen via het social medium een filmpje van zichzelf stuurt, maar dat gebeurt nog niet heel veel. Mensen vinden het vaak nog spannend. Wel zetten geïnteres seerden nu gemakkelijker de stap om hun cv naar ons op te sturen." Goudhaantjes Ook bij Neomax lopen ze tegen de krappe arbeidsmarkt aan en zoeken ze naar manieren om, zoals ze dat zelf noemen: "de 'goudhaantjes' eruit te pikken." WhatsApp, wat sinds oktober dienst doet als manier om een vraag te stellen of een (video)sollicitatie op te sturen, moet daarbij gaan helpen. Het leek ons logisch om ook WhatsApp aan de mogelijkheden toe te voegen. Dat past binnen onze filosofie: we willen benaderbaar zijn. Je moet ons gemakkelijk kunnen bereiken op ieder moment van de dag." Al voegt Smink-Sandel grinnikend toe: "Behalve na kantoortijden dan, want het mobieltje gaat niet met de recruiters mee naar huis." Nadelen heeft de managing director nog niet on dervonden. "Van tevoren weet je niet helemaal wat je kunt verwachten. We hadden ons schrap gezet voor gekke berichtjes, maar dat is niet ge beurd. We krijgen braaf sollicitaties en af en toe een vraag binnen. Emoji's worden niet echt ge bruikt, mensen voelen zelf ook wel aan dat dat misschien iets te amicaal is." De sollicitaties zijn met 18 procent toegenomen, maar of dat enkel en alleen aan deze service te danken is? "Dat durf ik niet te zeggen. Het is, denk ik, een combinatie van WhatsApp en de ver nieuwde website." Wat ze wel luid en duidelijk durft te zeggen is dat ze deze manier van werken andere bedrijven ook zou kunnen aanraden: "Maar dan wel met het hele pakket eromheen. Als je nu alleen WhatsApp introduceert en wacht op de grote verandering, dan gaat die niet komen. Maar het is zeker een toegevoegde waarde en ik denk dat het steeds bekender wordt en meer gebruikt gaat worden." Lees het hele interview op www.deondernemer.nl/neomax Jacco Vonhof is voorzitter van MKB-Nederland en vaste columnist van deondernemer.nl. Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19