begint dit jaar Dit zegt de wetenschap i Wirwar aan vliegtuigen in de lucht groeit nog flink door Eureka! Huilbaby prettig prikkelen 23 Het vliegverkeer is in2035 verdubbeld tegen de extreme hitte. Energie zuiniger omdat de motoren wor den afgeremd met een parachute en door een helikopter kunnen worden opgepikt. De Vulcan ge bruikt ook een betere brandstof: cryogene (zuurstof en waterstof). Die is beter bestand tegen ex treme temperaturen in de ruimte. Intussen werkt Jeff Bezos, van webwinkelgigant Amazon, aan een eigen ruimtevaartbedrijf: Blue Origin. Bezos, die allereerst een kolonie op de maan wil stich ten, is nog niet zo ver als collega techmiljardair Musk. Maar op ter mijn zullen ze verwikkeld raken in een heuse ruimtevaartstrijd. Jim Bridenstine spreekt van een ongekende drukte bij Nasa en de lanceerinstallaties. ,,Er gebeurt nu in één jaar, in 2019, meer dan in alle jaren hiervoor. Eerst staan we jaren droog en dan bruist het in een keer van de activiteiten.'' Radiogolven Behalve de 'raketrace' belooft 2019 nog enkele andere hoogte punten in de ruimtevaart. Over een paar maanden begint de speurtocht naar zwakke radiogol ven uit de begintijd van het heelal, toen de eerste sterren wer den gevormd. Dat gebeurt met behulp van een door Nederlandse astrono men ontwikkelde radioantenne. Die is meegelift met de Chinese kunstmaan waarmee sinds begin dit jaar de lander Changy'e 4 op de achterkant van de maan wordt aangestuurd. Intussen zendt het maankarretje van de lander ook informatie naar de aarde. Ondertussen zijn Israël en In dia in een race verwikkeld om na de VS, Rusland en China het vierde land ter wereld te worden dat een lander op de maan zet. SpaceIL uit Israël wil dat begin fe bruari doen. India mikt met de Chandrayaan-2 op eind januari, maar mogelijk loopt deze missie opnieuw vertraging op. Verder is het afwachten wat twee andere opmerkelijke mis sies nog opleveren. De kunst maan New Horizons stuurt na de passage van de ijsrots Ultima Thule, aan de rand van ons zon nestelsel, nog massa's data door naar de aarde. En in december zal de Japanse sonde Hayabusa2 de planetoïde Ryugu verlaten voor een terugkeer naar de aarde. Al het verzamelde materiaal zal eind 2020 hier aankomen. Op luchthavens is het een komen en gaan van vliegtuigen. Hoeveel toestellen zitten er op elk willekeurig moment van de dag in de lucht? KAJ VAN ARKEL Docent luchtvaarttechniek Joris Melkert van de Technische Uni versiteit in Delft pakt zijn reken machine erbij. ,,De wereldwijde vloot telt nu meer dan 29.000 pas sagiersvliegtuigen. Die zijn onge veer 38 procent van de tijd in de lucht. Gemiddeld vliegen er dus 11.000 toestellen tegelijkertijd in de atmosfeer.'' De rekensom is gebaseerd op gege vens van de Amerikaanse Univer siteit MIT en de VN-organisatie voor de burgerluchtvaart Icao. Twee instellingen die zich bezig houden met het registreren van vliegtuigen en het verzamelen van luchtvaartstatistieken. Melkert be nadrukt dat het om een gemid delde gaat. Het aantal toestellen in de lucht varieert per tijdstip en jaargetijde. Zo vliegen we in de zo mer meer dan in de winter. Samen vervoeren de 11.000 vlieg tuigen zo'n 1,2 miljoen mensen. Daarbij nemen middelgrote toe stellen, zoals de Airbus A320 (180 stoelen) en de Boeing 737 (189 stoelen), de meeste passagiers mee. ,,Op Schiphol wordt een kwart van de vluchten uitgevoerd door een Boeing 737.'' Dit jaar zullen vliegmaatschap pijen een recordaantal van 4,3 mil jard passagiers vervoeren, is de verwachting. Dat is bijna een ver dubbeling ten opzichte van tien jaar geleden. Toen stapten 'slechts' 2,2 miljard mensen in het vlieg tuig. Ook de komende jaren zal het vliegverkeer blijven toene men. De wereldwijde luchtvaart groeit momenteel met 5 procent per jaar. ,,Dat lijkt niet veel'', zegt Melkert. ,,Maar het betekent een verdubbeling in 2035 en vervier voudiging in 2050.'' De vraag is of het luchtruim groot genoeg is voor al die nieuwe toestellen. De afstand tussen vliegtuigen is om die reden al eens verkleind. De ho rizontale afstand hoort nu mini maal 5,6 kilometer te zijn. De ver ticale afstand bedraagt 305 meter. De verkeersleiding kan zo 'lucht wegen' op elkaar stapelen. Melkert denkt niet dat vliegtuigen nog dichter op elkaar kunnen gaan vliegen. Dat is te gevaarlijk. Wel zou Europa baat hebben bij een gezamenlijk luchtruim. Nu orga niseren lidstaten nog zelf hun luchtruim. Daardoor staat een pi loot gedurende de vlucht meestal in contact met de luchtverkeers leiding van verschillende landen, terwijl hij eigenlijk alleen van A naar B wil vliegen. Melkert: ,,Zon- der al die bemoeienis hoef je min der om te vliegen en ontstaat meer ruimte voor vliegtuigen.'' Er zit een schaduwzijde aan de snelle groei van de luchtvaart. Meer vliegtuigen betekent meer vluchten en ook meer milieuver vuiling. 2 procent van de wereld wijde CO2-uitstoot komt nu van de luchtvaart en dat gaat alleen maar meer worden. Volgens Melkert is er geen een voudige oplossing voor dit pro bleem. De innovaties hebben moeite om de snelgroeiende luchtvaart bij te benen. Wel is het zo dat nieuwe toestellen steeds schoner, stiller en zuiniger wor den. ,,Ook kunnen we groener gaan vliegen door kerosine te ver vangen voor biobrandstof of syn thetische kerosine.'' Wetenschappers vertellen over hun eurekamoment. Dit keer Eline Möller, onderzoeker en orthopedagoog bij Stichting Epilepsie Instellingen Nederland. K ,,Als je baby slecht slaapt en veel huilt, heeft dat grote gevolgen voor ou ders. Je raakt overver moeid, wordt onzeker of zelfs depressief. Samen met Roos Roden burg doe ik onderzoek naar huil- en slaapproble men bij baby's. 'Officieel' huilt een huilbaby min stens drie uur per dag, ge durende minstens drie dagen per week en mini maal drie weken achter een. In de praktijk is een baby een huilbaby als de ouders dat zo ervaren. Die worden begrijpelijkerwijs wanhopig van het huilen, zeker omdat 95 procent van deze huilbaby's me disch gezien gezond is. In ons onderzoek gebrui ken we elementen van de Happiest Baby-methode van de Amerikaanse kin derarts Harvey Karp, au toriteit op dit gebied. Bij deze methode worden ba by's gekalmeerd door de sensaties van de baarmoe der na te bootsen, door in bakeren, op de buik of zij vasthouden, wiegen, sus sen en op een speen zui gen. Wij bekeken het troos tende effect van inbake ren, wiegen en sussen in twee situaties: door de ou ders zelf en door het kindje in een troostbedje te leggen, een babybedje dat deze handelingen au tomatisch uitvoert. In beide gevallen werd de troostrespons geactiveerd: baby's werden rustiger en hun hartslag ging omlaag. Dit resultaat is hoopge vend en kan belangrijke implicaties hebben voor de behandeling van baby's met huil- en slaapproble men. Vaak krijg ik de vraag wat de gouden tip is voor ou ders met een huilbaby. Verminder niet alle prik kels, zeg ik dan, maar bied fijne prikkels aan die de baby kent uit de baarmoe der. Baby's huilen soms niet omdat ze overprik keld zijn, maar juist om dat ze onderprikkeld zijn van die prettige sensaties.' -Jim Jansen GO ZATERDAG 12 JANUARI 2019 Kijk op de site bij /wetenschap Ook een vraag? wetenschap@persgroep.nl FOTO FLIGHTRADAR24 Wetenschap wordt gemaakt in samenwerking met NewStientiSt en met l f vanvnederland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 71