Iedereen in de barbiewereld kent Paul A :'Al GOEIE ZAAK w grg m 1 H SBBMBaS Hoe blijft de Nederlandse winkelier overeind, ingeklemd tussen grote ketens en internetshops? Op zoek naar middenstanders die kleur geven aan onze dorpen en steden. onze klanten is verzame laar", zegt Paul Bouman (51) van PM Collectibles (de P van Paul en de M van zijn partner, Martin). ,,Maar ook wie iets zoekt voor een kinderverjaar dag komt langs. Je kunt een broekje kopen van 50 cent of een pop van 995 euro.'' Om hem heen staan honderden barbies. Van poppen in een burberry- outfit en de nieuwe jubi- leumbarbie in knalroze pakje (ze bestaat zestig jaar) tot vintage exempla ren. Er zijn poppen uit Disneyfilms maar ook uit het echte leven, zoals prinses Diana als barbie. van een eigen speelgoed zaak en in 1984 nam hij de zaak over die in zijn huidige pand gevestigd was. „Eerst verkocht ik ongeveer hetzelfde als In- tertoys.'' Tot een vriendin hem vroeg of hij bijzon dere barbies wilde impor teren vanuit Amerika. ,,Zij was net begonnen met verzamelen." Bouman legde contact met fabrikant Mattel, haalde wat collector's items naar Nederland en langzaamaan namen de poppen de winkel over. ,,De markt van barbiever- zamelaars was klein, maar groeide hard. Ik groeide mee met de fans. Steeds meer mensen kwamen met vragen. 'Paul, weet jij welke schoentjes bij dit jurkje uit 1961 horen?' Ik had geen flauw idee. Maar op een gegeven moment dacht ik: hier moet ik iets mee.'' Via zijn klanten ontdekte hij de barbiewereld; een netwerk van liefhebbers en verzamelaars die over de hele wereld beurzen bezoeken. Hij ging naar evenementen, las boeken over de iconische pop en bouwde steeds meer con tacten op. ,,Op een zeker moment wist ik het ant woord op bijna alle vra gen. Toen heb ik de rest van het speelgoed eruit gegooid en voor Barbie gekozen. Nu kennen ver zamelaars van over de hele wereld mijn winkel en groeien we via de web site. Als je 'Paul' zegt in de barbiewereld, weet ie dereen over wie het gaat. Daar ben ik heel trots op.'' Ig Si:- Barbie TEKST RIANNE VAN DER MOLEN FOTO JOOST HOVING ,,Zo'n 85 procent van Als kind droomde hij PM Collectibles, Brou- wersdijk 60, Dordrecht 1 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 93